loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

وایتی بولگر هم به عنوان رئیس باند بدنام وینتر هیل در بوستون و هم یک خبرچین FBI، دشمنان بیشماری پیدا کرد،مرگ جیمز وایتی بولگر به دست همبستگانش مدتها بود که در راه بود. در طول اواخر قرن بیستم، بولگر ر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

قتل وحشیانه وایتی بولگر، رئیس جنایتکار بوستون

وایتی بولگر هم به عنوان رئیس باند بدنام وینتر هیل در بوستون و هم یک خبرچین FBI، دشمنان بیشماری پیدا کرد،مرگ جیمز وایتی بولگر به دست همبستگانش مدتها بود که در راه بود. در طول اواخر قرن بیستم، بولگر رهبری باند وینتر هیل را بر عهده داشت، یک سازمان جنایی مستقر در بوستون که مسئول قتل‌ها، کتک کاری، مسابقات اسب‌سواری، و قاچاق مواد مخدر و اسلحه بود. بولگر سرانجام در اوایل دهه 1990 زمانی که خود را در رادار اداره تحقیقات فدرال دید از بوستون گریخت. به مدت 16 سال، بولگر در لیست افراد تحت تعقیب FBI بود و با موفقیت از دستگیری فرار کرد. اما شانس او ​​در نهایت در سال 2011 تمام شد. پس از دستگیری و محکومیت، بولگر در نهایت به USP Hazelton در ویرجینیای غربی، یکی از خطرناک ترین زندان های کشور فرستاده شد. در آنجا، در 30 اکتبر 2018، سه زندانی به طرز وحشیانه‌ای وایتی بولگر را تا سر حد مرگ کتک زدند و فصلی بی‌رحمانه در تاریخ طولانی بوستون با جنایات سازمان‌یافته بسته شد.

زندگی اولیه جنایی وایتی بولگر

جیمز جوزف وایتی بولگر در سال 1929 در اورت، ماساچوست از والدینی ایرلندی تبار به دنیا آمد. هنگامی که او کودک بود، خانواده اش به طور سرنوشت سازی به بوستون جنوبی نقل مکان کردند. بولگر نسبتاً فقیر بزرگ شد و به سرعت در صحنه جرم و جنایت در بوستون جنوبی غرق شد. گفته می شود که او از سنین پایین شروع به دعوای خیابانی کرد و به یک باند محلی به نام شامروکس پیوست. سپس در سن 13 یا 14 سالگی به جرم سرقت دستگیر و به بازداشتگاه نوجوانان فرستاده شد.

قتل وحشیانه وایتی بولگر، رئیس جنایتکار بوستون

پس از آزادی در سال 1948، بولگر به نیروی هوایی ایالات متحده پیوست، دیپلم دبیرستان خود را گرفت و برای مکانیک شدن آموزش دید. از دیدگاه یک خارجی، به نظر می رسید که بولگر برگ جدیدی را در زندگی باز کرده است. در سال 1952، ارتش او را پس از اینکه به دلیل AWOL (غیبت بدون مرخصی) دستگیر شد، مرخص کرد. تنها چهار سال بعد، بولگر به دلیل سرقت از بانک به زندان محکوم شد. در حالی که بولگر در زندان آتلانتا بود، ادعا کرد که قربانی آزمایش MK-Ultra CIA است، یک پروژه تحقیقاتی نگران کننده که شامل داروهای توهم زا و تلاش برای کنترل ذهن است. این آزمایش هر چه اثرات مضری بر بولگر داشته باشد، مشارکت او باعث کاهش مجازات او شد. او در سال 1965 شامل آزادی مشروط شد و به بوستون جنوبی بازگشت، جایی که در صفوف وینتر گنگ هیل، یک سازمان قدرتمند ایرلندی اوباش، شروع به ترقی کرد.

در اواخر دهه 1970، بولگر رهبر گروه شد. و در طول سلطنت خود، او مسئول قتل های بی شماری بود. در همین حال، بولگر مخفیانه به عنوان یک خبرچین FBI مشغول به کار شد و وارد یک مبادله فاسد شد که از او در برابر دستگیری برای چندین دهه محافظت می کرد و به او اجازه می داد کنترل بیشتری بر دنیای جنایتکاران بوستون اعمال کند. زمانی که یک تحقیق فساد در FBI کشف شد، توجه ها را به بولگر کرد. مقامات شروع به تشکیل پرونده ای علیه بولگر تحت قانون سازمان های تحت نفوذ و فاسد راکت (RICO) کردند.

قتل وحشیانه وایتی بولگر، رئیس جنایتکار بوستون

عکسی از وایتی بولگر در سال 1953.


مامور FBI جان کانولی، سرپرست بولگر، به او خبر داد که آژانس بالاخره به سراغش آمده است و در سال 1994، بولگر فرار کرد. 

زندگی در لم

برای حدود 16 سال، او در حال فرار از دست مقامات بود. نام او مرتباً در فهرست افراد تحت تعقیب اف بی آی، درست زیر اسامه بن لادن قرار داشت. زمانی که بولگر آزاد بود، ظاهراً دائماً سفر می‌کرد و در نیویورک، لوئیزیانا، کالیفرنیا، شیکاگو، فلوریدا و حتی زادگاهش بوستون توقف می‌کرد. در همین حال، بولگر به ده ها فقره جنایات مختلف، از جمله کتک کاری و قتل متهم شد. 
قتل وحشیانه وایتی بولگر، رئیس جنایتکار بوستون
تصویر جاسوسی FBI از بولگر با شریکش استیون فلمی.

FBI کشور را جست‌وجو کرد و حتی تعداد انگشت شماری از کشورهای خارجی از جمله ایتالیا، ایرلند، فرانسه، برزیل و تایلند را برای یافتن بولگر جستجو کرد. اما با وجود این شکار جهانی، مقامات هنوز نمی‌دانستند او کجاست. اسکات باکن، مامور FBI، در سال 2011 گفت: «در اینجا شما فردی را دارید که بسیار پیچیده‌تر از جوان 18 ساله‌ای است که کسی را در یک رانندگی کشته است» سپس، در سال 2011، یک زن ایسلندی ساکن سانتا مونیکا، کالیفرنیا با گزارشی تکان دهنده با مقامات تماس گرفت.

دستگیری وایتی بولگر در کالیفرنیا

برای چند سال، آنا بیورنسدوتیر، ملکه زیبایی سابق و میس ایسلند 1974، زمان خود را بین اروپا و سانتا مونیکا تقسیم کرد. در طول اقامت خود در کالیفرنیا، او با کارول گاسکو، زنی که در همسایگی با شوهر آرام خود، چارلی زندگی می کرد، دوست صمیمی شده بود. اما یک روز، بیورنسدوتیر، هنگام تماشای یک گزارش خبری در مورد جنایتکار تحت تعقیب وایتی بولگر، متوجه شد که چارلی گاسکو آن مرد بی ادعایی نیست که در ابتدا او را میشناخت.

بیورنسدوتیر او را به FBI گزارش داد و در 22 ژوئن، مقامات گاسکو را دستگیر کردند، که مشخص شد وایتی بولگر و دوست دختر قدیمی او، کاترین گریگ هستند. ماموران FBI در آپارتمانش بیش از 800000 دلار، بیش از 30 اسلحه و مدارک شناسایی جعلی مختلف پیدا کردند. بولگر در طول محاکمه خود در بوستون، نسبت به 48 اتهام مربوط به قتل، ممانعت از اجرای عدالت، پولشویی، اخاذی، شهادت دروغ، هتک حرمت، و نقض سلاح اعتراف کرد. او در نهایت به 11 قتل، و همچنین طیف وسیعی از جنایات دیگر محکوم شد. در 14 نوامبر 2013، یک قاضی بولگر را به حبس ابد محکوم کرد. سرانجام، رئیس جنایتکار بدنام پشت میله های زندان بود.

مرگ وایتی بولگر به دست همبستگانش

وایتی بولگر در بیشتر دوران محکومیت خود در زندان کلمن دوم ایالات متحده در فلوریدا زندانی بود. با این حال، در این مرحله، اوباش سابق در دهه 80 سالگی خود بود و وضعیت سلامتی او مثل سابق نبود. گفته می شود که او از وحشت شبانه و مشکلات قلبی رنج می برد و برای رفت و آمد مجبور به استفاده از ویلچر بود. رفتارش در زندان هم ضعیف بود. گزارش شده است که در یک مورد، بولگر یک کارمند زن پزشکی را تهدید کرده است. به عنوان مجازات این حوادث، او به مدت طولانی در سلول انفرادی قرار گرفت.

این مسائل انضباطی بود که ظاهراً مقامات را وادار کرد تا بولگر را در تاریخ 29 اکتبر 2018 به USP Hazelton منتقل کنند، علیرغم مشکلات پزشکی وی. صبح روز بعد، تنها حدود 12 ساعت پس از ورود بولگر، نگهبانان زندان مرد 89 ساله را در سلولش مرده یافتند. فیلم‌های امنیتی به دست آمده از روز قتل، دو زندانی را نشان می‌دهد که ویلچر بالگر را به گوشه‌ای دور از دید دوربین می‌چرخانند، جایی که آنها به همراه یک همدست سوم، به شدت به او حمله کردند. زندانیان او را با قفلی که در جوراب پر کرده بودند تا حد مرگ کتک زدند، چشمانش را بیرون آوردند و سعی کردند با قاشق دندانه دار زبانش را ببرند.

زندانیان درگیر در این حمله، شان مک کینون 32 ساله، گانگستر ماساچوست به نام پل جی. دکولوژرو، و فوتیوس فردی گیاس 51 ساله - یک قاتل سابق مافیا که بنا بر گزارش ها از موش ها (خبرچینان) متنفر بود، شناسایی شدند. 

تحقیق در مورد مرگ وایتی بولگر

برای بسیاری، به نظر می رسید که مرگ وایتی بولگر قابل پیشگیری است. چگونه مسئولان زندان می‌توانند اجازه دهند که یک زندانی با وضعیت نامناسب سلامت بلافاصله پس از انتقال قربانی خشونت شود؟ اد دیویس، یک کمیسر سابق پلیس بوستون، در سال 2018 گفت: از اینکه او مورد اصابت قرار گرفته تعجب نمی کنم. در سال 2022، وزارت دادگستری گزارشی منتشر کرد که در آن چندین موضوع درباره نحوه مدیریت پرونده بولگر توسط اداره زندان ها توضیح داده شد. 

قتل وحشیانه وایتی بولگر، رئیس جنایتکار بوستون

فوتیوس فردی گیاس، یکی از مردان متهم به قتل بولگر در 30 اکتبر 2018


این گزارش حاکی از شکست‌های جدی در عملکرد شغلی و مدیریت در سطوح مختلف در مدیریت اداره زندان‌های فدرال برای انتقال او بود. نه تنها پرسنل اداره زندان ها وضعیت پزشکی بولگر را به اندازه کافی در نظر نگرفتند یا به درستی با یکدیگر در مورد این حرکت ارتباط برقرار نکردند، بلکه تعدادی از پرسنل علیرغم سابقه بولگر و خطر احتمالی این انتقال، علناً در مورد ورود آتی بولگر در حضور زندانیان هزلتون صحبت کردند. وزارت دادگستری همچنین دریافت که مقامات زندان به درستی ارزیابی نکرده اند که آیا بولگر از سوی دیگر زندانیان در هازلتون با آسیب مواجه شده است یا خیر. علاوه بر این، این تنها باری نبود که چنین چیزی در هازلتون رخ داده بود. این زندان به دلیل کمبود کارکنان و خطرناک بودن شهرت داشت که آن را برای یک زندانی سرشناس مانند وایتی بولگر انتخابی عجیب می‌کرد. در واقع، وزارت دادگستری ایالات متحده در گزارش سال 2024 خود، هازلتون را به عنوان دومین مرگبار در این شهرستان بر اساس ناکامی این زندان در جلوگیری از مرگ 14 زندانی در طول هشت سال فهرست کرده است.

عواقب قتل

یک سال پس از مرگ وایتی بولگر، خانواده‌اش از اداره زندان‌ها شکایت کردند و مدعی شدند که مقامات بولگر را با وجود اطلاع از خطری که او در آنجا با آن مواجه است، به هازلتون فرستاده‌اند. با این حال، یک قاضی فدرال این شکایت را در سال 2022 رد کرد. در همین حال، سه مرد متهم به ایفای نقش در مرگ بولگر در ماه مه 2024 به توافقی دست یافتند. گیاس و دی کولوژرو ، با اتهامات قتل روبرو هستند. در همین حال، مک‌کینون ظاهراً در حین حمله به عنوان دیده‌بان عمل می‌کرد. هر سه نفر به توطئه برای ارتکاب قتل متهم شده اند. آنها اکنون در جلسات آتی خود به گناهکار بودنشان اعتراف خواهند کرد.

برای بسیاری، خبر مرگ وایتی بولگر بسیار خوشایند بود. یکی از آشنایان برادر بولگر به نیو گفت: من از بیمار بودن متنفرم، اما با دانستن نوع شخصیت او، احتمالاً زمان زیادی در راه است، زیرا او مسئول بدبختی های بسیاری از خانواده ها و مردم در طول سال ها بوده است. یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید: «آنچه در اطراف می‌چرخد، به اطراف می‌آید». پاتریشیا دوناهو، که همسرش در تیراندازی مرتبط با بولگر در سال 1982 کشته شد، گفت: مدت زیادی است که منتظر بوده‌ایم.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی