loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

دکتر دیوید استال از دانشگاه کانزاس در دهه 1980 از این منطقه بازدید کرد و متقاعد شد که این درختان حدود 1000 سال قدمت دارند.

دانشمندان درختی را پیرتر از مسیحیت در باتلاق کارولینای شمالی یافتند

دکتر دیوید استال از دانشگاه کانزاس در دهه 1980 از این منطقه بازدید کرد و متقاعد شد که این درختان حدود 1000 سال قدمت دارند. او نمی دانست که آنها از خود مسیحیت مسن ترند. دیوید استال، متخصص، پروفسور و محقق در دانشگاه آرکانزاس، اولین بار در دهه 1980 از منطقه رودخانه سیاه بازدید کرد و بلافاصله مشخص شد که چیزی قابل توجه پیدا کرد. چند دهه بعد، زمانی که یک درخت سرو در آنجا قدمت 2624 ساله داشت، سوء ظن او تأیید شد.

منطقه حفاظت‌شده رودخانه سیاه در کارولینای شمالی خانه قدیمی‌ترین درختان آمریکای شمالی در شرق کالیفرنیا است. آب‌های تاریک و آرام شهرستان بلادن که توسط سازمان حفاظت از طبیعت خریداری شده است، به درختی منتهی می‌شود که نه تنها قدیمی‌ترین درخت سرو، بلکه پنجمین درخت قدیمی جهان است. هنگامی که استال و جولی مور زیست شناس بازنشسته برای اولین بار از این منطقه بازدید کردند، آنها قدمت کشف خود را دست کم گرفتند. خوشبختانه، کشف آنها اکنون در تاریخ، در مجله Environmental Research Communications ثبت شده است. استال گفت: «ما یکی را در دهه 80 پیدا کردیم که 1650 سال قدمت داشت. ما فکر کردیم، "این خیلی خوب است" و به سراغ کارهای دیگری رفتیم." آنها نمی دانستند که به تازگی درختی قدیمی تر از خود مسیحیت پیدا کرده اند.

استال می‌گوید: «در آن زمان، تصور کردم که درخت‌های هزار ساله در اطراف اینجا وجود دارد، که در همه جا به‌جز کالیفرنیا و شیلی بسیار نادر است». یافتن درختانی با قدمت بیش از 1000 سال در سراسر جهان بسیار نادر است. در سال 2011 بود که یکی از دانشجویان فارغ التحصیل خود استال، که مشتاق مطالعه درختان رودخانه بلک بود، باعث بازگشت او به آنجا شد. انجی کارل از Nature Conservancy به عنوان راهنمای آنها خدمت می کرد و آنها به سمت رودخانه ها رفتند. استال گفت: «مثل قدم زدن در کرتاسه (دوره) است، زیرا این درختان تقریباً پیر هستند. برای درختان زنده و منفرد، اینها برخی از قدیمی ترین درختان جهان هستند.

دانشمندان درختی را پیرتر از مسیحیت در باتلاق کارولینای شمالی یافتند

این درخت هم با استفاده از دندروکرونولوژی سنتی (یا شمارش حلقه های داخل آن) و هم با استفاده از رادیوکربن تاریخ گذاری شده است.


دندروکرونولوژی روش علمی قدمت درختان از طریق حلقه های آنهاست. برای انجام این کار، محققانی مانند Stahle یک سوراخ توخالی را از طریق پوست می‌چرخانند و بخش کوچکی به اندازه قلم از هسته درخت را بازیابی می‌کنند. برای اطمینان مضاعف، قدمت رادیوکربن به عنوان یک اقدام اضافی پس از آن انجام می شود. کارل گفت: «این بهترین روز کار من بود، دومین روزی که با دیو به رودخانه رفتم (در سال 2011). ما وارد رودخانه می شویم و ما چهار نفر در این قایق کوچک هستیم. از قایق پیاده می شویم و شروع به قدم زدن در جنگل می کنیم. دکتر استال بسیار هیجان زده شده است. او می‌گوید: «انجی، انجی، انجی! بشمار، بشمار، بشمار!» هر 10 دقیقه، ما می ایستیم و می شمردیم و او می گفت: "این درختان هزار ساله هستند! این قدیمی ترین غرفه سرو در جهان است!» 

دانشمندان درختی را پیرتر از مسیحیت در باتلاق کارولینای شمالی یافتند

دکتر استال چندین دهه پیش از رودخانه سیاه دیدن کرد، اما تنها اکنون سن این درخت سرو باورنکردنی را تایید کرده است. اینجا در طول فصول دیده می شود.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی