loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

آیا ترس از سوسک در انسان یک محصول کاملاً طبیعی است یا یک احساس پرورش یافته؟

چرا سوسک ها باعث ایجاد احساسات ترسناک و نفرت انگیز می شوند؟

آیا ترس از سوسک در انسان یک محصول کاملاً طبیعی است یا یک احساس پرورش یافته؟ یک مهمان ناخوانده نمی داند کجا باید پرواز کند تا زمانی که مشغول کار خود یا تمیز کردن حمام خود باشید. فقط تعداد کمی از ما از انزجار مبهوت نخواهیم شد یا از یک سوسک وحشتناک فرار نمی کنیم. و چرا نباید اینقدر از سوسک ها بترسیم؟ سوسک‌ها اغلب بزرگ، صاف هستند و در مکان‌هایی رشد می‌کنند که اکثر ما از آن ناراحت هستیم: مناطق تاریک و مرطوب در خانه.

سوسک ها از زمان دایناسورها وجود داشته اند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سوسک‌ها می‌توانند حتی در صورت شرایط خیلی سخت زنده بمانند. به گفته جفری لاکوود، استاد محیط زیست دانشگاه وایومینگ، با این حال، پاسخ ما به آنها از نظر خطری که سوسک ها برای سلامتی انسان ایجاد می کنند، غیر منطقی است. لاک‌وود همچنین نویسنده کتاب «ذهن آلوده: چرا انسان‌ها از حشرات می‌ترسند، متنفرند و دوست دارند» است. لاک وود می گوید که بیزاری ما از حشرات تا حدی به دلیل تربیت است.  لاکوود می گوید: «کودکان خردسال دارند حشرات را از نزدیک میبینند و به آنها نزدیک میشوند. با این حال، با بزرگ شدن در ایالات متحده، مناطقی که حشرات در بهترین دیدگاه به عنوان آزاردهنده و نامطلوب دیده می شوند، و در بدترین منظر ناقل پاتوژن های سرکش هستند، اکثر کودکان به سرعت یاد گیرنده می شوند که به آنها گفته می شود "حشرات" مزاحمانی هستند که باید له شوند.

اثبات این ایده که از برخی جهات مانند ترس چیزی است که باید آموخت، دشوار نیست. قبل از ظهور استیون کینگ (رمان ترسناک معروف استیون کینگ که در سال 1986 منتشر شد)، دلقک‌ها تقریباً در فهرست ترس‌های رایج در جدول نبودند. و امروز ما نیازی به نگرانی زیادی در مورد شن های روان نداریم، در حالی که 50 سال پیش بسیاری از آمریکایی ها هنگام راه رفتن در جنگل مراقب شن های روان بودند. اما در حالی که ترس ما از سوسک‌ها ممکن است بیشتر از خطری باشد که آنها ایجاد می‌کنند، لاک‌وود می‌گوید این کاملاً غیرمنطقی نیست که ما آنها را دوست نداشته باشیم. به گفته لاک‌وود، حدود 4600 گونه سوسک در سراسر جهان وجود دارد که برخی از آنها حاوی مواد حساسیت‌زا هستند، از جمله آنهایی که باعث آسم می‌شوند. سوسک‌ها همچنین می‌توانند باکتری‌های بیماری‌زا را منتقل کنند، اگرچه مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده (CDC) می‌گوید شواهد کمی از ارتباط بین سوسک‌ها و شیوع بیماری وجود دارد.

وقتی صحبت از حشراتی شد که می توانند به شما آسیب برسانند، رتبه بندی سوسک ها بسیار پایین است. به گفته لاک‌وود، «می‌توانید استدلال کنید، پشه‌ها خطرناک‌ترین جانوران روی کره زمین هستند، جدا از انسان‌ها. البته ما به پشه‌ها آن‌طور که با سوسک‌ها واکنش نشان می‌دهیم، واکنش نشان نمی‌دهیم». بنابراین، سوسک ها از چه چیزی ما را بسیار می ترسانند؟ بسیاری از ویژگی‌های سوسک‌ها باعث ایجاد رفلکس‌های منزجر کننده در مغز ذاتی ما می‌شوند. او توضیح داد: "ترس و انزجار دو احساس منفی مشترک انسان هستند. یکی نشانه خطر فوری و دیگری نشانه بیماری یا آلودگی بالقوه است." اگر این دو احساس نمودار ون را تشکیل دهند، سوسک ها در داخل ناحیه روی هم قرار می گیرند.

 همچنین اگر سوسک را زیر پا بگذارید، ترد ترد ایجاد می‌کند - چیزی است که ایجاد انزجار می‌کند و با بوی آب همراه است. بله، سوسک بدبو به معنای واقعی کلمه: بدن سوسک حاوی اسید اوریک، جزء اصلی ادرار انسان است. وقتی بسیاری از حشرات بالدار بسیار سریع هستند، پس با توجه به اندازه آنها، شاید سوسک ها سریع ترین موجود زمینی روی زمین باشند. یک آزمایش یک سوسک آمریکایی را ثبت کرد که با سرعت 5.6 کیلومتر در ساعت (معادل سرعت دویدن یک بزرگسال) حرکت می کرد. لاک‌وود می‌گوید درست مانند فیلم‌های ترسناک، جایی که خون‌آشام‌ها در یک لحظه از اتاق عبور می‌کنند، سوسک‌ها با چابکی فوق‌العاده ما را مبهوت می‌کنند.

پنهان کاری سوسک ها را به آن اضافه کنید - تمایل آن به جلوگیری از شناسایی شدن توسط ما، حتی اگر به خصوصی ترین فضای ما حمله کند. شما موجودی دارید که دارای فهرستی طولانی از ویژگی هایی است که باعث ناراحتی افراد می شود. "من به این ایده که مردم ترس های ذاتی دارند شک دارم. اما مطمئناً چیزهایی وجود دارد که ما یاد می گیریم راحت تر از آنها بترسیم (چیزهای دیگر) و سوسک ها یکی از آنها هستند. همه این روندها را لمس کنید ". برعکس، سخت است مردم را متقاعد کنیم که از خرگوش ها یا توله سگ های کوچک بترسند، حتی اگر در آینده بدانیم که هر دو می توانند بیماری های وحشتناکی را منتشر کنند. دانستن همه اینها ممکن است دفعه بعد که یک سوسک شما را تعقیب می کند، وقتی غافلگیر شدید، تفاوت چندانی ایجاد نکند. به هر حال، امیدواریم دانش بالا به شما کمک کند تا زمانی که منتظر ظاهر شدن «نابودگر سوسک» هستید، آرام بمانید.

برچسب ها جالب و دیدنی , علمی ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی