loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

اگرچه همه رستوران‌های مورد علاقه خود را می‌شناسید و می‌دانید چگونه در ساعات شلوغی از ترافیک جلوگیری کنید، اما مطمئن نیستید که هر گوشه شهر را بشناسید. همین امر در مورد کهکشانی که در آن

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

حقایق جالب کمتر شناخته شده در مورد کهکشان راه شیری

اگرچه همه رستوران‌های مورد علاقه خود را می‌شناسید و می‌دانید چگونه در ساعات شلوغی از ترافیک جلوگیری کنید، اما مطمئن نیستید که هر گوشه شهر را بشناسید. همین امر در مورد کهکشانی که در آن زندگی می کنید صادق است، کهکشان راه شیری. کهکشان ما به طرز شگفت انگیزی مملو از ستاره ها، ابرنواخترها، سحابی ها، ماده تاریک و انرژی است، اما بسیاری از جنبه های آن حتی برای دانشمندان مرموز باقی مانده است. برای کسانی که می‌خواهند درباره کیهانی که در آن زندگی می‌کنیم بیشتر بدانند، در این مطلب از وبسایت واندرز فارسی حقایق جالبی وجود دارد که کمتر کسی در مورد کهکشان راه شیری می‌داند.

1: نام کهکشان راه شیری ریشه بسیار باستانی دارد

قبل از روشن شدن چراغ برق، مردم می‌توانستند آسمان را در شب به وضوح ببینند و نوار ستاره غول‌پیکر پر از ستاره به راحتی می‌توانست با چشمان ما برخورد کند. مردمان باستان نام‌های مختلفی برای راه شیری گذاشته‌اند، اما نامی که اکنون استفاده می‌شود از یونان می‌آید. افسانه یونانی از نوزادی به نام هرکول می گوید که برای مراقبت از او نزد الهه هرا برده می شود. وقتی به هرکول غذا می داد، خوابش برد. وقتی از خواب بیدار شد، نشست و شیر از سینه هایش در آسمان ریخت. ریشه این نام مدت هاست که فراموش شده است، مانند متیو استنلی، استاد تاریخ علم در دانشگاه نیویورک، که می گوید: "این یکی از اصطلاحات قدیمی است که منشاء آن اغلب فراموش می شود".


حقایق جالب کمتر شناخته شده در مورد کهکشان راه شیری

2: نمی توان دقیقاً دانست که چند ستاره در کهکشان راه شیری وجود دارد

شمردن ستاره ها کار خسته کننده ای است. حتی ستاره شناسان برای یافتن بهترین راه برای انجام آن بحث می کنند. تلسکوپ فعلی فقط می تواند درخشان ترین ستاره های کهکشان را ببیند و بقیه توسط گاز و غبار پوشیده شده است. یکی از روش‌های تخمین «جمعیت ستاره‌های راه شیری» این است که ببینیم ستارگان با چه سرعتی در مدار گردش می‌کنند، که از آن جرم کهکشان را می‌دانیم. جرم کهکشان را بر میانگین اندازه یک ستاره تقسیم کنید و به جواب خواهید رسید. اما همانطور که دیوید کورنریچ، ستاره شناس دانشگاه ایتاکا در نیویورک، یک بار گفت: این اعداد تقریبی هستند زیرا ستاره ها از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند. فرضیات زیادی برای تخمین تعداد ستارگان ساکن کهکشان راه شیری مطرح شده است. ماهواره گایا آژانس فضایی اروپا موقعیت 1 میلیارد ستاره را در کهکشان ما ترسیم کرده است و دانشمندان بر این باورند که تنها 1٪ از کل آن است، بنابراین شاید کهکشان راه شیری حدود 100 میلیارد ستاره داشته باشد.


3: هیچ کس نمی داند کهکشان راه شیری چقدر است

در حال حاضر، ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که کهکشان ما چقدر است، آنها فقط تخمین می زنند که 700 میلیارد تا 2 تریلیون بار سنگین تر از خورشید است. داشتن یک عدد دقیق تر کار آسانی نیست. اکتا پاتل، ستاره شناس از دانشگاه آریزونا در توسان، می گوید که بیشتر جرم راه شیری - شاید 85٪ - به شکل ماده تاریک است که نوری از خود ساطع نمی کند و بنابراین نمی توان مستقیماً آن را مشاهده کرد. تحقیقات اخیر او تخمین می زند که جرم کهکشان راه شیری 960 میلیارد بار سنگین تر از خورشید است.


حقایق جالب کمتر شناخته شده در مورد کهکشان راه شیری

4: کهکشان راه شیری پر از گریس سمی است

چرخش در فضای خالی بین ستارگان در کهکشان ما نوعی روغن چرب است. مولکول های آلی روغنی به نام ترکیبات کربن آلیفاتیک در برخی از انواع ستاره ها تولید می شوند و سپس به فضای بین ستاره ای نشت می کنند. یک مطالعه اخیر نشان داد که این مواد چرب مانند می توانند یک چهارم تا نیمی از کربن بین ستاره ای راه شیری را تشکیل دهندکه پنج برابر بیشتر از مطالعات قبلی نشان داده شده است. اگرچه این ممکن است عجیب به نظر برسد، اما خوش بین بودن در مورد آن خبر خوبی است، زیرا کربن یک ماده ضروری موجودات زنده است. یافتن فراوان آن در سراسر کهکشان ممکن است نشان دهد که سایر منظومه های ستاره ای حاوی حیات هستند.


5: کهکشان راه شیری 4 میلیارد سال دیگر فرو می ریزد

غم انگیز است که بدانیم کهکشان ما برای همیشه دوام نخواهد داشت. ستاره شناسان می گویند که "خانه" ما اکنون به سمت "همسایه" - کهکشان آندرومدا با سرعتی در حدود 250000 مایل در ساعت (400000 کیلومتر در ساعت) در حال حرکت است. اکثر تحقیقات نشان داده اند که وقتی این حادثه رخ می دهد، در حدود 4 میلیارد سال، کهکشان عظیم تر آندرومدا کهکشان راه شیری ما را می بلعد و زنده می ماند. اما در یک مطالعه اخیر، ستاره شناسان جرم آندرومدا را مورد بازنگری قرار دادند و دریافتند که وزن آن در مجموع معادل 800 میلیارد خورشید یا برابر با جرم کهکشان راه شیری است. این بدان معناست که دقیقاً کدام کهکشان از این برخورد آینده جان سالم به در خواهد برد، یک سوال باقی می ماند. 

برچسب ها فضا , کیهان , نجوم , ناسا ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی