loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

این سحابی پروانه ای شکل در صورت فلکی قنطورس، در فاصله بیش از 5000 سال نوری از زمین و سردترین مکان در کیهان قرار دارد. این ستاره در اطراف یک ستاره مرکزی و درخشان تشکیل می شود و در لحظه مرگ گاز تخلیه

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

سردترین مکان در کیهان یک بومرنگ دارد

این سحابی پروانه ای شکل در صورت فلکی قنطورس، در فاصله بیش از 5000 سال نوری از زمین و سردترین مکان در کیهان قرار دارد. این ستاره در اطراف یک ستاره مرکزی و درخشان تشکیل می شود و در لحظه مرگ گاز تخلیه می کند. سحابی بومرنگ مکان خاصی است. در سال 1995، با استفاده از تلسکوپ بزرگ سوئد در شیلی، اخترشناسان دریافتند که دمای آن منفی 272 درجه سانتیگراد است و تنها 1 درجه گرمتر از صفر مطلق (پایین ترین حد دما) است. 

حتی تشعشعات پس زمینه باقی مانده از دوره انفجار بزرگ (منهای 270 درجه سانتیگراد) نیز گرمتر از این سحابی است. همچنین تنها شی یافت شده تا به امروز است که کمتر از تابش پس زمینه است. به نظر می رسد شکل کمان پروانه سحابی نتیجه باد بسیار شدیدی با سرعت حدود 310000 مایل در ساعت باشد که هوای سرد را از مرکز ستاره در حال مرگ دور می کند. این ستاره هر ساله در 1500 سال گذشته، 10 تا 100 برابر سریعتر از اجرام مشابه، حدود یک هزارم جرم خورشید را از دست می دهد. انبساط سریع سحابی به آن اجازه می دهد تا به سردترین منطقه در کیهان تبدیل شود.

برچسب ها فضا , کیهان , نجوم , ناسا ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی