آمار
مطالب اصلی سایتماقبل تاریخ

استخوان های 115000 ساله نشان داد کودک نئاندرتال توسط پرنده ماقبل تاریخ خورده شده

استخوان های 115000 ساله نشان داد کودک نئاندرتال توسط پرنده ماقبل تاریخ خورده شده

چند سال پیش، تیمی از محققان در لهستان با یک جفت استخوان نئاندرتال روبرو شدند که راز وحشتناکی در خود داشتند: صاحب آنها توسط یک پرنده غول پیکر خورده شده بود. محققان متوجه شدند که استخوان ها بسیار متخلخل هستند زیرا از سیستم گوارشی یک پرنده بزرگ عبور کرده بودند. 

استخوان های 115000 ساله نشان داد کودک نئاندرتال توسط پرنده ماقبل تاریخ خورده شده

استخوان های انگشت کوچک متعلق به کودک نئاندرتال.


دو استخوان انگشت متعلق به یک کودک نئاندرتال بود که تقریباً 115000 سال قبل مرده بود و این استخوان‌ها را به قدیمی‌ترین بقایای انسان شناخته شده از لهستان تبدیل کرد. هنگامی که استخوان ها تجزیه و تحلیل شدند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استخوان های دست متخلخل هستند، زیرا از دستگاه گوارش یک پرنده بزرگ عبور کرده اند. مشخص نیست که آیا پرنده کودک را کشته و سپس او را خورده است یا اینکه آیا حیوان به سادگی بدن کودک را که قبلا مرده بود خورده است، اما محققان می گویند که هیچ یک از گزینه ها را نمی توان در این مرحله رد کرد.

مهم نیست چه اتفاقی افتاده است، این استخوان ها یک کشف قابل توجه است. محققان گفتند که این اولین نمونه شناخته شده از عصر یخبندان استخوان هایی است که از سیستم گوارشی پرندگان عبور می کنند.

استخوان های 115000 ساله نشان داد کودک نئاندرتال توسط پرنده ماقبل تاریخ خورده شده

تیمی از محققان در حال انجام کاوش در غار سیمنا.


نئاندرتال‌ها که از بستگان بسیار نزدیک انسان‌های امروزی هستند، به احتمال زیاد حدود 300000 سال پیش در لهستان ظاهر شدند و حدود 35000 سال پیش از بین رفتند. پروفسور پاول والده نواک از موسسه باستان شناسی دانشگاه جاگیلونی در کراکوف می گوید که او می تواند تعداد بقایای کشف شده نئاندرتال را روی یک دست، از جمله استخوان های انگشت کودک، بشمارد. این کشف پیشگامانه تقریبا نادیده گرفته شد، زیرا زمانی که استخوان های فالانژ برای اولین بار در غار پیدا شدند، به طور تصادفی با استخوان های حیوانات مخلوط شدند. تا زمانی که یک تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی روی استخوان ها انجام شد، دانشمندان متوجه اهمیت آنها نشدند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که کودک زمانی بین پنج تا هفت ساله بوده است. استخوان‌ها ریز هستند، کمتر از یک سانتی‌متر طول دارند دانشمندان متأسفانه قادر به انجام آنالیز DNA روی آن‌ها نیستند. با وجود این شکست، دانشمندان مطمئن هستند که آنها متعلق به یک نئاندرتال هستند. دکتر والد نواک گفت: ما هیچ شکی نداریم که این بقایای نئاندرتال هستند، زیرا آنها از لایه بسیار عمیق غار، چند متر زیر سطح فعلی می آیند. این لایه همچنین شامل ابزار سنگی معمولی است که توسط نئاندرتال ها استفاده می شود.

دکتر والده نواک اضافه کرد که فقط به این دلیل که استخوان‌ها در غار کشف شده‌اند، لزوماً به این معنی نیست که نئاندرتال‌ها از آن به عنوان اقامتگاه دائمی استفاده می‌کردند. او گفت که این امکان وجود دارد که فقط به طور فصلی از آن استفاده کنند. قابل توجه است که فکر کنیم کودک فقیری که ممکن است هزاران سال پیش توسط یک پرنده غول پیکر کشته شده باشد، یکی از بزرگترین اکتشافات باستان شناسی تمام دوران را به لهستان داده است.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش