loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

بیش از سه دهه پس از نصب کریپتوس (Kryptos)، سه پیام از چهار پیام رمزگذاری شده آن حل شده است - اما یکی از آنها همچنان یک راز است. کریپتوس یک مجسمه مسی عظیم است که از پیام های رمزگذاری شده تشکیل شده اس

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

کریپتوس ، مجسمه رمزنگاری شده سیا که هیچکس نمیتواند آنرا حل کند

بیش از سه دهه پس از نصب کریپتوس (Kryptos)، سه پیام از چهار پیام رمزگذاری شده آن حل شده است - اما یکی از آنها همچنان یک راز است. کریپتوس یک مجسمه مسی عظیم است که از پیام های رمزگذاری شده تشکیل شده است - اما حتی پس از رمزگشایی آنها، پیام واقعی مجسمه در پشت پازل های بیشتری قفل می شود. در حیاطی خارج از ورودی ساختمان مرکزی جدید سازمان اطلاعات مرکزی، مجسمه مرموزی به نام «کریپتوس» وجود دارد. کریپتوس که در سال 1990 توسط هنرمند جیم سانبورن نصب شد، یک مجسمه مسی موجی شکل است که شامل 1800 کاراکتر است که در نگاه اول ترکیبات تصادفی و درهم ریخته ای به نظر می رسد.

تصادفی، با این حال، این حروف چیزی جز. Kryptos در واقع شامل چهار پیام رمزگذاری شده متمایز است که سه مورد از آنها در طول سه دهه از زمان نصب Kryptos کرک شده است. چهارمی هنوز حل نشده است. اما حتی بخش‌هایی از پیام کریپتوس که شکسته شده‌اند، بسیاری را متعجب می‌کند که هدف از مجسمه چیست. در سال‌های اخیر، سانبورن سرنخ‌های متعددی در مورد معنای قسمت چهارم کریپتوس ارائه کرده است، اما هیچ‌کس نتوانسته است این معمای وسوسه‌انگیز را با موفقیت حل کند. با این حال، این حروف هر چیزی هستند، اما در واقع Kryptos شامل چهار پیام رمزگذاری شده مجزا است، که سه مورد از آنها در طول سه دهه از زمان نصب آن شکسته شده است. چهارمی هنوز حل نشده است. اما حتی بخش‌هایی از پیام کریپتوس که شکسته شده‌اند، بسیاری را متعجب می‌کند که هدف از مجسمه چیست. در سال‌های اخیر، سانبورن سرنخ‌های متعددی در مورد معنای قسمت چهارم کریپتوس ارائه کرده است، اما هیچ‌کس نتوانسته است این معمای وسوسه‌انگیز را با موفقیت حل کند.

جیم سنبورن، هنرمند پشت کریپتوس کیست؟ هربرت جیمز سنبورن معروف به جیم سنبورن در 14 نوامبر 1945 در واشنگتن دی سی به دنیا آمد. در سال 1969 از کالج راندولف-ماکون در رشته تاریخ هنر و جامعه شناسی فارغ التحصیل شد و بعدها مدرک کارشناسی ارشد خود را در مجسمه سازی گرفت. از موسسه پرت در سال 1971.

کریپتوس ، مجسمه رمزنگاری شده سیا که هیچکس نمیتواند آنرا حل کند

آثار سنبورن در تعدادی از موزه‌های برجسته و معتبر از جمله موزه هنر عالی، موزه هنر شهرستان لس آنجلس و گالری هنر کورکوران به نمایش درآمده است. سنبورن همچنین برای چندین مؤسسه مانند مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT)، اداره ملی اقیانوسی و جوی، و معروف‌ترین آنها، آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) کار تولید کرده است. در سال 1990، سنبورن قطعه‌ای به نام «کریپتوس» را به سیا ارائه کرد - کلمه‌ای یونانی به معنای پنهان. و همانطور که از نام آن پیداست، معنای Kryptos از آن زمان پنهان مانده است. جیم سنبورن خود پیام ها را در کریپتوس نوشت. این پیام‌ها توسط یک سری پیام‌های رمزگذاری‌شده که به طور فزاینده‌ای پیچیده‌تر می‌شوند، پنهان می‌شوند. در آن زمان، تنها سنبورن و مدیر سابق سیا، ویلیام اچ. وبستر، راه حلی برای پیام های رمزگذاری شده مجسمه داشتند. 

سنبورن در سال 1991 به لس آنجلس تایمز گفت: «همه می‌خواهند بدانند چه می‌گوید. آنها همیشه آنجا هستند. گروه‌هایی از افراد با کت و شلوار تیره هستند که به آن اشاره می‌کنند و زانو می‌زنند و سعی می‌کنند بفهمند چه می‌گوید. بعضیا عکس میگیرن یک مرد همه چیز را با مداد و کاغذ کپی کرد. سنبورن در آن زمان گفت که یک "دوست" به او گفت که ماموران سیا از ناتوانی خود در شکستن کد ناامید شده اند، حتی تا آنجا پیش رفته اند که نسخه هایی از پیام را برای ماموران آژانس امنیت ملی (NSA) ارسال کرده اند. سعی کنید آن را با استفاده از ابررایانه Cray NSA رمزگشایی کنید. 

کریپتوس ، مجسمه رمزنگاری شده سیا که هیچکس نمیتواند آنرا حل کند

به گفته سنبورن، پیام مجسمه با سنت پنهان کاری سیا در سطوح مختلف سروکار دارد. این شامل سیستمی از رمزهای ابداع شده توسط رمزنگار فرانسوی قرن شانزدهم، بلز دو ویژنر، معروف به جدول ویژنر، در میان سایر کدهایی است که سنبورن با کمک رمزنگار بازنشسته سیا، ادوارد شیدت ایجاد کرد. سنبورن گفت: «او چیزی را توسعه داد که واقعاً آنها را در آنجا گیج کرد. بخش‌ها را می‌توان در عرض چند هفته یا چند ماه رمزگشایی کرد، اما سایر قسمت‌ها ممکن است بدون اطلاع وبستر هرگز رمزگشایی نشوند. او کلید رمز را در اختیار دارد و به راحتی می‌تواند همه چیز را بفهمد.» البته، دشواری شکستن کدهای تعبیه شده در کریپتوس تنها به شهرت مجسمه افزوده است. و در طول سال‌ها پس از معرفی آن، بخش‌های قابل توجهی از پیام مجسمه شکسته شده است - اگرچه ترجمه بخش چهارم مبهم باقی مانده است.

حدود هشت سال طول کشید تا کسی جلو بیاید و بگوید بخشی از پیام کریپتوس را حل کرده است. در سال 1998، دیوید استین، فیزیکدان سیا، جلسه ای تشکیل داد تا اعلام کند که سه قسمت اول پیام گیج کننده مجسمه را حل کرده است. 

کریپتوس ، مجسمه رمزنگاری شده سیا که هیچکس نمیتواند آنرا حل کند

به گفته اسمیتسونیان، حدود 250 نفر برای شنیدن آنچه استین یافته بود فقط با استفاده از "مداد و کاغذ به تنهایی" حاضر شدند. تقریباً در همان زمان، یک دانشمند کامپیوتر به نام جیم گیلوگلی برنامه‌های رایانه‌ای را برای کمک به شکستن کد ایجاد کرد که از رمزهای کلاسیک، به اضافه چند اشتباه املایی عجیب و غریب و کاراکترهای اضافی که Sanborn عمداً برای حذف کدشکن‌ها به جا گذاشته بود، ایجاد کرد. اولین قسمت از کریپتوس می‌گوید: «میان سایه‌های ظریف و فقدان نور، تفاوت‌های ظریف گنجاندن نهفته است».

قسمت دوم کمی طولانی تر است و به طور کامل بخوانید:

املا نامرئی بود چطور ممکن است؟ آنها از میدان مغناطیسی زمین X استفاده کردند اطلاعات جمع آوری و به صورت زیرزمینی به مکان نامعلوم X منتقل شد آیا لنگلی از این موضوع اطلاع دارد؟ آنها باید آنجا در جایی X دفن شود چه کسی مکان دقیق را می داند؟ فقط WW این آخرین پیام او X بود سی و هشت درجه پنجاه و هفت دقیقه شش نقطه پنج ثانیه شمالی هفتاد و هفت درجه هشت دقیقه چهل و چهار ثانیه غرب X لایه دو "WW" در این قسمت اشاره مستقیم به وبستر است. قسمت سوم، همچنین نسبتا طولانی، شامل اشاره دیگری است، این بار به هاوارد کارتر مصر شناس، مردی که مقبره پادشاه توت عنخ آمون را باز کرد. آهسته آهسته آوارهای گذرگاهی که قسمت پایینی در ورودی را اشغال کرده بود با دستان لرزان برداشته شد، یک شکاف کوچک در گوشه سمت چپ بالا ایجاد کردم و سپس سوراخ را کمی باز کردم، شمع را وارد کردم و به هوای گرمی که خارج می شد نگاه کردم. از محفظه باعث سوسو زدن شعله شد اما در حال حاضر جزئیات اتاق داخل از مه X بیرون آمد آیا می توانید چیزی را ببینید q 

سنبورن گفته است که رمز و راز کریپتوس بسیار بیشتر از آنچه او در ابتدا انتظار داشت به طول انجامیده است. در ابتدا، او تصور می کرد که سه قسمت اول در عرض چند سال حل می شود و چهارمین، دشوارترین بخش در یک دهه. اما با گذشت سه دهه، معنای قسمت چهارم هنوز یک رمز و راز است و سنبورن، که اکنون در اواسط دهه 70 زندگی خود است، باید در نظر داشته باشد که این رمز و راز ممکن است بیشتر از عمر او باقی بماند. در یک مقطع، او حتی به این فکر افتاد که راه حل را به حراج بگذارد و پول را به تحقیقات آب و هوایی اهدا کند. سپس، در ژانویه 2020، سانبورن سرنخ دیگری برای تلاش برای کمک به کدشکن‌های احتمالی برای حل معما ارائه کرد. او همین کار را در سال‌های 2010 و 2014 انجام داده بود، اما به گفته او سرنخ 2020 آخرین مورد خواهد بود. 
"NORTEAST": سرنخ نهایی برای کمک به حل کریپتوس: با کمال تعجب، چهارمین بخش کریپتوس در واقع کوتاه‌ترین بخش است و تنها ۹۷ کاراکتر دارد. با این حال، این کار شکستن آن را آسان‌تر نکرده است. ادوارد شید، رمزنگاری که به سنبورن در ابداع کد کمک کرد، به نیویورک تایمز گفت: در واقع، کوتاه بودن آن «به خودی خود می‌تواند یک چالش رمزگشایی ایجاد کند». برای افزودن بیشتر به دشواری قسمت چهارم کریپتوس، متن این بخش همچنین از روشی استفاده می‌کند که به عنوان تکنیک پوشاندن شناخته می‌شود و پیام را بیشتر مبهم می‌کند. حتی کاملاً مشخص نیست که سنبورن و شیدت از چه تکنیک ماسکینگ استفاده کرده اند. 
سنبورن در طول سال‌ها ایمیل‌ها و نامه‌های بی‌شماری از کدشکن‌های احتمالی دریافت کرده است که هر کدام امیدوار بودند که بالاخره معما را حل کرده‌اند، اما البته هیچ‌کدام از آنها این کار را نکرده‌اند. با گذشت زمان، سنبورن تصمیم گرفت چند سرنخ برای راهنمایی رمزنگاران احتمالی ارائه دهد. اولین سرنخ در سال 2010 به دست آمد. این یک کلمه بود، "BERLIN" که جایگاه های 64 تا 69 را در قسمت پایانی تشکیل می دهد. در سال 2014، سنبورن کلمه «ساعت» را که نقاط 70 تا 74 را اشغال کرده بود، فاش کرد. سرنخ نهایی، در موقعیت های 26 تا 34، "NORTHEAST" است. در سه سالی که سنبورن سرنخ را فاش کرد، هنوز این معما حل نشده است. حتی اگر اینطور باشد، معماهای بیشتری در انتظار هستند. همانطور که سانبورن توضیح داد، رمزگشایی کد تنها بخشی از پازل است. 
سنبورن گفت: "آنها می توانند آنچه را که من نوشتم بخوانند، اما آنچه من نوشتم خود یک راز است." "هنوز چیزهایی وجود دارد که آنها باید پس از رمزگشایی آن را کشف کنند. چیزهایی در آنجا وجود دارد که هرگز معنای واقعی آنها را کشف نخواهند کرد. مردم همیشه خواهند گفت: «منظور او از آن چه بود؟» آنچه من نوشتم سرنخ‌هایی از یک راز بزرگتر بود.»
برچسب ها علمی , تاریخی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی