loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

زنبورهای بامبل، یکی از مهم ترین گرده افشان های زمین، در سطح جهان به دلیل گرما در حال کاهش هستند.

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

گرما گرده افشان های مهم زمین را می کشد

زنبورهای بامبل، یکی از مهم ترین گرده افشان های زمین، در سطح جهان به دلیل گرما در حال کاهش هستند. کلنی های زنبورهای بامبل به دلیل توانایی خود در تنظیم حرارت شناخته شده اند. وقتی هوا گرم است، زنبورهای کارگر دور هم جمع می‌شوند و بال‌های خود را تکان می‌دهند تا باد ایجاد کنند تا لانه خنک شود. اما بحران آب و هوا دمای متوسط ​​را بالا برده و موج گرمایی ایجاد کرده است که کلنی های زنبور عسل را تحت تاثیر قرار داده است.

این مطالعه که در ژورنال Frontiers in Bee Science منتشر شد، به این نتیجه رسید که اکثر بچه‌های زنبور عسل نمی‌توانند در دمای بالای 36 درجه سانتیگراد زنده بمانند. این تیم تحقیقاتی 180 سال ادبیات را مرور کرد و دریافت که تمام گونه‌های زنبور عسل مورد مطالعه دمای جوجه‌کشی مطلوبی بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد داشتند. اگر زنبورها نتوانند دمای لانه را زیر 35 درجه سانتیگراد نگه دارند، زنبورهای جوان می توانند بمیرند. پیتر کوان، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد دانشکده علوم محیطی گفت: این توضیح می دهد که چرا ما در حال از دست دادن زنبورهای زیادی در سراسر جهان، به ویژه در آمریکای شمالی و اروپا هستیم.

گرما گرده افشان های مهم زمین را می کشد

 آقای دیو گولسون، استاد زیست شناسی در دانشگاه ساسکس (بریتانیا) که 30 سال روی زنبورهای بامبل مطالعه کرده است و در این تحقیق مشارکتی نداشته است، گفت که بیشتر گونه های حشرات در مناطق استوایی به وفور یافت می شوند، اما زنبورها زردچوبه در مکان هایی مانند آلپ، انگلستان و حتی قطب شمال زندگی می کنند. این به وضوح نشان می دهد که تغییرات آب و هوایی، به ویژه گرمایش زمین، به راحتی بر آنها تأثیر می گذارد. به گفته وی، نگرانی برای جمعیت زنبورها به دلیل افزایش دمای فعلی دو برابر شده است. زنبورهای عسل گرده افشان مهم گل‌های وحشی و محصولات زراعی از جمله گوجه‌فرنگی، لوبیا، سیب، زغال اخته، انگور فرنگی سیاه و تمشک هستند. دانشمندان می گویند برای جلوگیری از کاهش جمعیت زنبورها، افزایش زیستگاه، کاهش آفت کش ها و اطمینان از تجاوز نکردن دما از حد مجاز گرمایش 2 درجه سانتی گراد ضروری است.

برچسب ها علمی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی