آمار
مطالب اصلی سایتفضا و کیهان

آیا میتوان روی مریخ نفس کشید؟

آیا میتوان روی مریخ نفس کشید؟

درست مانند روی زمین، انسان ها اگر پا به مریخ بگذارند برای زنده ماندن به آب، غذا، سرپناه و اکسیژن نیاز دارند. گیاهان و برخی باکتری ها برای تنفس ما اکسیژن تولید می کنند. در واقع، ترکیب اکسیژن در هوا تنها 21 درصد است، بقیه نیتروژن با 78 درصد است. با این حال، اساساً بدن انسان نیازی به نیتروژن ندارد، بنابراین این گاز را جذب نخواهد کرد. در همین حال، جو در مریخ بسیار نازک است، حجم آن تنها به اندازه 1٪ از جو زمین است. به عبارت دیگر، میزان هوای موجود در «سیاره سرخ» 99 درصد کمتر از زمین است. بخشی از دلیل آن این است که در اندازه مریخ، گرانش آنقدر قوی نیست که از فرار جو به فضا جلوگیری کند.

اکسیژن در مریخ تقریباً وجود ندارد

برای انسان، دی اکسید کربن (CO2) اگر در غلظت های بالا استنشاق شود بسیار سمی است. در حالی که CO2 کمتر از 1٪ از جو زمین را تشکیل می دهد، این گاز 96٪ از هوای مریخ را تشکیل می دهد. اگر انسان‌ها بدون لباس فضایی در مریخ نفس بکشند، فوراً می‌میرند. در همین حال، اکسیژن در مریخ تقریباً وجود ندارد، زمانی که تنها 0.13٪ از جو را تشکیل می دهد، برای زنده ماندن انسان ها بسیار کم است. اگر بدون پوشیدن لباس فضایی برای تامین اکسیژن نفس بکشید، افراد فوراً در اثر خفگی، جوشیدن خون به دلیل فشار کم جو می میرند.

تاکنون محققان شواهدی از حیات در مریخ پیدا نکرده اند. بررسی ها و اکتشافات توسط روبات ها تنها در چند سال گذشته انجام شده است. اگرچه زندگی نمی تواند قطعی باشد، اما همه ما می دانیم که مریخ با آب کم بسیار خشن است، دمای شبانه می تواند تا -73 درجه سانتیگراد کاهش یابد. با این حال، برخی از موجودات روی زمین می‌توانند در محیط‌های خشن مانند حیات در قطب جنوب، کف اقیانوس و مکان‌های بسیاری که در زیر سطح زمین وجود دارد، زنده بمانند. به گزارش نکست وب، مناطق فوق بسیار گرم یا سرد هستند، تقریباً آب وجود ندارد و اکسیژن بسیار کم یا اصلاً وجود ندارد. اگرچه حالا حیات دیگر در مریخ وجود ندارد، اما به احتمال زیاد حیات میلیاردها سال پیش زمانی پدیدار شد که این سیاره دارای جو غلیظ و غنی از اکسیژن، دمای گرمتر و مقادیر بالاتر آب مایع بود.


آیا میتوان روی مریخ نفس کشید؟

دستگاه اکسیژن ساز خود تولید شده در مریخ

در میان هفت دستگاه موجود در کاوشگر Perseverance، سیستمی وجود دارد که انتظار می‌رود مردم را با اکسیژن در مریخ راحت‌تر کند. این MOXIE (آزمایش بهره برداری از منابع اکسیژن در محل مریخ)، سیستمی است که CO2 را از جو جذب می کند، آن را به اکسیژن تبدیل می کند و آن را مانند درخت توزیع می کند. این اولین بار است که دستگاهی توانسته است در سیاره دیگری اکسیژن تولید کند. مقدار اکسیژن در هر عملیات MOXIE برای تنفس 10-15 دقیقه انسان کافی است. اگرچه نه چندان، مهندسان ناسا امیدوارند بتوانند MOXIE را به یک سیستم خودکار برای تولید اکسیژن برای فضانوردان بسازند که به عنوان پرتاب کننده موشک برای سفر برگشت به زمین استفاده می شود. به گفته ناسا، یک خدمه 4 نفره برای تنفس در یک سال به حدود 1.5 تن اکسیژن نیاز دارد. با این حال، برای پرتاب یک موشک با مخزن سوخت 7 تنی، حدود 25 تن اکسیژن لازم است. مهندسان به جای انتقال 25 تن سوخت از زمین، نسخه 1 تنی MOXIE را برای تولید اکسیژن در طول ماموریت فضانوردی فرستادند.

آیا میتوان روی مریخ نفس کشید؟

MOXIE تقریباً به اندازه یک باتری ماشین، می تواند CO2 را جذب کرده و اکسیژن را در مریخ توزیع کند. ژنراتور اکسیژن در مریخ نه تنها از فضانوردان پشتیبانی می کند، بلکه می تواند به سفرهای فضایی آینده نیز کمک کند. با این حال، حتی با وجود اکسیژنی که خود تولید می‌کند، فضانوردان همچنان باید از لباس‌های فضایی برای محافظت در برابر سایر خطرات استفاده کنند. ناسا در حال کار بر روی فناوری های جدید برای ارسال انسان به مریخ است. این ممکن است در چند دهه آینده اتفاق بیفتد و فرصتی را برای کمک به انسان ها در زندگی در سیارات فرازمینی فراهم کند. به گفته ناسا، نسخه فعلی MOXIE به اندازه یک باتری ماشین است، اما برای پشتیبانی از ماموریت های انسانی باید 100 برابر بزرگتر باشد.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش