loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

پس از بررسی فیلم‌های کیسیلین حلقه‌دار، محققان دریافتند که این موجودات روش‌های غیرمعمولی برای مراقبت از فرزندان دارند که شامل تولید شیر و رشد پوست جدید می‌شود. محققان بر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

دانشمندان اولین دوزیستان تخم‌گذاری را شناسایی کردند که به نوزادانش شیر می‌دهد

پس از بررسی فیلم‌های کیسیلین حلقه‌دار، محققان دریافتند که این موجودات روش‌های غیرمعمولی برای مراقبت از فرزندان دارند که شامل تولید شیر و رشد پوست جدید می‌شود. محققان برزیلی اولین دوزیست تخم‌گذار را کشف کردند که از شیر جوان خود تغذیه می‌کرد. و برخلاف پستانداران، سسیلین حلقه دار شیر غنی از مواد مغذی را از انتهای عقب خود تولید می کند.

علاوه بر این، شیر به عنوان مکملی برای لایه ای پر پروتئین از پوست عمل می کند که مادر برای تغذیه فرزندانش نیز رشد می کند. اکنون، این یافته درک علمی از رفتار تولد دوزیستان را تغییر می دهد.

زندگی سسیلیان حلقه دار

سسیلیان حلقه دار یکی از 220 گونه شناخته شده سسیلیان است - گروهی از دوزیستان بدون اندام که بیشتر عمر خود را در زیر زمین می گذرانند. چند گونه سسیلیان زنده می زایند، اما سسیلین حلقه دار تخم می گذارد. کارلوس جرد، نویسنده اصلی این مطالعه که در مجله علم و زیست‌شناس موسسه بوتانتان سائوپائولو منتشر شده است، گفت: «آنها یکی از مهره‌دارانی هستند که کمتر شناخته شده‌اند، زیرا دسترسی به این حیوانات بسیار دشوار است.

گریزان بودن این موجود، کشف قابلیت های شیرسازی آن را دشوار می کرد. در واقع، اگر تولید یک سریال طبیعت بی‌بی‌سی نبود، ممکن بود محققان استراتژی‌های فرزندپروری منحصربه‌فرد سیسیلین حلقه‌دار را مشاهده نمی‌کردند. بیش از یک دهه پیش، یک تیم که در سال 2008 روی سریال Life in Cold Blood کار می‌کرد، فیلم‌های نادری از یک گونه قیسی حلقه‌دار به همراه فرزندانش ضبط کردند. به نظر می‌رسید که دوزیستان کوچک در جنون بودند و تکه‌هایی از پوست مادرشان را می‌دریدند. بعدها، محققان دریافتند که ماده های پرورش دهنده این لایه بیرونی پر از پروتئین را برای تغذیه بچه های خود ایجاد کردند.

مارتا آنتونیازی، یکی دیگر از محققین مؤسسه بوتانتان، به ساینتیفیک امریکن گفت که یکی از نویسندگان این مطالعه، مارتا آنتونیازی، یکی دیگر از محققان مؤسسه بوتانتان، به ساینتیفیک امریکن گفت: ما آنقدر مجذوب این موضوع شدیم که به رفتارهای دیگری که می دیدیم توجه چندانی نکردیم. فیلم اولیه محققان را تشویق کرد تا عمیق‌تر در استراتژی‌های فرزندپروری سسیلین حلقه‌دار غواصی کنند. و آنچه آنها یافتند درک آنها را از رفتار دوزیستان تغییر داد.

دانشمندان اولین دوزیستان تخم‌گذاری را شناسایی کردند که به نوزادانش شیر می‌دهد

دوزیستان پر از شگفتی

محققان تصمیم گرفتند فیلم را به طور کامل بررسی کنند و به رفتارهای عجیب دیگری توجه کنند. اول، آنها متوجه شدند که جوانهای سسیلین حلقه دار خود را نزدیک دهانه کلوآک مادر، مجرای عقبی که برای مقاصد ادراری، گوارشی و تولید مثلی انجام می دهد، نگه می دارند. جرد به ساینتیفیک امریکن گفت: سر نوزادان در تمام مدت نزدیک به دهانه کلوکال ماده بود. بعضی ها حتی سرشان را داخل می کردند.

تیم تصمیم گرفت روده‌ها، مثانه‌ها، کلواک و مجرای تخمک سسیل‌های حلقه‌دار ماده را با و بدون فرزند مقایسه کنند. در داخل مجرای تخمدان مادران، غدد بزرگ پر از اسید چرب و یک ماده شیری غنی از قند پیدا کردند. آرایش این شیر بسیار شبیه به آرایش پستانداران بود. محققان خاطرنشان کردند که احتمالاً مکمل پوست غنی از پروتئین است که نوزادان یک بار در هفته از آن تغذیه می کردند. علاوه بر این، محققان کشف کردند که فرزندان در نزدیکی دهانه کلوآک چرخیده و صداهای بلندی منتشر می کنند تا مادر را تشویق کنند که شیر خود را آزاد کند. این پدیده می تواند تا شش بار در روز رخ دهد. چنین رفتار گدایی پیش از این در دوزیستان مشاهده نشده بود.

اکنون، محققان می‌گویند این یافته‌ها بینش‌های احتمالی در مورد چگونگی تکامل سیسیلیان‌ها ارائه می‌دهد. مارک ویلکینسون، زیست‌شناس تکاملی در موزه تاریخ طبیعی لندن، «تصور این که چگونه برخی [سیسیلیان‌های زنده] می‌توانند از گونه‌هایی [تخم‌گذار] که قبلاً از مجرای تخم‌گذاری خود برای تولید غذا استفاده می‌کردند، تکامل یافته‌اند، آسان‌تر می‌کند». ما واقعاً در چند دهه گذشته چیزهای زیادی در مورد کیسیلیان ها یاد گرفته ایم.

برچسب ها علمی , عجیب , جالب و دیدنی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی