loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

تریتون به طرز شگفت انگیزی شبیه پلوتون است. در حالی که این جفت ممکن است کاملاً متفاوت به نظر برسند، اما تقریباً اندازه و ترکیب یکسانی دارند. در سال 2022، اداره ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد که قصد د

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

حقایق ناشناخته درباره تریتون - ماه مرموز نپتون

تریتون به طرز شگفت انگیزی شبیه پلوتون است. در حالی که این جفت ممکن است کاملاً متفاوت به نظر برسند، اما تقریباً اندازه و ترکیب یکسانی دارند. در سال 2022، اداره ملی فضایی چین (CNSA) اعلام کرد که قصد دارد یک فضاپیما به سیاره نپتون بفرستد. نپتون در واقع مانند زمین نیست، رنگ آبی در سیاره ما از اقیانوس ها می آید و در این سیاره رنگ آبی متولد می شود زیرا یک سیاره یخی غول پیکر با رنگ آبی است. 

از زمانی که پرواز وویجر 2 در سال 1989 نمایی مسحورکننده به دنیای یخ زده این سیاره ارائه کرد، دانشمندان همیشه خواهان فرصت های بیشتری برای کشف اسرار پیرامون این سیاره بودند. این سیاره اما متأسفانه، با وجود همه طرح ها و پیشنهادات، تا به امروز هیچ ماموریت فضایی ناسا به نپتون انجام نشده است. با این حال، در اطراف این سیاره، چیزی جالب تر از خود نپتون وجود دارد - قمر آن - تریتون.

تریتون شاید یکی از نادیده گرفته‌شده‌ترین مکان‌ها در کل منظومه شمسی باشد، کشف این قمر اولین بار در سال 1847 توسط ماهنامه انجمن سلطنتی نجوم گزارش شد، اما ماه تا سال 1880 در کتاب Astronomie بی نام ماند. همانطور که دایره المعارف منظومه شمسی اشاره می کند، بازدید کوتاه وویجر 2 تنها حدود 40 درصد از سطح تریتون را نشان داد. در همین حال بقیه این ماه برای ما یک راز باقی می ماند - یکی از اسرارآمیزترین مکان ها در کل منظومه شمسی - و طبیعتاً هر چه چیزی اسرارآمیزتر باشد، توجه زیادی را به خود جلب میکند.

برادر پلوتو؟

حقایق ناشناخته درباره تریتون - ماه مرموز نپتون

به گفته ناسا، تریتون تنها ماهواره در منظومه شمسی است که در جهت مخالف سیاره مادر خود می چرخد. سطح آن نیز کاملاً پیچیده با دشت های نسبتاً مسطح و سطوح کرمچاله مانند در هم تنیده است. و به نظر می رسد که نشان می دهد که به طور طبیعی در اطراف نپتون شکل نگرفته است، و همانطور که ناسا توضیح می دهد، عقیده عمومی این است که تریتون یک شی "گرفتار" از کمربند کویپر است - مجموعه ای از سیارات یخی منظومه شمسی از مدار زمین نپتون تا 44 AU از خورشید. و بیشتر از آن، شواهد نجومی زیادی وجود دارد که نشان می دهد تریتون به طرز شگفت آوری شبیه پلوتون است.

اگرچه ممکن است این جفت کاملاً متفاوت به نظر برسند، اما تقریباً اندازه و ترکیب یکسانی دارند. این نشان می دهد که آنها ممکن است از یک مکان متولد شده باشند - در تاریکی سرد فراتر از مدار نپتون. نظریه های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه در گذشته های دور، مدار اولیه تریتون از نپتون (مانند مدار پلوتون) عبور می کرد تا اینکه خیلی نزدیک شد و توسط گرانش متوقف شد. راهنمای نپتون احتمالاً زمانی نپتون قمرهای دیگری از خود داشته است، اما شاید تعداد کمی از قمرهای خود با برخورد تریتون به قمرهای نپتون از بین رفته باشند.

گدازه های آتشفشانی همه آب هستند

حقایق ناشناخته درباره تریتون - ماه مرموز نپتون

به گفته ناسا، هنگامی که صفحات تکتونیکی زمین حرکت می کنند، آتشفشان ها گدازه - سنگ مذاب را فوران می کنند و برای تریتون نیز همان کار را انجام می دهد، اما به جای یک آتشفشان سیاره مانند ما دارای آتشفشان های سرمایی (آتشفشان های یخی) است و به جای گدازه، آب می ریزد. همانطور که مقاله‌ای از کنفرانس علوم قمری و سیاره‌ای توضیح می‌دهد، به نظر می‌رسد سطح تریتون دارای زمین‌های آتشفشانی، با جریان‌های گدازه‌ای صاف، بقایای جامد شده از دریاچه‌های گدازه، و لوله‌های گدازه‌ای فروریخته است.

اما هنوز هم می توانیم نشانه هایی از فوران های آتشفشانی را از گذشته مشاهده کنیم. با این حال، گدازه تریتون با آب مایع روی سیاره ما بسیار متفاوت است، بسیار متراکم تر و چسبناک تر است. ظاهراً به احتمال زیاد مخلوطی از آب و آمونیاک بود که به شکل برف و یخ فوران می کرد. وویجر 2 حتی از یک آبفشان در حال فوران در هنگام عبور از ماهواره عکس گرفت. این امر باعث می‌شود تریتون بخشی از معدود مکان‌هایی در کل منظومه شمسی باشد که به همراه زمین، زهره، قمر مشتری، آیو، و قمر زحل، تیتان تو، دارای آتشفشان‌های فعال هستند.

تریتون آب و هوای فصلی نیز دارد

حقایق ناشناخته درباره تریتون - ماه مرموز نپتون

تیتان، قمر غول پیکر زحل، به دلیل جو غلیظ و مه آلودش شناخته شده است، اما این قمر تنها قمر منظومه شمسی نیست که پرده جوی دارد. تریتون همچنین جوی دارد که سطح یخ زده آن را می پوشاند، اما در مقایسه با تیتان، زمین یا حتی مریخ بسیار نازک است. به‌طور شگفت‌انگیزی، همانطور که مطالعه‌ای در مجله Astronomy & Astrophysics توضیح می‌دهد، در حالی که جو تریتون ممکن است حاوی یک تروپوسفر باشد - جایی که هوازدگی می‌تواند اتفاق بیفتد، اما نه کاملاً مشابه زمین. آب و هوا در ماه تریتون به طرز شگفت آوری پیچیده است.

همانطور که مقاله ای در اسپیس توضیح می دهد، نشانه هایی وجود دارد که تریتون دارای فصل است. در تابستان، جو تریتون با گرم شدن سطح آن ضخیم می شود و گاز شروع به تبخیر می کند، در حالی که در زمستان حتی می تواند برف از آسمان یخی ماه کوچک ببارد. بر خلاف روی زمین، برف روی تریتون به احتمال زیاد از مخلوطی از نیتروژن، متان و مونوکسید کربن ساخته شده است. و از آنجایی که از خورشید بسیار دور است و توسط مدار آهسته نپتون منتقل می شود، فصول در این قمر برای مدت طولانی پخش خواهند شد. هر تابستان و زمستان در آنجا می تواند 40 سال زمینی دوام بیاورد.

شاید یک اقیانوس وجود داشته باشد

حقایق ناشناخته درباره تریتون - ماه مرموز نپتون

سیارات غول پیکر خارج از منظومه شمسی اغلب قمرهای یخی متعددی را حمل می کنند و بسیاری گمان می کنند که برخی از آنها ممکن است اقیانوس های آب را زیر سطح پوسته یخی ضخیم خود پنهان کرده باشند. همانطور که ناسا اشاره می کند، قمر مشتری اروپا حتی می تواند دو برابر سطح زمین آب در خود نگه دارد. تریتون که عمدتاً از یخ تشکیل شده است، کاندیدای اصلی برای جستجوی یکی از این اقیانوس‌های مخفی است. همانطور که ساینتیفیک امریکن اشاره می‌کند، قلب تریتون یک هدف امیدوارکننده برای آتشفشان‌های منجمد و فعالیت‌های تکتونیکی است.

تریتون دارای انحراف محوری حدود 30 درجه است، به این معنی که در حین چرخش به دور نپتون، گرانش این سیاره غول پیکر بر روی ماه تأثیر می گذارد و باعث گرم شدن آن می شود. عامل دیگری که توسط Space ذکر شده است - این واقعیت است که هسته تریتون از سنگ ساخته شده است. مانند روی زمین، آن سنگ با عناصر سنگین از جمله ایزوتوپ های رادیواکتیو پر شده است. هنگامی که آنها تجزیه می شوند، انرژی زیادی را به شکل گرما آزاد می کنند و باعث ایجاد اثری به نام گرمایش رادیواکتیو می شوند. اینها حتی می توانند اقیانوس های تریتون را از طریق دریچه های گرمابی گرم کنند، مانند آنهایی که در انتهای اقیانوس های زمین قرار دارند.

برچسب ها فضا , کیهان , نجوم , ناسا , نپتون ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی