loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

از دوربین تاریک تا اولین کداک، عکاسی در چند قرن گذشته راه طولانی را پیموده است اما دوربین‌ها دقیقاً چه زمانی اختراع شدند؟ امروزه، دوربین‌ها فقط رایج نیستند. اجتناب از آنها تقریبا غیرممکن ا

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی

از دوربین تاریک تا اولین کداک، عکاسی در چند قرن گذشته راه طولانی را پیموده است اما دوربین‌ها دقیقاً چه زمانی اختراع شدند؟ امروزه، دوربین‌ها فقط رایج نیستند. اجتناب از آنها تقریبا غیرممکن است. تقریباً هر فردی در خیابان یک تلفن هوشمند با دوربینی در جیب خود حمل می کند که می تواند در یک چشم به هم زدن تصاویری با وضوح فوق العاده بالا ثبت کند. رسانه های اجتماعی حضور عکاسی را به یک رویداد روزمره در زندگی صدها میلیون نفر در سراسر جهان تبدیل کرده است. یادآوری اینکه همیشه همه چیز اینطور نبوده است، اغلب دشوار است. اما دقیقا چه زمانی دوربین ها اختراع شدند؟

دوربین ها یک وسیله لوکس نسبتا مدرن هستند. فقط 10 سال پیش، دوربین های گوشی های هوشمند از همتایان گران قیمت DSLR خود عقب تر بودند. و هرچه بیشتر به عقب برگردیم، شکاف بین دوربین یک عکاس حرفه ای و یک فرد معمولی تنها بیشتر می شود. البته به اندازه کافی به عقب برگردید و خواهید دید که اکثر مردم اصلاً دوربین نداشتند. ممکن است در حال حاضر توانایی گرفتن عکس در هر لحظه را بدیهی بدانیم، اما زمانی این ایده غیرقابل درک بود. از اولین روزهای ساخت دوربین تاریک تا اولین کداک، این داستان پشت اولین دوربین ساخته شده و اختراع عکاسی است.


Camera Obscura یا دوربین ابسکورا، پیش درآمد دوربین های عکاسی

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تعیین تاریخ دقیق دشوار است، اما سفر دوربین عکاسی با دوربین مبهم آغاز می شود. نه یک دوربین به معنای سنتی، اصطلاح "camera obscura" از اصطلاح لاتین "اتاق تاریک" گرفته شده است. بیشتر شبیه یک پروژکتور است. در ساده‌ترین شکل، دوربین تاریک اتاقی تاریک با یک سوراخ کوچک و دقیق است که در یک طرف آن بریده شده است، گاهی اوقات یک عدسی در آن وجود دارد. از قسمت بیرونی اتاق، نور از طریق سوراخ تابیده می شود و تصویری را به دیوار مقابل نشان می دهد.

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی

تصویری که نشان می دهد دوربین ابسکورا چگونه کار می کند.


به گفته موزه علم و رسانه انگلیسی، این تکنیک حداقل از قرن چهارم قبل از میلاد به شکلی در چین مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین در کتاب اپتیک ابن الحیثم دانشمند عراقی بین سالهای 1011 و 1021 پس از میلاد مسیح توضیح داده شده است. لئوناردو داوینچی در مورد دستگاه مشابهی در قرن پانزدهم نوشت و در قرن هفدهم، نسخه‌های قابل حمل دوربین ابسکرا شروع به گردش کردند. آنها در درجه اول توسط هنرمندان برای تمرین طراحی خود استفاده می شدند. در قرن نوزدهم، دوربین تاریک اساساً به سه شکل وجود داشت: یک اتاق تاریک و بزرگ. یک چادر و آینه قابل حمل که برای تولید تصویر روی میز داخل چادر استفاده می شود. و یک جعبه کوچک و قابل حمل که تصویری را روی کاغذ شفاف نمایش می داد. این نسخه آخر دوربین تاریک بود که در نهایت منجر به توسعه اولین دوربین های عکاسی شد.

چه زمانی عکاسی اختراع شد؟

از آنجایی که دوربین تاریک در حال افزایش بود، دانشمندان در سراسر جهان آزمایش‌های مختلفی را بر روی هر تعداد از موضوعات مختلف انجام دادند. این شامل یوهان هاینریش شولتز می‌شد که به مطالعه نمک‌های مختلف و واکنش‌های آنها به نور علاقه داشت - که در نهایت منجر به اختراع عکاسی شد. آنچه که آزمایش‌های شولزه نشان داد این بود که نمک‌ها صرفاً به دلیل تأثیر نور تیره می‌شوند. یعنی نه گرما و نه قرار گرفتن در معرض هوا هیچ تأثیری نداشتند - فقط نور.

نیم قرن بعد، در سال 1777، شیمیدان سوئدی کارل ویلهلم شیله دریافت که کلرید نقره یکی از مستعدترین نمک ها به تیره شدن در اثر قرار گرفتن در معرض نور است. این امر منجر به آزمایشات بیشتر توسط یکی از اولین پیشگامان عکاسی، توماس ودگوود شد، که توانست با قرار دادن اقلام روی گلدان های سرامیکی با پوشش نیترات نقره و قرار دادن آنها در معرض نور، تصاویری خلق کند. نتیجه نهایی دائمی نبود، اما نشان دهنده یکی از اولین تلاش ها برای ایجاد تصاویر با استفاده از راه حل نقره ای بود. با این حال، تا سال 1826 بود که اختراع عکاسی رسمی شد و اولین تصویر دائمی توسط جوزف نیکفور نیپس ایجاد شد.

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی

هنرمندی که از نسخه جعبه کوچک دوربین تاریک استفاده می کند.


چه کسی دوربین را اختراع کرد؟

طبق مؤسسه فیلم نشویل، اکثر مورخان موافقند که در حالی که اختراع دوربین در نهایت نتیجه سال‌ها نوآوری بود، اولین عکس‌های چاپ شده بر روی کاغذ با پوشش کلرید نقره توسط جوزف نیکفور نیپس فرانسوی خلق شد. در واقع یکی از عکس‌های او متعلق به سال 1826 قدیمی‌ترین عکس موجود است. 
دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی
نمایی از پنجره در Le Gras، اولین عکس باقی مانده.

بسیاری نیپس را مردی می دانند که دوربین را اختراع کرده است. در سال 1816، او وسیله‌ای ساخت که در نامه‌ای به برادرش توصیف کرد: «نوعی چشم مصنوعی، به سادگی یک جعبه کوچک، هر ضلع آن شش اینچ مربع. که مجهز به لوله ای است که می توان آن را بلند کرد و یک لیوان عدسی شکل را حمل کرد. نیپس در نهایت به همکاری با مخترع لوئی ژاک مانده داگر ادامه داد و با او آزمایش های بیشتری در عکاسی انجام داد. در سال 1829، داگر نوع جدیدی از دوربین را معرفی کرد، دوربینی که طراحی دوربین قابل حمل Obscura را بهبود بخشید.

دستگاه او از یک صفحه مسی پوشیده شده با نقره استفاده می کرد که با ید حساس شده بود و سپس در معرض جیوه داغ قرار می گرفت تا تصویری را ثبت کند. این تصاویر به عنوان داگرئوتیپ شناخته شدند که به نام مردی که این فرآیند را اختراع کرد، نامگذاری شد.

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی

عکس داگرئوتیپ از لوئیس داگر.


نیپس در سال 1833 درگذشت و به شراکت خود با داگر پایان داد، اما در آن زمان، اخبار مربوط به این دوربین عکاسی مدرن‌تر در سراسر جهان پخش شد. تقریباً در همان زمان، دانشمند انگلیسی ویلیام هنری فاکس تالبوت روش دیگری برای گرفتن عکس با استفاده از نمک‌های نقره ایجاد کرد و در ژانویه 1839، جزوه‌ای را با عنوان برخی گزارش‌ها از هنر طراحی عکاسی منتشر کرد که اولین تحلیل منتشر شده از عکاسی به عنوان یک هنر بود. سپس، تالبوت چشم انداز عکاسی را برای همیشه تغییر داد.

Calotypes یا کالوتایپ، اولین دوربین هایی که از چاپ منفی استفاده کردند

در سال 1841، تالبوت روش خود را برای گرفتن عکس نشان داد: calotype. از برخی جهات، این به‌عنوان بهبودی در فرآیند داگرئوتایپ تلقی می‌شد و به‌جای یک چاپ منفرد از یک عکس، به‌طور مؤثر یک نگاتیو عکاسی ایجاد کرد. این اجازه می‌دهد تا چندین گزیده مثبت از یک نگاتیو با استفاده از کاغذ کالوتایپ یا کلرید نقره تالبوت - یا کاغذ «نمکی» - چاپ شود، که نسبتاً ارزان بود و به طور مؤثری پیشگام توسعه تصویر نهفته بود.
دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی
ساختمان ستون نلسون، اثر ویلیام هنری فاکس تالبوت.

اگرچه کالوتایپ‌ها زمینه‌ای را برای فرآیند منفی/مثبتی که هنوز توسط عکاسان مدرن استفاده می‌شود، ایجاد کردند، اما این دوربین‌ها هرگز به محبوبیت داگرئوتیپ نرسیدند، و زمانی که زمان ورود دوربین‌های عکاسی تجاری به تولید رسید، داگرئوتیپ به عنوان پایه‌ای عمل کرد.

اولین دوربین عکاسی تجاری در سال 1839 

قبل از اینکه تالبوت حتی کالوتایپ های خود را معرفی کند - پسر نیپس و داگر حقوق داگرئوتیپ و هلیوگراف را به دولت فرانسه فروختند. در ازای آن، مستمری مادام العمر دریافت کردند. در همان سال، آلفونس ژیرو با این دو مرد قراردادی برای تولید انبوه دوربین‌های داگرئوتایپ امضا کرد و آنها را با لوازم جانبی به قیمت 400 فرانک به فروش رساند. 

دوربین ها چه زمانی اختراع شدند؟ تاریخ پر جنب و جوش عکاسی

دوربین داگرئوتیپ Giroux.


در حالی که این دوربین‌ها اولین باری بودند که یک فرد معمولی می‌توانست دوربین را در دست بگیرد، اما هنوز با دوربین‌های عکاسی مدرن‌تر فاصله داشتند. برای شروع، این داگرئوتیپ‌های اولیه زمان نوردهی فوق‌العاده‌ای طولانی داشتند که برای تولید یک تصویر منفرد از پنج تا 30 دقیقه زمان می‌برد. تا حدی به همین دلیل است که افراد کمی در عکس ها لبخند می زنند نگه داشتن لبخند به مدت نیم ساعت می تواند بسیار دردناک باشد. با این حال، داگرئوتیپ‌ها موفقیت بزرگی بودند و نسخه‌هایی از آن‌ها وارد بازارهای سراسر جهان شدند. مخترع آلمانی پیتر فردریش وویگلندر یک نسخه مخروطی و تمام فلزی از دوربین را تنها در چند سال پس از تولید اولیه Giroux ایجاد کرد و بسیاری از نوآوری‌های سایر سازندگان زمان نوردهی به ازای هر تصویر را به تنها سه دقیقه کاهش داد. تغییرات کوچکی در طول سال‌ها ایجاد شد، اما شاید تاثیرگذارترین گام بعدی در عکاسی در سال 1888 رخ داد، زمانی که جورج ایستمن اولین دوربین دستی موفق رول-فیلم کوداک را معرفی کرد.

اولین دوربین کداک

جورج ایستمن، کارمند سابق بانک از روچستر، نیویورک، دوربین کداک را در سال 1888 ساخت و به بازار عرضه کرد و برای همیشه چشم انداز عکاسی آماتور را تغییر داد. طرح اولیه یک جعبه کوچک و ساده بود که از قبل با یک رول فیلم با نوردهی 100 بارگذاری شده بود. هنگامی که رول تمام شد، کل دوربین باید به کارخانه کداک در روچستر بازگردانده می شد، جایی که با یک رول فیلم جدید بارگذاری می شد در حالی که کارمندان کداک رول استفاده شده را توسعه می دادند. در حالی که طراحی دوربین خود یک نوآوری بود، محبوبیت گسترده آن را می توان تا حد زیادی به بازاریابی نابغه ایستمن نسبت داد. طبق گزارش موزه هنر متروپولیتن، طی یک دهه پس از معرفی کداک، تخمین زده می‌شود که ۱.۵ میلیون دوربین رول فیلم کداک در دست عکاسان آماتور قرار داشته باشد.
اختراع دوربین
دوربین Brownie Box کداک شماره 2، در حدود سال 1920، نسخه به روز شده و بهبود یافته دوربین اصلی کداک است.

ایستمن نسخه به روز شده دوربین رول فیلم کداک را در سال 1900 معرفی کرد و آن را Brownie نامید، که حتی محبوبیت بیشتری نسبت به نسخه اصلی داشت و تا دهه 1960 باقی ماند. از آن زمان، تغییرات و نوآوری‌های تدریجی در فناوری، دوربین‌ها را واضح‌تر، واضح‌تر و قادر به تولید تصاویری با وضوح فوق‌العاده بالا در عرض چند ثانیه کرده است. امروزه، این فناوری برای میلیاردها نفر در سراسر جهان در دسترس است، و اگرچه ممکن است ما آن را بدیهی بدانیم، اما دیدن اینکه در چنین دوره نسبتاً کوتاهی تا چه حد در زمینه عکاسی پیشرفت کرده است، واقعاً قابل توجه است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی