loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

میوه شور سرشار از ویتامین C است، خوردن آن به این ترتیب محافظت از قلب و عروق و مزایای ضد پیری را افزایش می دهد. علاوه بر پالپ میوه شور، پوست و دانه های آن نیز کاربردهای زیادی دارند اما اغلب نادیده گر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

رابطه پشن فروت یا میوه شور با محافظت از قلب و عروق شما

میوه شور سرشار از ویتامین C است، خوردن آن به این ترتیب محافظت از قلب و عروق و مزایای ضد پیری را افزایش می دهد. علاوه بر پالپ میوه شور، پوست و دانه های آن نیز کاربردهای زیادی دارند اما اغلب نادیده گرفته می شوند.

استفاده های عالی از میوه شور

پشن فروت یا میوه شور دارای پوستی بنفش، گوشت زرد، طعم ترش و شیرین و رایحه ای جذاب است. به گفته گائو مینمین، متخصص تغذیه تایوانی، بسیاری از مردم به دلیل طعم لذیذ و خواص با طراوت آن میوه شور می خورند، اما به فواید سلامتی و زیبایی آن توجه چندانی ندارند. در ضمن این میوه بسیار مغذی است. ویژگی های برجسته شامل فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A، ویتامین B2، ویتامین B3 است. و به خصوص سرشار از ویتامین C است.

اثرات میوه شور

در میوه شور تعداد زیادی دانه سیاه وجود دارد، در قسمت بیرونی دانه ها یک غشای نازک با طعم ترش وجود دارد. هنگامی که میوه رسیده است، پالپ و غشای خارجی آن استرهایی با عطر مشخصی که بسیاری از مردم دوست دارند آزاد می کند. با این حال، اکثر مردم اغلب فقط روده ها را می خورند و دانه ها و پوست آن را دور می اندازند بدون اینکه بدانند این قسمت های میوه حاوی مواد مغذی زیادی هستند که برای سلامتی مفید هستند.

کارشناس تغذیه دو چو تان خاطرنشان کرد که میوه شور حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی به ویژه ویتامین هایی مانند ویتامین A، C به همراه کاروتنوئیدها، فیتوکمیکال ها است. که دارای اثر تثبیت اعصاب، حمایت از خواب، بهبود کم خونی و کمک به کاهش فشار خون است. علاوه بر این، میوه شور حاوی مقدار زیادی فیبر است که می تواند به آرام شدن حرکات روده کمک کند. مخلوط کردن میوه با حدود 800 تا 1000 میلی لیتر آب گرم نیز باعث کمک به هضم غذا می شود.

پوست میوه شور

علاوه بر این، دو چو تان همچنین اضافه کرد که پوست سفید میوه شور سرشار از پکتین و همچنین موادی با اثرات آنتی اکسیدانی است. همچنین بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که پوست میوه شور برای بهبود آسم، آرتروز و همچنین دردهای ناشی از آرتریت مفید است. پوست میوه شور را می توان برای تهیه مربا فرآوری کرد یا برای دم کردن چای با گیاهان دیگر خشک کرد.

دانه های میوه شور

دانه‌های میوه شور وقتی خرد می‌شوند حاوی پلی‌فنول‌هایی هستند که به محافظت از سیستم قلبی عروقی و مبارزه با پیری کمک می‌کنند، رادیکال‌های آزاد را که سلول‌ها را از بین می‌برند کاهش می‌دهند و از بیماری‌های دژنراتیو مختلف جلوگیری می‌کنند. بعلاوه، دانه های میوه شور می توانند از آسیب های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کرده و چین و چروک را محدود کنند. علاوه بر آن، پیس‌آتانول در پیشگیری از بیماری و حمایت از محافظت از قلب و عروق نیز موثر است. برای تهیه سس سالاد باید دانه های میوه شور را با تفاله میوه پوره کنید یا با میوه های دیگر مخلوط کنید تا آب آن درست شود.

رابطه پشن فروت یا میوه شور با محافظت از قلب و عروق شما

فواید زیبایی میوه شور

علاوه بر اثرات پیشگیرانه و درمانی ارزشمندی که در بالا ذکر شد، میوه شور فواید زیبایی نیز دارد. ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B2 کاروتن موجود در میوه شور برای زیبایی پوست بسیار مفید است. از جمله اثرات مرطوب کننده و پاکسازی پوست، کاهش آکنه، سفید شدن پوست، کاهش لکه های تیره، کاهش چین و چروک، کاهش سرعت پیری سلول های پوست. علاوه بر این، میوه شور حاوی اسید سیتریک است که به از بین بردن کثیفی، سبوم و سلول های مرده کمک می کند و منافذ را کوچک می کند. یا برای کمک به گلگون شدن و براق شدن پوست، آهن را افزایش دهید.

میوه شور برای سم زدایی و پاکسازی بدن نیز بسیار مفید است. نوشیدن آب میوه شور نه تنها پوست را سم زدایی می کند، بلکه باعث افزایش متابولیسم، کاهش چربی احشایی و کاهش وزن می شود. خوردن پشن فروت تازه یا نوشیدن آب میوه شور به مکمل آهن و بسیاری از مواد معدنی دیگر کمک می کند تا ناخن ها و موها قوی تر و صاف تر شوند. علاوه بر این، میوه شور حاوی مقادیر کمی سموم به نام گلیکوزیدهای سیانوژنیک است. بیشترین غلظت آن در پوست میوه و در پالپ (پوست نرم زیرین آن) میوه پشن فروت نارس است. برای جلوگیری از مسمومیت یا آلرژی، بهتر است فقط میوه شور کاملا رسیده بخورید، نه پوست یا پالپ این میوه.

هنگام خوردن میوه شور مراقب باشید

 کارشناس تغذیه گفت: اگرچه میوه شور اثرات زیادی دارد، اما بزرگسالان باید حداکثر 2 تا 3 میوه در روز بخورند، در غیر این صورت باری برای بدن ایجاد می کند. علاوه بر این، محتوای اسید در میوه شور بسیار بالا است. اگر به مقدار زیاد مصرف شود، به دندان ها و معده شما آسیب می رساند. در کنار آن، کارشناس تغذیه همچنین 3 گروه از افراد را پیشنهاد کرد که باید استفاده از میوه شور را محدود کنند که به شرح زیر است:

بیماران مبتلا به بیماری کلیوی

افراد مبتلا به بیماری کلیوی به دلیل نارسایی کلیه متابولیسم ضعیفی دارند. در همین حال، 2 میوه شور می تواند تا 200 میلی گرم یون پتاسیم داشته باشد که به راحتی می تواند باعث ایجاد هیپرکالمی در بیماران شود و به سلامت آنها آسیب برساند. بنابراین، افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید مصرف لیمو اقاقیا را محدود کنند.

افراد مبتلا به معده درد و عملکرد ضعیف گوارشی

پشن فروت حاوی انواع مختلفی از اسیدها با غلظت بالا است که ترشح اسید در معده را تحریک می کند. بیماران مبتلا به زخم معده و اثنی عشر باید کمتر غذا بخورند. نه تنها این، افرادی که سیستم گوارشی ضعیفی دارند باید از خوردن دانه های میوه شور نیز اجتناب کنند، زیرا احتمالاً باعث سوء هاضمه و آسیب معده می شوند.

رابطه پشن فروت یا میوه شور با محافظت از قلب و عروق شما

یک نکته دیگر

علاوه بر این، میوه شور حاوی مقادیر کمی سموم به نام گلیکوزیدهای سیانوژنیک است. بیشترین غلظت آن در پوست میوه شور و در پالپ میوه پشن فروت نارس است. برای جلوگیری از مسمومیت یا آلرژی، بهتر است فقط میوه شور کاملا رسیده بخورید، نه پوست یا پالپ این میوه. شما نباید به طور همزمان زیاد میوه شور بخورید، بهتر است فقط حداکثر 4 میوه شور در روز بخورید. زیرا خوردن بیش از حد می تواند عوارض جانبی مانند آسیب معده، ضرر برای روده ها، آریتمی قلبی یا سرگیجه به دلیل بار بیش از حد مواد خاص را به همراه داشته باشد. برای به حداقل رساندن خطر آسیب ناشی از بقایای آفت کش ها، هنگام انتخاب منبع میوه شور باید دقت شود. هنگام شستن میوه شور، باید از بهداشت نیز اطمینان حاصل کنید. هنگام خوردن یا آشامیدن، باید دانه ها را به آرامی بجوید تا از ایجاد فشار بر هضم یا خفگی جلوگیری شود. میوه شور را که بیش از حد رسیده، کپک زده، خیلی له شده یا فاسد شده است نخورید حتی پس از برداشتن کپک یا پوسیدگی.

فواید زیبایی میوه شور

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B2 کاروتن موجود در میوه شور برای زیبایی پوست بسیار مفید است. از جمله اثرات مرطوب کننده و پاکسازی پوست، کاهش آکنه، سفید شدن پوست، کاهش لکه های تیره، کاهش چین و چروک، کاهش سرعت پیری سلول های پوست. علاوه بر این، میوه شور حاوی اسید سیتریک است که به از بین بردن کثیفی، سبوم و سلول های مرده کمک می کند و منافذ را کوچک می کند. یا برای کمک به گلگون شدن و براق شدن پوست، آهن را افزایش دهید. میوه شور برای سم زدایی و پاکسازی بدن نیز بسیار مفید است. نوشیدن آب میوه شور نه تنها پوست را سم زدایی می کند، بلکه باعث افزایش متابولیسم، کاهش چربی احشایی و کاهش وزن می شود. خوردن پشن فروت تازه یا نوشیدن آب میوه شور به مکمل آهن و بسیاری از مواد معدنی دیگر کمک می کند تا ناخن ها و موها قوی تر و صاف تر شوند.

چگونه میوه شور را انتخاب و نگهداری کنیم؟

هنگام انتخاب میوه شور، میوه قرمز تیره یا بنفش را انتخاب کنید. شکل میوه گرد، پوست صاف، بدون چین و چروک و تمیز است. هنگام تکان دادن میوه، صدای آبکی و سنگین می آید. میوه شور باید در جای خشک و خنک و ترجیحاً در یخچال با دمای 9 تا 12 درجه نگهداری شود. آن را برای مدت طولانی در کیسه نگذارید زیرا باعث خراب شدن سریع میوه می شود. همچنین نباید در دمای خیلی پایین (زیر 6 درجه سانتیگراد) نگهداری شود زیرا طعم خود را از دست می دهد.

برچسب ها سلامت ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی