loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

اقیانوس آرام در حال حاضر بزرگترین اقیانوس زمین محسوب می شود که بیش از 30 درصد از سطح سیاره را پوشش می دهد. با این حال، این تنها «بقایای» چیزی است که زمانی بزرگترین اقیانوس در تاریخ شکل&z

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

شگفتی در مورد بزرگترین اقیانوس روی زمین

اقیانوس آرام در حال حاضر بزرگترین اقیانوس زمین محسوب می شود که بیش از 30 درصد از سطح سیاره را پوشش می دهد. با این حال، این تنها «بقایای» چیزی است که زمانی بزرگترین اقیانوس در تاریخ شکل‌گیری زمین بود.

به گفته برندان مورفی، استاد زمین شناسی در دانشگاه سنت فرانسیس خاویر (کانادا)، بزرگترین اقیانوس تاریخ پانتالاسا نام دارد. این دریایی است که در سراسر جهان امتداد دارد و ابرقاره پانگه آ را از حدود 300 میلیون تا 200 میلیون سال پیش، اواخر پالئوزوئیک و اوایل مزوزوئیک احاطه کرده است. مورفی می‌گوید: "بزرگ‌ترین اقیانوس‌ها معمولاً زمانی تشکیل مشوند که ابرقاره‌ها تشکیل می‌شوند. زیرا تنها زمانی که ما یک ابرقاره داریم، اقیانوسی در اطراف آن وجود دارد." این اقیانوس شامل اقیانوس آرام (امروزه) در نواحی غربی و شمالی دریای تتیس بود. بعدها، در نتیجه بسته شدن حوضه تتیس و تجزیه قاره پانگه آ، پانتالاسا به اقیانوس آرام تبدیل شد.

به همین دلیل، پانتالاسا اغلب به عنوان اقیانوس آرام باستانی شناخته می شود از نظر مساحت، پانتالاسا اقیانوس آرام را بسیار کوچک می کند. بر اساس گزارشی که در مجله Earth-Science Reviews منتشر شده است، این اقیانوس حدود 70 درصد از سطح زمین را با مساحت 360 میلیون کیلومتر مربع می‌پوشاند. جالب اینجاست که اقیانوس آرام دیگر بزرگترین اقیانوس در آینده نخواهد بود. به گفته زمین شناسانی که حرکت صفحات تکتونیکی را پیش بینی می کنند، استرالیا در 70 میلیون سال آینده اقیانوس آرام را تقسیم خواهد کرد. با آن، اقیانوس اطلس گسترش خواهد یافت و در نهایت تاج بزرگترین اقیانوس زمین را به خود اختصاص خواهد داد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی