loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

برخی از عوامل روان‌شناختی باعث می‌شود بسیاری از مردم به پیش‌بینی پایان جهان باور داشته باشند، حتی اگر حاوی چیزهای پوچ زیادی باشند.

چرا بسیاری از مردم باور دارند که جهان به آخر میرسد؟

برخی از عوامل روان‌شناختی باعث می‌شود بسیاری از مردم به پیش‌بینی پایان جهان باور داشته باشند، حتی اگر حاوی چیزهای پوچ زیادی باشند. هارولد کمپینگ، بنیانگذار رادیو خانواده و یک شخصیت برجسته در جامعه کاتولیک آمریکا، زمانی گفت که در 21 مه زمین توسط شدیدترین زمین لرزه در تاریخ بشر لرزید. به نوعی قبل از وقوع بسیاری از حوادث وحشتناک، جهان توسط دریای آتش نابود شد. پیش بینی او در میان افکار عمومی آمریکا سر و صدا ایجاد کرد، اگرچه بسیاری از مردم فکر می کردند که این فقط یک شوخی است. یک سایت خبری در نیویورک می گوید چند هزار نفر به دلیل پیش بینی کمپینگ خانه های خود را فروختند و استعفا دادند. مرکز تحقیقاتی پیو در روز قیامت - روزی که عیسی دوباره پیروز شد و مسیحیان واقعی را به بهشت آورد، یک نظرسنجی انجام داده است که نشان می دهد 41 درصد از آمریکایی ها به خدا ایمان دارند. عیسی قبل از سال 2050 به زمین باز خواهد گشت.

پس چرا بخشی از انسان در مورد پیش بینی های آخرالزمانی هیجان زده است؟

بسیاری از مردم معتقدند که این روشی برای کسب درآمد یا جلب توجه افکار عمومی است. کمپینگ نام خود و رادیو خانواده رادیو را با چنین شایعاتی ساخته است. اما پروفسور لورنزو دی توماسو، کارشناس مذهبی در دانشگاه کنکوردیا در کانادا، افرادی مانند کمپینگ را با ایمان واقعی شناسایی می کند، در غیر این صورت دیگران پیش بینی های آنها را باور نمی کنند. یک نظریه این است که شایعات در مورد آخرالزمان میل به کشف ناشناخته های انسانی را برآورده می کند. همچنین می تواند راهی برای توضیح دنیای اطرافمان باشد. پیش‌بینی‌های آخرالزمانی تا حدی حاوی عناصر منطقی زیادی هستند. به مردم کمک می کند زمان، مکان و وجود انسان را توضیح دهند. دی توماسو گفت: آنها موضوعات علمی نیستند، اما چیزهایی را در جهان نیز توضیح می دهند.


به گفته دی توماسو، بسیاری از مطالعات جامعه‌شناختی ثابت می‌کنند که کسانی که علاقه‌مند به پیش‌بینی پایان جهان هستند، اغلب راه‌هایی برای توضیح همه پدیده‌های مرموز در دنیای اطراف خود پیدا می‌کنند. آنها بسیار باهوش‌تر از بسیاری از افراد جامعه هستند و همیشه به دنبال این هستند. اسناد بسیاری حاکی از آن است که حتی اسحاق نیوتن، فیزیکدان مشهور بریتانیایی نیز زمان زیادی را صرف رمزگشایی پیش‌بینی‌های آخرالزمانی کرده است.

برخی از مطالعات روان‌شناختی نشان می‌دهند که پس از تحقق نیافتن هر پیش‌بینی، باور به پایان جهان افزایش می‌یابد. بسیاری از روانشناسان معتقدند که بخشی از بشریت به دنبال عقاید متضاد هستند. به عنوان مثال، ممکن است باور شود که زندگی روی زمین امسال به پایان می رسد، اما آنها همچنان خانه می خرند و برنامه های 10 سال آینده را برای بچه ها محاسبه می کنند. یافتن راهی برای آشتی دادن دو باور متضاد چیزی است که چنین افرادی همیشه به دنبال آن هستند.

بنابراین، وقتی چیزی که آنها معتقدند اتفاق نمی افتد، همیشه دلیلی برای توضیح پیدا می کنند. به عنوان مثال، وقتی روز قیامت کمپینگ به واقعیت تبدیل نمی شود، برخی فکر می کنند که علتی باعث به تاخیر افتادن قیامت می شود. علاوه بر این، هنگامی که مردم به چیزی قویاً اعتقاد دارند، فقط اطلاعاتی را به خاطر می آورند که از باورهای آنها پشتیبانی می کند، بدون اینکه به اطلاعاتی بر خلاف باورشان اهمیت دهند. کسانی که به پایان دنیا ایمان دارند نیز همینطور. آنها فقط متوجه صحبت های پیش بینی سازان شدند و به نظرات منفی توجه نکردند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی