آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

قدیمی ترین ویروس کشف شده در اسکلت انسان که هنوزم خطرناک است

قدیمی ترین ویروس کشف شده در اسکلت انسان که هنوزم خطرناک است

محققان 12 ژنوم باستانی هپاتیت B، از جمله یک گونه از ویروس را که اکنون منقرض شده است، پیدا کردند. ویروس هپاتیت B (HBV) عامل اصلی هپاتیت انسانی است که بیش از 250 میلیون نفر را مبتلا می کند. اکنون، ما می دانیم که حداقل 4500 سال است که مردم را آلوده کرده است. تحقیقات منتشر شده در ژورنال نیچر در 9 می 2018، نشان داد که هپاتیت B بر روی اسکلت‌های دوران برنز یافت شده است و آن را به قدیمی‌ترین ویروس انسانی تبدیل میکند که تاکنون کشف شده است.

هنگامی که این کشف انجام شد، تیمی از ژنتیک‌دانان از حدود 300 اسکلت نمونه‌برداری کردند. این اسکلت ها بین 200 تا 7000 سال از اروپا و آسیا بودند. آنها 12 ژنوم HBV را در 12 انسان باستانی یافتند که نشان داد همان انواع HBV که امروزه در آسیا و آفریقا رایج است هزاران سال پیش وجود داشته است. آنها همچنین یک گونه منقرض شده از ویروس را پیدا کردند، اگرچه قبلاً مشخص نبود که ویروس ها می توانند منقرض شوند. این انسان باستانی 4500 ساله از فرهنگ بیکر بل در اوسترهوفن آلمان بود که به خاطر فنجان های سفالی زنگوله ای شکلی که از خود به جای گذاشته بودند نامگذاری شد.

قدیمی ترین ویروس کشف شده در اسکلت انسان که هنوزم خطرناک است

پیش از این، قدیمی ترین ویروس شناسایی شده در انسان تنها به 450 سال قبل باز می گردد. یوهانس کراوز، متخصص ژنتیک تکاملی در مؤسسه ماکس پلانک برای علم تاریخ بشر در آلمان، می‌گوید: همه ما بسیار هیجان‌زده هستیم که می‌توانیم با HBV [تا این حد] به عقب برگردیم. به گفته لیلی یوئن، دانشمند ارشد پزشکی در آزمایشگاه مرجع بیماری‌های عفونی ویکتوریا، آن‌ها HBV را در ژنوم پرندگان باستانی یافته‌اند که نشان می‌دهد در واقع می‌تواند میلیون‌ها سال قدمت داشته باشد. هپاتیت B یک عفونت کبدی است که می تواند منجر به نارسایی کبد یا سرطان شود. اگرچه واکسنی برای هپاتیت B وجود دارد، اما عفونت های مزمن هنوز درمانی ندارند. افرادی که مبتلا به هپاتیت B مزمن هستند اغلب در دوران کودکی به این بیماری مبتلا می شوند و آن را نمی دانند زیرا علائم آن برای سال های طولانی خفته است. در همین حال، بیماری پیشرفت می کند و بیماران فقط در مراحل بعدی زندگی زمانی که کبد شروع به زخم شدن می کند آگاه می شوند.

هپاتیت B جهش های زیادی دارد که دیگر وجود ندارند. اطلاعات جدیدی که در این مطالعه یافت می‌شود می‌تواند بینشی در مورد ادامه تکامل ویروس ارائه دهد، که می‌تواند به ما در آماده شدن برای سویه‌های خطرناک جدید کمک کند. ادوارد سی هولمز، ویروس شناس در دانشگاه سیدنی، می گوید: این لحظه بسیار مهمی در درک ما از یکی از مهم ترین پاتوژن های انسان است.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش