loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ستاره شناسان دورترین سیاره از مرکز منظومه شمسی را کشف کردند که به رنگ صورتی، کروی و کوچک (کوتوله) بود. به طور غیررسمی، نام farout را به این سیاره داده اند که می توان آن را دورترین ترجمه کرد و به طور

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

سیاره مرموز صورتی دورترین سیاره در منظومه ما

ستاره شناسان دورترین سیاره از مرکز منظومه شمسی را کشف کردند که به رنگ صورتی، کروی و کوچک (کوتوله) بود. به طور غیررسمی، نام farout را به این سیاره داده اند که می توان آن را دورترین ترجمه کرد و به طور رسمی شماره 2018 VG18 را دریافت کرد. این کوتوله صورتی به عنوان بخشی از برنامه ای برای جستجوی اسرارآمیز سیاره X (با نیبیرو اشتباه نشود) کشف شد، یک سیاره نهم فرضی، که مدار آن، طبق محاسبات، باید از جایی فراتر از نپتون عبور کند.

تلاش برای کشف 

آنها از سال 2014 برای یافتن این سیاره تلاش کردند، اما تاکنون وجود آن تنها یک فرضیه بود. این سیاره صورتی به نسبت زمین 120 برابر از خورشید دورتر از  است و کشف آن توسط اتحادیه بین المللی نجوم مرکز سیاره کوچک گزارش شده است. 

سیاره مرموز صورتی دورترین سیاره در منظومه ما

به گفته ستاره شناسان، جرم VG18 2018 در حال حاضر دورترین جرم در منظومه شمسی است. قطر این سیاره تنها 500 کیلومتر است و رنگ صورتی آن احتمالاً نشان می دهد که این سیاره بیشتر از یخ پوشیده شده است. دیوید تولن، ستاره شناس از دانشگاه هاوایی، می گوید: در حال حاضر، این تمام چیزی است که ما در مورد این سیاره می دانیم، و از آنجایی که این سیاره بسیار دور از مرکز است، واضح است که بسیار آهسته به دور خورشید می چرخد. احتمالاً این سیاره به دور خورشید می چرخد. اما به بیش از هزار سال نیاز است.

این کوتوله صورتی توسط تلسکوپ 8 متری سوبارو واقع در بالای کوه Mauna Kea در هاوایی کشف شد. افتتاحیه در 10 نوامبر 2018 انجام شد. دومین جرم از نظر فاصله از خورشید اریس نام دارد و "فقط" 96 برابر فاصله زمین تا خورشید است. به عنوان مثال، یک کوتوله دیگر، پلوتو، 34 برابر فاصله زمین تا خورشید است.

پس از کشف 2018 VG18 در تلسکوپ هاوایی در اوایل نوامبر، یک ماه بعد نیز توانست در تلسکوپ ماژلان در رصدخانه لاس کامپاناس در شیلی دیده شود. آنجا بود که توانستند رنگ صورتی سیاره را تشخیص دهند و به مدت یک هفته آن را مشاهده کردند. پیش از این در اکتبر 2018، همین گروه از محققان مرکز سیاره‌های کوچک از کشف جسمی خبر دادند که نام غیر رسمی دریافت کرد. "Goblin" و نامگذاری 2015 TG387. گابلین 80 برابر فاصله زمین از خورشید است و مدار فرضی آن نزدیک به مدار سیاره فرضی X است. به گفته ستاره شناسان، نزدیکی سیاره X بدون شک بر مدار گابلین تأثیر می گذارد.

برچسب ها فضا , نجوم , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی