loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

می دانید، هر فردی رنگ چشم متفاوتی دارد که ویژگی های صورت آنها را تشکیل می دهد، در حالی که برخی افراد رنگ چشم مشکی دارند، برخی دیگر آبی، سبز یا قهوه ای. قسمتی که رنگ چشم شما را در بر می گیرد عنبیه نا

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

چیزهای جالب درباره رنگ چشم شما

می دانید، هر فردی رنگ چشم متفاوتی دارد که ویژگی های صورت آنها را تشکیل می دهد، در حالی که برخی افراد رنگ چشم مشکی دارند، برخی دیگر آبی، سبز یا قهوه ای. قسمتی که رنگ چشم شما را در بر می گیرد عنبیه نامیده می شود، در اینجا چیزی است که باید در مورد رنگ چشم خود بدانید.

چگونه رنگ چشم را تعیین کنیم؟

قبلاً معتقد بودیم که رنگ چشم کودکان را می توان با نگاه کردن به چشمان والدین و پدربزرگ و مادربزرگ آنها پیش بینی کرد. علاوه بر این، طبق علم، چشمان قهوه ای یک صفت غالب و آبی یک صفت مغلوب است، همچنین می توانید به وضوح بدانید که فرزندتان با چه رنگ چشمی متولد خواهد شد. با این حال، علم مدرن ثابت می کند که رنگ چشم یک فرد توسط ژن های مختلف به جای یک ژن منفرد ایجاد می شود، اگرچه عوامل ژنتیکی همچنان نقش مهمی را ایفا می کند.

کودکان تنها به چشمان والدین خود متکی نیستند. رنگ چشم نتیجه مقدار و توزیع رنگدانه ملانین در عنبیه شماست، چشم های قهوه ای رنگدانه بیشتری نسبت به آبی دارند. چشم های تیره بیشتر غالب هستند،  به عنوان مثال، اگر یکی از والدین چشمان قهوه ای و دیگری چشمان آبی داشته باشد، لزوماً کودک با چشمان قهوه ای متولد نمی شود.


رنگ چشم یک فرد توسط ژن های مختلف ایجاد می شود.

طبق تحقیقات، حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده چشمان قهوه ای دارند، رنگ چشم قهوه ای نیز در آب و هوای گرم در سراسر جهان رایج است. افرادی که چشم‌های آبی دارند معمولاً رنگدانه‌ای در استروما، لایه جلویی عنبیه ندارند. کمبود رنگدانه در چشم باعث می شود چشم به دلیل پراکندگی نور ورودی آبی به نظر برسد. افراد با چشمان سبز بسیار نادر هستند و تنها حدود 2 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، نوعی رنگ چشم که هم از توزیع ملانین و هم از اثرات پراکنده نور ناشی می شود. افراد مبتلا به آلبینیسم مادرزادی اغلب ملانین اندکی در بدن خود دارند یا اصلاً ملانین ندارند، بنابراین اغلب چشم‌های آبی روشن و در موارد نادر صورتی یا قرمز دارند.


آیا رنگ چشم انسان در طول زمان تغییر می کند؟

رنگ چشم انسان از بدو تولد می تواند تغییر کند، به عنوان مثال، نوزادانی که با چشمان آبی متولد می شوند، بعداً وقتی ملانین در پوشش داخلی ایجاد می شود، همچنان می توانند تغییر رنگ دهند. از زمانی که کودک حدوداً 1 ساله یا بعد از آن است، رنگ چشم کودک تا بزرگسالی ثابت می ماند. تغییر رنگ چشم نادر است، این تغییرات زمانی اتفاق می افتد که مردمک چشم شما گشاد می شود، اما به دلیل ترکیب یا پراکندگی رنگدانه های عنبیه ایجاد می شود. زمانی که افراد در سن بلوغ یا بارداری یا در سال های آخر زندگی هستند، رنگ چشم ها می تواند تیره تر شود.


مشکلات سلامتی نیز بر رنگ چشم شما تأثیر می گذارد، مانند:

آسیب به چشم: آسیب به عنبیه به تدریج منجر به تغییر رنگ می شود. نوروفیبروماتوز یک اختلال ارثی در سیستم عصبی است که باعث رشد تومورهای کوچک روی سلول های عصبی در سراسر عضله، از جمله گره های کوچک در سیاهی چشم می شود. این تومورها معمولاً بی ضرر هستند و بینایی را تحت تأثیر قرار نمی دهند، اما می توانند رنگ چشم شما را تغییر دهند.

یووئیت اصطلاح پزشکی است که برای اشاره به گروهی از بیماری های التهابی استفاده می شود که باعث تورم چشم می شود، هم بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد، هم در بدترین حالت می تواند منجر به کوری شود و هم منجر به تغییر در رنگ طبیعی شود.

 واسکولیت هتروکرومیک فوکس (FHI) یک فرم مزمن یووئیت است که منجر به آتروفی عنبیه، آب مروارید و التهاب چشم می شود. پیامد دیگر از بین رفتن رنگدانه در چشم، تغییر رنگ یک چشم، ایجاد هتروکرومی یا تولید رنگ های مختلف در هر دو چشم است.

سندرم هورنر: یک بیماری نسبتاً نادر که به دلیل سکته مغزی یا آسیب نخاعی رخ می دهد که به عصب صورت آسیب می رساند. علائم شامل انقباض مردمک، افتادگی پلک ها و اختلالات تعریق یک طرفه همراه با کاهش رنگدانه در عنبیه است که باعث تغییر رنگ چشم می شود.

آب مروارید: اگرچه عنبیه را تحت تأثیر قرار نمی دهد، اما می تواند رنگ چشم را کدر کند، این بیماری در افراد مسن شایع است و بینایی را تحت تأثیر قرار می دهد. آب مروارید خفیف را می توان با جراحی درمان کرد، طبق تحقیقات، افرادی که چشم های تیره دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به آب مروارید هستند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی