آمار
مطالب اصلی سایتترسناک و دیدنی

3 نگرانی استیون هاوکینگ که درباره آنها هشدار داده بود

3 نگرانی استیون هاوکینگ که درباره آنها هشدار داده بود

استیون هاوکینگ یک فیزیکدان نظری مشهور است که دستاوردهای درخشان بسیاری را برای علم جهان به ارمغان آورد. پروفسور استیون هاوکینگ قبل از مرگش در مارس 2018 سخنرانی های زیادی در پیش بینی آینده زمین و انسان ایراد کرد. در میان آنها، 3 پیش بینی قابل توجه وجود دارد.

هوش مصنوعی (AI) موجودیت انسان را تهدید خواهد کرد

قبل از توسعه سریع هوش مصنوعی، پروفسور استیون هاوکینگ یک بار در کنفرانس Zeitgeist در لندن (بریتانیا) در نوامبر 2017 هشدار داد: "کامپیوترهای دارای هوش مصنوعی در 100 سال آینده از انسان ها پیشی خواهند گرفت. وقتی این اتفاق بیفتد، ما مطمئن هستیم که آنها این کار را خواهند کرد. همان اهداف ما."

3 نگرانی استیون هاوکینگ که درباره آنها هشدار داده بود

پیش از این، فیزیکدان استیون هاوکینگ نیز نسبت به نگرانی در مورد توسعه سریع هوش مصنوعی هشدار داده بود. او گفت: "اگر سطح احساسی هوش مصنوعی به طور کامل توسعه یابد، می تواند به بشریت پایان دهد." این استاد مشهور گفت که اگر انسان ها به اعطای حقوق بیشتر به هوش مصنوعی ادامه دهند، هوش مصنوعی قوی تر و هوشمندتر از قدرت محاسباتی انسان خواهد بود. مخصوصاً وقتی آنها واقعاً احساساتی مانند انسان داشته باشند، قطعاً نبرد شدیدی با هوش مصنوعی در خواهد گرفت. از آنجایی که انسان به دلیل تکامل بیولوژیکی آهسته محدود شده است، قادر به رقابت و جایگزینی نخواهد بود. در واقع این هشدار استیون هاوکینگ بی اساس نیست. امروزه هوش مصنوعی روز به روز در حال رشد است.

به طور خاص، موضوع هوش مصنوعی شناختی نیز اخیراً به یک موضوع داغ در گوگل تبدیل شده است. در ژوئن 2022، آقای بلیک لمواین، کارشناس علوم کامپیوتر، پس از انتشار گفتگوی بین او و یک هوش مصنوعی به نام LaMDA، توسط گوگل اخراج شد. بلیز آگوئرا و آرکاس، رهبر تیم ماشین ویژن در گوگل، در حالی که با بلیک لموئین مخالف بود، در مورد LaMDA گفت که او به طور فزاینده ای احساس می کند که با چیزی هوشمند صحبت می کند. این تنها یک نمونه از توسعه سریع هوش مصنوعی است. علاوه بر این، هوش مصنوعی به تدریج در صنایع کارگر فشرده نفوذ کرده است. در آینده، آنچه در کارخانه ها دیده می شود، دیگر کارکنان خط مونتاژ نیستند، بلکه هوش مصنوعی خواهند بود.


بشریت با یک بحران جدی مواجه خواهد شد

با توجه به افزایش جمعیت روی زمین، منابع روی زمین با سرعت زیادی مصرف می شود. این امر مردم را با کمبود آب، غذا و سایر نیازهای ضروری برای بقا مواجه می کند. در نهایت، زمین نیز قادر به تحمل مصارف انسان نخواهد بود.

3 نگرانی استیون هاوکینگ که درباره آنها هشدار داده بود

پروفسور استیون هاوکینگ می‌گوید که انسان‌ها منابع زمین را سریع‌تر از آن‌چه می‌توانند دوباره پر کنند، «تخلیه» می‌کنند. در نتیجه گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی به تهدیدهای اصلی برای ثبات و حیات زمین تبدیل شده است. تغییرات اقلیمی تهدیدی برای نابودی جنگل های آمازون، سوختن کلاهک های قطبی و پر شدن جو با CO2 است. در مستندی از بی بی سی، پروفسور استیون هاوکینگ پیش بینی می کند که دیر یا زود انسان ها باید زمین را ترک کنند و در جایی در کیهان ساکن شوند. او گفت که تا 1000 سال آینده انسان ها باید به سیارات دیگر مهاجرت کنند، در غیر این صورت زمین نابود خواهد شد. اگر به گونه ای بین سیاره ای تبدیل نشویم، انسان ها در آینده با خطر انقراض روبرو خواهند شد.


ممکن است انسان ها به خاطر موجودات فضایی در خطر باشند

فیزیکدان استیون هاوکینگ زمانی هشدار داد که اگر انسان ها موجودات فضایی را پیدا کنند، می توانند به ما آسیب برسانند. بر اساس مطالعه ای که در 8 ژوئن 2022 در مجله Nature منتشر شد، ستاره شناسان یک سری انفجارهای رادیویی مرموز تکرار شونده (FRB) را کشف کردند. این فلاش رادیویی از یک کهکشان کوتوله در فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین ساطع شد. این سری از فلاش های رادیویی FRB 190520B نام داشت. این پدیده عجیب توسط تلسکوپ رادیویی FAST چین در سال 2019 کشف شد. به گفته محققان، FRB 190520B یکی از سه فرستنده رادیویی است که به طور ویژه تحت نظارت هستند زیرا به طور غیرقابل توضیحی تکرار می شوند. در مواجهه با این سیگنال مکرر، بسیاری هستند که فکر می کنند این سیگنال می تواند سیگنالی باشد که بیگانگان برای تشخیص تمدن های بین ستاره ای و اینکه آیا واقعاً وجود دارد یا خیر استفاده می کنند.

3 نگرانی استیون هاوکینگ که درباره آنها هشدار داده بود

در مجموعه مستند "مکان های مورد علاقه استیون هاوکینگ" در سال 2016، استیون هاوکینگ در مورد گلیس، سیاره ای که تصور می شود قابل سکونت است صحبت کرد. به گفته پروفسور استیون هاوکینگ: "اگر اشکال حیات بیگانه در Gliese 832c تکامل یابند، ما نیز می توانیم روزی سیگنالی از سیاره ای مانند این دریافت کنیم. اما باید در مورد بازیابی واکنش محتاط باشیم. زیرا ملاقات با یک تمدن پیشرفته می تواند مانند برخورد امریکایی ها با سرخپوستان باشد. این برخورد نتیجه چندان خوبی ندارد.» این فیزیکدان مشهور هشدار داد که انسان ها نباید برای کشف یا تماس با یک تمدن بیگانه تلاش کنند، زیرا عواقب جدی برای مردم زمین به همراه خواهد داشت. پروفسور استیون هاوکینگ گفت که تلاش برای ارسال پیام به فضا برای برقراری ارتباط با هوش فرازمینی ایده وحشتناکی است.

زیرا هر موجودی که به اندازه کافی رشد کند که این پیام را دریافت کند و به زمین بیاید می تواند به انسان حمله کند. انسان ها باید در پاسخ به سیگنال های بیگانگان مراقب باشند، زیرا می توانند زمین را مستعمره کنند. بیگانگان ممکن است میلیاردها سال قبل از انسان تکامل یافته باشند. اگر اینطور باشد، آنها بسیار قدرتمند خواهند بود و ممکن است مانند باکتری با ما رفتار کنند. هنگامی که زمین توسط یک تمدن فرازمینی کشف شد، آنها می توانند مستقیماً به سیاره آبی حمله کنند.

به گفته فیزیکدان استیون هاوکینگ، تمدن های بیگانه می توانند از کهکشان های دوردست به زمین بیایند و بسیار قدرتمندتر از زمین خواهند بود. قدرتمندترین سلاح های روی زمین ممکن است هیچ تهدیدی برای سفینه های فضایی تمدن بیگانه ایجاد نکند. این می تواند آسیب زیادی به انسان وارد کند. در حال حاضر، اگرچه بشر هیچ تمدن بیگانه ای پیدا نکرده است، اما دانشمندان هیچ شکی در وجود آنها ندارند. جهان بسیار وسیع است، حتی فراتر از تصور ما. بنابراین، انسان های روی زمین نمی توانند تنها تمدن باشند. بنابراین، پیش‌بینی پروفسور استیون هاوکینگ لزوماً غیرممکن نیست.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش