آمار
مطالب اصلی سایتسلامت

شوک علمی: چرت زدن هنگام تماشای تلویزیون می تواند باعث مرگ زودرس شود

چرت زدن هنگام تماشای تلویزیون می تواند باعث مرگ زودرس شود

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو (ایالات متحده آمریکا) هشدار دادند که در واقع، اگر به خواب رفتن در حین تماشای تلویزیون به طور منظم رخ دهد، می تواند خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. از جمله مرگ زودرس! مطالعه جدید خواب، وضعیت سلامتی و عادات خواب 552 فرد بین 63 تا 84 سال را ارزیابی کرد. تمرکز این مطالعه تعیین تأثیر پویایی نور محیط بود که به عنوان کلی نیز شناخته می شود مانند روشنایی کلی یک اتاق برای افراد خواب.

بر این اساس، تحقیقات نشان می دهد افرادی که حتی با کمترین نور به رختخواب می روند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، چاقی و فشار خون هستند. فیلیس زی، محقق، هشدار می‌دهد: «مردم باید تمام تلاش خود را بکنند تا از نوری که در هنگام خواب در معرض آن قرار می‌گیرند اجتناب کنند یا به حداقل برسانند». آقای فیلیس زی توضیح داد که دلیل مضر بودن نور محیط برای سلامتی مقاومت به انسولین است. مقاومت به انسولین وضعیتی است که در آن سلول های یک فرد، در ماهیچه، چربی یا کبد، به طور موثر به انسولین پاسخ نمی دهند و نمی توانند به درستی از گلوکز خون برای انرژی استفاده کنند. این کمبود لوزالمعده را مجبور می کند انسولین بیشتری بسازد.

و بنابراین، با گذشت زمان، واکنشی ایجاد می کند که باعث افزایش قند خون می شود. به گفته مجله بالینی American Family Physician، این وضعیت خاص اغلب با دیابت نوع 2، فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی همراه است. مقاومت به انسولین بیشتر در صبح، پس از خوابیدن فرد در اتاقی با نور محیط یا نوع نوری که از تلویزیون ساطع می‌شود، رخ می‌دهد. ما یک مکانیسم اساسی برای توضیح اینکه چرا این اتفاق می افتد نشان می دهیم. ما نشان می دهیم که بر توانایی شما در تنظیم سطح گلوکز تأثیر می گذارد. داده‌های ذکر شده نشان داد که 17.8 درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه که شب‌ها با منبع نور محیطی به رختخواب می‌رفتند، مبتلا به دیابت بودند. در همین حال، 9.8 درصد از شرکت کنندگانی که عادت به خوابیدن در تاریکی مطلق داشتند، دیابت نداشتند.

جنبه دیگر این مطالعه چاقی بود: حدود 40.7 درصد از شرکت کنندگانی که منابع نور محیط خود را هنگام خواب کاهش ندادند چاق بودند. برای کسانی که در تاریکی می خوابیدند، تنها حدود 26.7 درصد چاق بودند. چندین عامل مهم دیگر وجود دارد که نشان می دهد چگونه با خوابیدن در محیطی با نور خوب، سلامتی را مختل می کند. به عنوان مثال، چنین افرادی اغلب در خواب مشکل دارند و بسیار دیر می خوابند. به گفته محقق Zee، افرادی که دیر می‌خوابند نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات متابولیک هستند.

با این حال، محققان هشدار می‌دهند که تلویزیون تنها وسیله‌ای نیست که بر خواب تأثیر می‌گذارد، زیرا تلفن‌های هوشمند در شب نیز حواس‌تان را پرت می‌کنند. یک نظرسنجی در سال 2019 نشان داد که حدود 36 درصد از نوجوانان و 26 درصد از بزرگسالان به طور مداوم در نیمه های شب از خواب بیدار می شوند تا دستگاه های تلفن همراه خود را چک کنند. به گفته کارشناسان خواب، افراد باید حداقل سه ساعت قبل از خواب استفاده از تلفن همراه خود را متوقف کنند تا نور آبی دستگاه های الکترونیکی مغز را فریب دهد تا فکر کند هنوز روز است.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش