آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

کشف گونه جدید کوسه چشم سفید در استرالیا

کشف گونه جدید کوسه چشم سفید در استرالیا

برای بیش از یک دهه، مجموعه‌ای ناشناس از تخم‌های کوسه عجیب و غریب دانشمندان استرالیایی را گیج کرده بود - اما اکنون، آنها کشف کرده‌اند که این تخم‌ها متعلق به گونه‌ای جدید از گربه کوسه ها است.

یک تخم کوسه ناشناس که در سال 2011 در سواحل کیمبرلی استرالیا کشف شد اخیراً به محققان کمک کرد تا گونه جدیدی از گربه سانان شیطان را شناسایی کنند. کوسه تازه کشف شده دارای چشمان سفید متمایزی است که به گفته دانشمندان برای کوسه های اعماق دریا نادر است - و می تواند درک بهتری از چگونگی تکامل کوسه ها ارائه دهد.

بر اساس گزارشی از شرکت پخش استرالیایی (ABC)، یافتن هویت گربه کوسه ها (Apristurus ovicorrugatu) برای دانشمندان سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا (CSIRO) بسیار طولانی و ناامیدکننده بود. ویل وایت، متصدی ارشد مجموعه ملی ماهی استرالیا در CSIRO، گفت: «جالب است، زیرا ما اغلب تصور می‌کنیم که ممکن است چیزی یک گونه جدید باشد، اما زمان زیادی طول می‌کشد تا بتوانیم آن‌ها را با گونه‌های دیگر مقایسه کنیم.» وایت گفت، بخشی از مشکل این بود که محققان حیوان واقعی برای کار با آنها نداشتند. در عوض، آنها مجموعه کوچکی از تخم‌های کوسه ناشناس را داشتند که در سال 1989 یافت شد و تخمی مشابه در سال 2011 توسط محققی به نام برت هومان، که داوطلب آن زمان در موزه استرالیای غربی بود، پیدا کرد.

تخم‌ها به‌طور قابل‌توجهی با بیشتر تخم‌های کوسه متفاوت بودند، با برجستگی‌های T شکل قوی تنها در یکی از گونه‌های دیگر کوسه‌ها یافت می‌شد، اگرچه در بین کوسه‌های تخم‌گذار در استرالیا منحصربه‌فرد بود. Human این تخم مرغ منحصر به فرد را پیدا کرد و آن را به مجموعه 1989 متصل کرد، اما او فقط توانست آنها را به عنوان متعلق به جنس Apristurus شناسایی کند. او قادر به تعیین گونه آنها نبود.

کشف گونه جدید کوسه چشم سفید در استرالیا

وایت گفت: «جعبه‌های تخم‌مرغ دارای برآمدگی‌های طولی بسیار متمایز بر روی سطوح خود بودند که از نظر مقطع به شکل T بودند. تنها یک گونه دیگر در جهان یافت شده است که دارای تخم‌هایی با آن شکل برجستگی است و این جنس کاملاً متفاوت است. وایت سفر برای شناسایی گونه جدید را "ناامیدکننده" توصیف کرد. اما او و همکارانش در حین بررسی بایگانی مجموعه ملی ماهی استرالیا به موفقیت بزرگی دست یافتند - یک نمونه مشابه Apristurus که در همان منطقه تخم‌ها یافت شده بود، به اشتباه به عنوان یک گربه ماهی جنوب چین (Aprsiturus sinensis) شناسایی شده بود. این یک ماده بود و اتفاقاً یک جعبه تخم مرغ با تخم مرغی که در سال 2011 یافت شد، حمل می کرد.

وایت گفت: "خوشبختانه نمونه ماده ای که ما پیدا کردیم حاوی یک مورد تخم با برآمدگی یکسان بود و ظن ما را تایید کرد." و در یک شانس دیگر، ماده باردار بود و محققان یک جنین دیررس را در داخل یکی از موارد تخمک پیدا کردند.

کشف گونه جدید کوسه چشم سفید در استرالیا

با حل معمای تخم و شناسایی Apristurus ovicorrugatus، محققان در نهایت توانستند درک جامع تری از این گربه کوسه شیطانی به دست آورند. گربه کوسه دیو یا شبح یکی از متنوع ترین جنس های کوسه در سراسر جهان است که حدود 40 گونه شناخته شده دارد، اما A. ovicorrugatus به دلیل چشمان سفید درخشانش منحصر به فرد است. وایت گفت: «به طور معمول، [چشم های آنها] همیشه بسیار تیره است - چشمان سبز تیره یا فقط مشکی. زنبق سفید تنها در یکی دیگر از گونه های کوسه آب های عمیق، Apristurus nakayai از کالدونیای جدید و پاپوآ گینه نو یافت شده است.او گفت: «باید به دلایل خاصی تکامل یافته باشد، نه فقط در یک گونه، بلکه در یک گروه از گونه‌ها».

کشف گونه جدید کوسه چشم سفید در استرالیا

وایت افزود: «این قطعاً سؤالات تحقیقاتی را در مورد مسیر تکاملی متفاوتی که ما در این گروه در نظر نگرفته بودیم باز کرده است.این گونه جدید از گربه کوسه  شیطانی در آب در عمق بیش از 2300 فوتی جایی که تخم های خود را در بالای مرجان گذاشته بود پیدا شد. همانطور که وایت توضیح داد، این کوسه ها اغلب به دلیل عمقی که در آن وجود دارند مشاهده نمی شوند. او گفت: «اگر به آن خط ساحلی نگاه کنید، جایی که معمولاً شیب زیادی دارد و به سرعت پایین می‌آید، توزیع عمق نسبتاً باریکی دارند. "آنها احتمالاً زیستگاهی را دنبال می کنند که در آن تخم های خود را روی گونه های مرجانی خاصی می گذارند." یک گونه مشابه و در عین حال متمایز قبلاً در آن سوی کشور، درست در نزدیکی ساحل طلایی، پیدا شده بود. وایت گفت که کشف جدید به تیمش کمک کرد تا این دو گونه را پیوند دهند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در سال های آینده اکتشافات بیشتری انجام شود، گفت: "ما در مورد جانوران آب های عمیق در استرالیا اطلاعات بسیار کمی داریم." با ادامه بررسی‌های بیشتر در آب‌های عمیق، من فکر می‌کنم که سوابق گونه‌های بیشتری را کشف خواهیم کرد - هنوز چیزهای زیادی در راه است.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش