loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

Ajeya Cotra، کارشناس خطرات هوش مصنوعی در Open Philanthropy، فکر می کند که هوش مصنوعی دوران اوج خود را آغاز کرده است. دو سال پیش، او احتمال 15٪ ظاهر شدن یک هوش مصنوعی و ایجاد تغییرات اجتماعی گسترده ر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

هوش مصنوعی همه چیز را به شیوه ای ترسناک تغییر میدهد

Ajeya Cotra، کارشناس خطرات هوش مصنوعی در Open Philanthropy، فکر می کند که هوش مصنوعی دوران اوج خود را آغاز کرده است. دو سال پیش، او احتمال 15٪ ظاهر شدن یک هوش مصنوعی و ایجاد تغییرات اجتماعی گسترده را تا سال 2036 تخمین زد. اما در پست وبلاگ خود پس از تحقیق در مورد GPT-3، او این شانس را به 35٪ افزایش داد. کوترا گفت: هوش مصنوعی می تواند در مدت کوتاهی از یک اسباب بازی دوست داشتنی و بی فایده به یک محصول قدرتمند تبدیل شود. زمان آن رسیده است که مردم هوش مصنوعی را جدی بگیرند، زیرا به زودی می تواند همه چیز را به شکلی ترسناک تغییر دهد.کوین رز، نویسنده کتاب Futureproof: 9 Rules for Humans in the Age of Automation، با موافقت، گفت: در چند روز گذشته، من مشغول بازی با Dall-E 2 بودم، نرم افزار ساخته شده توسط OpenAI در سانفرانسیسکو. می توانست متن را به تصویر تبدیل کند. من به سرعت دچار وسواس شدم.

رز می‌گوید که ساعت‌ها برای به چالش کشیدن Dall-E 2 دستورات عجیب و غریب، خنده‌دار و انتزاعی ارائه می‌کند، مانند «نقاشی سه‌بعدی از خانه‌ای در حومه شهر به شکل کروسان». یا طرح های دو پنگوئن در حال نوشیدن پاریس. در عرض چند ثانیه، هوش مصنوعی تصویری را ایجاد می کند که درخواست را به تصویر می کشد، که او آن را فوق العاده واقعی توصیف می کند. رز می‌گوید: «آنچه تأثیرگذار است نه تنها هنری که می‌سازد، بلکه نحوه خلق هنر است. "این هوش مصنوعی از تصاویری که از اینترنت پیدا شده یا ترکیب شده اند استفاده نمی کند. در عوض، آنها ساخته های کاملا جدید هستند." ایجاد Dall-E 2 از طریق فرآیند پیچیده ای به نام انتشار انجام شد. در ابتدا، هوش مصنوعی مجموعه‌ای تصادفی از پیکسل‌ها را جمع‌آوری می‌کند، سپس چندین بار آن را اصلاح می‌کند تا با توضیحات متنی که کاربر ارائه می‌کند مطابقت داشته باشد. هوش مصنوعی OpenAI امسال بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به گفته کارشناسان برجسته، این یک فناوری چشمگیر و معنادار برای هر کسی است، به ویژه کسانی که در زمینه گرافیک مانند نقاشان، طراحان، عکاسان کار می کنند. ، همچنین سوالات مهمی را مطرح می کند که آیا هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی می تواند برای اهداف مخرب استفاده شود یا خیر.

Dall-E 2 چگونه کار می کند

دره سیلیکون نیز شروع به تغییر دیدگاه خود در هوش مصنوعی کرده است. در گذشته، بسیاری از کارشناسان می گفتند پیشرفت این فناوری یک دهه یا بیشتر طول می کشد. اما اکنون، بسیاری از مردم بر این باورند که تغییرات بزرگ، چه خوب و چه بد، درست در مقابل آنهاست. در حال حاضر، هوش مصنوعی به جای اینکه مانند یک دهه پیش در آزمایشگاه باشد، کاربردهای زیادی داشته است. آنها در فیس بوک، TikTok یا ابزارهای توصیه و تعدیل محتوای YouTube یا نرم افزار کلاس درس، بانک ها حضور دارند یا توسط پلیس برای تجزیه و تحلیل جرایم استفاده می شوند.

تحول هوش مصنوعی

در طول 10 سال گذشته، آنچه برخی از محققان آن را دهه طلایی نامیده‌اند، هوش مصنوعی با سرعتی سرسام‌آور تکامل یافته است. این امر با پیشرفت طیف وسیعی از فناوری‌های مرتبط مانند یادگیری عمیق و همچنین ظهور سخت‌افزار تخصصی برای اجرای شبیه‌سازی‌های عظیم و فشرده محاسباتی هدایت می‌شود. تنها پنج سال پیش، بزرگترین داستان در دنیای هوش مصنوعی این بود که AlphaGo - یک مدل یادگیری عمیق که توسط DeepMind گوگل ساخته شده است - با شکست دادن بهترین بازیکن Go جهان شگفت زده شد. آموزش هوش مصنوعی برای برنده شدن در بازی Go لزوماً چیز بزرگی نیست، بلکه پیشرفت بشریت در تحقیقات هوش مصنوعی است.

سال گذشته، AlphaFold شرکت DeepMind زمانی که از یک شبکه عصبی عمیق مصنوعی برای پیش‌بینی ساختار سه بعدی پروتئین‌ها از توالی‌های اسید آمینه استفاده کرد، توجهات را به خود جلب کرد. مجله ساینس بعداً AlphaFold را بزرگترین پیشرفت علمی سال 2021 نامید. یکی دیگر از «فوق‌ هوش مصنوعی» معروف OpenAI GPT-3 است که به همان اندازه هوشمند در نظر گرفته می‌شود. برای نوشتن فیلمنامه، نوشتن ایمیل های بازاریابی، حتی نوشتن کد برای کمک به برنامه نویسان استفاده می شود. جدیدترین آنها LaMDA گوگل است. این هوش مصنوعی اخیرا بحث برانگیز شده است، زمانی که مهندس بلیک لمواین، که زمان زیادی را با این هوش مصنوعی گذرانده است، گفت که "توانایی شناختی یک کودک را دارد".

شکاکان استدلال می کنند که ادعاهای پیشرفت هوش مصنوعی بیش از حد است. به گفته آن‌ها، هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند در بسیاری از انواع شغل‌ها احساسات داشته باشد یا جایگزین انسان‌ها شود. مدل‌هایی مانند GPT-3 و LaMDA با «استفاده کورکورانه از داده‌های آموزشی» فقط «طوطی‌های محترم» هستند. ده‌ها سال طول می‌کشد تا انسان‌ها بتوانند هوش مصنوعی با توانایی تفکر برای خود ایجاد کنند. برعکس، بسیاری از کارشناسان معتقدند که هوش مصنوعی شناختی در حال شکل گیری است. جک کلارک، مسئول گزارش شاخص هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد، می‌گوید که امروزه هوش مصنوعی بسیار پیشرفته‌تر است، حتی در مناطقی که قبلاً انسان‌ها در آن برتری داشتند. کلارک می گوید: به نظر می رسد ما از بهار به تابستان می رویم. در بهار، شما درختانی را می کارید و رویای آینده را از جوانه های سرسبز در همه جا می روید. اکنون، گل ها شکوفا می شوند. فون با وجود پیشرفت‌های فراوان، واقعیت هوش مصنوعی هنوز بد است، از نژادپرستی در نرم‌افزار چت‌بات گرفته تا سیستم‌های رانندگی خودکار که از کار می‌افتند و باعث تصادف خودروها می‌شوند. حتی زمانی که صحبت از بهبود می شود، مدتی طول می کشد تا افراد بهبود یابند.

چگونه هوش مصنوعی را کنترل کنیم؟

به گفته رز، سه مشکل برای هوش مصنوعی برای خدمت به انسان در آینده وجود دارد. اول، تنظیم کننده ها و سیاستمداران باید با توسعه فناوری هوش مصنوعی همگام باشند. روز گفت: «از آنجایی که سیستم‌های هوش مصنوعی جدید زیادی وجود دارد، تنظیم‌کننده باید زود سرعت آن را درک کند. هوش مصنوعی تنها در کنترل می‌تواند نقش داشته باشد و در مسیر خود باقی بماند». دوم، شرکت‌هایی که میلیاردها دلار در توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کنند، مانند گوگل، متا یا OpenAI، باید در مورد کاری که انجام می‌دهند شفاف‌تر باشند. به گفته رز، بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ «پشت درهای بسته»، با استفاده از مجموعه داده‌های خصوصی و تنها توسط تیم‌های داخلی آزمایش می‌شوند. رز می‌گوید: «وقتی اطلاعات عمومی می‌شود، اغلب بی‌ارزش می‌شود یا در مقالات علمی مبهم مدفون می‌شود. علاوه بر این، رز همچنین گفت که رسانه ها باید کار بهتری در توضیح پیشرفت هوش مصنوعی برای افراد غیرمتخصص انجام دهند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی