loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

این مجموعه نه تنها یکی از نمادهای فرهنگ هندی است، بلکه شاهدی بر یک داستان عاشقانه است که صدها سال به دست آمده است. در این مطلب از واندرز فارسی 5 حقیقت شگفت انگیز در مورد تاج محل در هند آورده شده است

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

5 حقیقت شگفت انگیز در مورد تاج محل در هند

این مجموعه نه تنها یکی از نمادهای فرهنگ هندی است، بلکه شاهدی بر یک داستان عاشقانه است که صدها سال به دست آمده است. در این مطلب از واندرز فارسی 5 حقیقت شگفت انگیز در مورد تاج محل در هند آورده شده است.

1: تاج محل برای عشق ساخته شده است

تاج محل مقبره ای است که توسط پنجمین امپراتور مغول شاه جهان برای بزرگداشت همسر سوم خود ملکه ممتاز محل ساخته شده است، تا کنون این مکان صدها سال تاریخ را تجربه کرده است. اگرچه امپراتور شاه جهان در سن 15 سالگی با ملکه ممتاز محل 14 ساله در آن زمان نامزد کرد، اما تا پنج سال بعد ازدواج نکردند. در آن زمان امپراتور شاه جهان به دلیل ازدواج سیاسی دو همسر داشت، اما از نظر امپراتور ملکه محل تنها عشق او بود و سایر همسران بعدها با او برابری نکردند. ملکه محل در سن 38 سالگی در اثر خونریزی پس از زایمان درگذشت که امپراتور جهان را بسیار ناراحت کرد. او تصمیم گرفت زیباترین مقبره جهان را برای او بسازد تا اشتیاق امپراطور برای امپراتور را بیان کند.


2: تکمیل مقبره با نیروی انسانی زیاد 12 سال طول کشید

تاج محل مجموعه ای پیچیده شامل دروازه ها، حیاط ها و مساجد است که مساحت وسیعی را در بر می گیرد. هزاران صنعتگر در ساخت تاج محل شرکت کردند و بیش از 1000 فیل برای تهیه مصالح ساختمانی اعزام شدند. ساخت مقبره گنبد مرمر سفید تاج محل حدود 12 سال و تکمیل سایر آثار 10 سال دیگر به طول انجامید.


5 حقیقت شگفت انگیز در مورد تاج محل در هند

3: هزینه ساخت و ساز بسیار گران است

از آنجایی که در ساخت تاج محل از نیروی کار زیاد و مصالح ساختمانی گران قیمت از سراسر آسیا استفاده شد، هزینه آن بسیار گران بود. این مصالح ساختمانی شامل یشم و کریستال چین، فیروزه از تبت، تخته سنگ از افغانستان، یاقوت کبود از سریلانکا و کارنلین از عربستان و غیره است. در مجموع 28 نوع گوهر و مواد معدنی وجود دارد. این ماده روی زمینه مرمر سفید منبت کاری شده است. زمانی که تاج محل به طور کامل در سال 1653 تکمیل شد، هزینه ساخت آن حدود 32 میلیون روپیه هندی بود که معادل حدود 70 میلیارد روپیه هند امروزی (916 میلیون دلار) است.


4: تاج محل طراحی فوق العاده متقارن دارد

ساختار ساختمانی تاج محل بسیار متقارن است. مقبره سفید مرکز کل مجموعه است که به ترتیب دارای دو ساختمان ماسه سنگی در طرفین آن، یک مسجد و یک مهمانخانه است. در کل مجموعه فقط مقبره کاملا سفید است و هر چه ساختمان ها مهمتر باشند سفیدتر هستند.


5: دولت هند تلاش می کند تا از آن محافظت کند

دولت هند با درک اهمیت تاج محل، تمام تلاش خود را برای محافظت از آن به کار گرفته است تا از آسیب دیدن آن توسط انسان یا طبیعت جلوگیری کند. در طول جنگ جهانی دوم و درگیری بین هند و پاکستان، دولت هند داربست های ویژه ای برای تاج محل ساخت تا آن را از بالا استتار کند. برای جلوگیری از آلودگی هوا از تبدیل رنگ سفید تاج محل به زرد، دولت هند حکمی را صادر کرده است که استفاده از زغال سنگ را در کارخانه ها در برخی مناطق همسایه ممنوع می کند، انتشار کربن نیز به شدت محدود شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی