loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

هنگام بررسی یک قفل معمولی، ممکن است متوجه شویم که یک سوراخ کوچک در پایین آن وجود دارد. البته قفل یک وسیله امنیتی است. ساختار اصلی آنها شامل بدنه قفل و غل است.

چرا هر قفلی یک سوراخ کوچک مرموز در پایین دارد؟

هنگام بررسی یک قفل معمولی، ممکن است متوجه شویم که یک سوراخ کوچک در پایین آن وجود دارد. البته قفل یک وسیله امنیتی است. ساختار اصلی آنها شامل بدنه قفل و غل است. قفل‌ها با یک کلید باز می‌شوند، در حالی که قفل‌های کد با وارد کردن ترکیبی از اعداد باز می‌شوند. با این حال، چه قفل کلید یا یک قفل رمزی، ممکن است یک سوراخ کوچک در پایین داشته باشند. دقیقا هدف از این سوراخ کوچک چیست؟

زه کشی

سوراخ کوچک در پایین قفل به عنوان یک دریچه زهکشی در هنگام ورود رطوبت به قفل عمل می کند. اما به مطمئناً هر قفلی رطوبت نفوذ می کند. بدون رطوبت‌گیر، رطوبت داخل می‌تواند به اجزای قفل آسیب برساند. وجود سوراخ زهکشی از این اتفاق جلوگیری می کند. به جای جمع شدن در داخل قفل، رطوبت از این سوراخ کوچک خارج می شود.

پیشگیری از زنگ زدگی

از آنجا که به عنوان یک درگاه زهکشی عمل می کند، سوراخ کوچک در پایین قفل نیز به جلوگیری از زنگ زدگی کمک می کند. قفل ها مخصوصاً قفل های صنعتی از مواد بادوام مانند فولاد کربنی گالوانیزه ساخته می شوند. با این حال، اگرچه آنها برای مقاومت در برابر استفاده منظم طراحی شده اند، اما از زنگ زدگی مصون نیستند. رطوبت می تواند با آهن و مواد مبتنی بر آهن که برای ساخت قفل ها استفاده می شود، تعامل داشته باشد و منجر به زنگ زدگی و خوردگی شود. سوراخ سوزن با اجازه دادن به خروج رطوبت از قفل ها، آنها را از زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند. رطوبت از سوراخ کوچک خارج می شود در حالی که خطر زنگ زدگی و خوردگی را به حداقل می رساند.

چرا هر قفلی یک سوراخ کوچک مرموز در پایین دارد؟

روغن کاری

یکی دیگر از دلایلی که قفل سوراخ کوچکی در پایین دارد، روانکاری است. قفل ها شامل قطعات متحرک مکانیکی در داخل بدنه قفل هستند. با گذشت زمان ممکن است برخی از این قطعات گیر کنند که در این صورت ممکن است باز کردن قفل مشکل باشد. خوشبختانه، معمولاً کمی روغن کاری مشکل را به راحتی حل می کند. به طور معمول، می توان مقدار کمی روان کننده را از طریق این سوراخ کوچک به بدنه قفل اعمال کرد.

دسترسی ثانویه

بسته به نوع خاص قفل، سوراخ کوچک می تواند وسیله ای برای دسترسی به باز شدن قفل در موارد خاص باشد. به عنوان مثال، هنگامی که صاحب خانه کلیدهای خود را گم می کند، باید از یک قفل ساز کمک بگیرد. در این مرحله، قفل سازها می توانند با قرار دادن یک ابزار مخصوص در این سوراخ کوچک، قفل را باز کنند. این یک ترفند محسوب می شود. به طور خلاصه، سوراخ کوچک در پایین قفل چندین هدف را انجام می دهد. هدف اصلی زهکشی است. بدون سوراخ کوچک، رطوبت در داخل بدنه قفل جمع می شود که می تواند منجر به مشکلاتی مانند زنگ زدگی و خوردگی شود. قفل‌ها انواع مختلفی دارند، اما معمولاً یک سوراخ کوچک در پایین دارند تا رطوبت از بدنه قفل خارج شود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی