loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ده سال طول کشید و تقریباً 200 کتاب رمز شکستن برای یادداشت رمزی مچاله شده بکار گرفته شد، که شامل عباراتی مانند \"کالگری، کوبا، نگهبان، ادم، اردک، فاگان\" است. وقتی ده سال پیش سارا ریورز کوفیلد با یک لب

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

یادداشت رمزی پنهان شده در لباس دوران ویکتوریا سرانجام پس از 10 سال حل شد

ده سال طول کشید و تقریباً 200 کتاب رمز شکستن برای یادداشت رمزی مچاله شده بکار گرفته شد، که شامل عباراتی مانند "کالگری، کوبا، نگهبان، ادم، اردک، فاگان" است. وقتی ده سال پیش سارا ریورز کوفیلد با یک لباس شلوغ ابریشمی قرن نوزدهمی روبرو شد، بلافاصله تصمیم گرفت آن را به مجموعه لباس های دوره خود اضافه کند. اما بررسی دقیق‌تر این لباس یک راز را آشکار کرد یک یادداشت رمزگذاری شده در یک جیب مخفی قرار داشت. اکنون، یک دهه بعد، این کد بالاخره رمزگشایی شده است.

این یادداشت مرموز همانطور که برخی گمان می‌کردند یک پیام ارسال شده بین جاسوسان، یک نامه رمزگذاری شده برای یک عاشق یا حتی سابقه قمار غیرقانونی نبود. در عوض، یک تحلیلگر داده در دانشگاه مانیتوبا به نام وین چان تشخیص داد که این یادداشت حاوی کدهایی است که برای نمایش مشاهدات آب و هوا برای ایالات متحده و کانادا در سال 1888 طراحی شده است.

چان به نیویورک تایمز گفت: «وقتی برای اولین بار فکر کردم که آن را رمزگشایی کردم، واقعاً هیجان زده شدم. وی افزود: "این احتمالا یکی از پیچیده ترین کدهای تلگرافیست که من تا به حال دیده ام." یادداشت مچاله شده و دست نویس موجود در لباس که شامل نام «بنت» است، در نگاه اول به نظر می رسد که گوبلیز باشد. در یکی از قسمت‌ها آمده است: «بیسمارک حذف لیفیج باک بانک / رویداد لومی پل رامیفای رویداد جدید نادرست». یکی دیگر می‌خواند: «کالگری، کوبا، بی‌نگهبان، کنفوت، اردک، فاگان».


چان حدس زد که این کلمات پیام های رمزگذاری شده ای هستند که برای یک تلگرام در نظر گرفته شده اند. از آنجایی که شرکت‌های تلگراف با این کلمه شارژ می‌شوند، مردم از پیام‌های کدگذاری شده کوتاه برای انتقال تکه‌های بزرگ اطلاعات استفاده می‌کنند. اما سوال این بود چه اطلاعاتی رمزگذاری شده است؟

یادداشت رمزی پنهان شده در لباس دوران ویکتوریا سرانجام پس از 10 سال حل شد

چان می‌دانست که صنایع معدنی، خواربارفروشی و بانکداری از کدهایی مانند این استفاده می‌کنند. او بیش از 200 کتاب رمز را بررسی کرد تا ببیند آیا می تواند شباهت هایی بین کدهای استفاده شده در یادداشت لباس پیدا کند. به طور تصادفی، او سرانجام به کتابی از اواخر قرن نوزدهم در مورد تاریخ تلگراف برخورد کرد، که کدهای مشابهی را توصیف می کرد که توسط سپاه سیگنال ارتش ایالات متحده و اداره هواشناسی ایالات متحده برای انتقال اطلاعات آب و هوا در سراسر آمریکای شمالی استفاده می شد.

او سپس با یک کتابدار در اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) تماس گرفت که کتاب کد تلگراف 1892 را برای آب و هوا به اشتراک گذاشت. با آن، چان توانست تأیید کند که کد لباس در واقع حاوی اطلاعاتی درباره آب و هوای قرن نوزدهم است. پیامی که در لباس ابریشمی یافت می‌شود که می‌گوید: «Bismar Omit leafage buck bank» به این معناست که در ایستگاه بیسمارک در قلمرو داکوتا (داکوتای شمالی کنونی)، در 27 می 1888، ساعت 10 شب، دما 56 درجه فارنهایت، فشار هوا 30.08 جیوه، نقطه شبنم 32 درجه، هوا صاف و خشک و باد با سرعت 12 مایل در ساعت می‌وزید.

چان توضیح داد: «برای اولین بار در تاریخ، مشاهدات از مکان‌های دور را می‌توان به سرعت منتشر، گردآوری و تجزیه و تحلیل کرد تا خلاصه‌ای از وضعیت آب و هوا در کل یک کشور ارائه شود. او خاطرنشان کرد که اگرچه صدها پیام از این دست هر روز به این سو و آن سو ارسال می‌شد، اما مطمئناً آنها «بی‌پایان» تلقی می‌شدند و بنابراین «به ندرت بایگانی می‌شدند».


اگرچه یادداشت رمزدار موجود در این لباس شکسته شده است، اما برخی از اسرار در مورد لباس های دوره ویکتوریا باقی مانده است. نه چان و نه ریورز کوفیلد، که این لباس را خریده اند، مطمئن نیستند که این لباس متعلق به چه کسی بوده یا چرا چنین یادداشتی را در جیب خود حمل کرده اند.

یادداشت رمزی پنهان شده در لباس دوران ویکتوریا سرانجام پس از 10 سال حل شد

تلاش چان برای یافتن زنانی به نام «بنت» که برای خدمات سیگنال ارتش در دهه 1880 کار می کردند، نتیجه ای نداشت. مردی به نام میتلند بنت در طول زمان نوشتن یادداشت به عنوان منشی کار می کرد، اما همسرش هشت ماهه باردار بود و بنابراین بعید به نظر می رسید که در لباس شلوغ برنزی ابریشمی جا بشود.

بنابراین سؤالات در مورد لباس و یادداشت آب و هوای رمزگذاری شده همچنان باقی است. اما همانطور که ریورز کوفیلد می گوید: "همه عاشق یک راز هستند."

برچسب ها تاریخی , مرموز , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی