loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

این آبشار به عنوان مرتفع‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود، جریان آن تقریباً 25 برابر آبشار آمازون است، اما متأسفانه تحسین کردن آن با چشمان خود بسیار دشوار است. اگر کسی بپرسد که بلندترین آبشار

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

بلندترین آبشار "پنهان" جهان، با جریانی برابر با 25 رودخانه آمازون + عکس

این آبشار به عنوان مرتفع‌ترین آبشار جهان شناخته می‌شود، جریان آن تقریباً 25 برابر آبشار آمازون است، اما متأسفانه تحسین کردن آن با چشمان خود بسیار دشوار است. اگر کسی بپرسد که بلندترین آبشار جهان کجاست، بسیاری از مردم بلافاصله به فکر آبشار فرشته در ونزوئلا خواهند افتاد. با این حال، آیا واقعا بلندترین در جهان است؟

به طور دقیق، آبشار فرشته بلندترین آبشار روی خشکی در نظر گرفته می شود. در واقع، در زیر بسیاری از دریاها هنوز آبشارهای زیادی وجود دارد که همه آنها را نمی شناسند. اگر این آبشارها را در نظر بگیرید، فرشته دیگر نمی تواند جایگاه اول را حفظ کند. در عوض، آبشاری که در زیر تنگه دانمارک قرار دارد، بلندترین آبشار زیر آب در جهان است. این آبشار حتی به طور رسمی توسط اتحادیه جهانی رکوردها (WorldKings) به رسمیت شناخته شده است.

آبشار پنهان

موقعیت این آبشار در بخش میانه غربی تنگه دانمارک در اقیانوس اطلس، بر روی دایره قطب شمال بین ایسلند و گرینلند است. این آبشار بزرگ توسط دانشمندان به عنوان آب مروارید تنگه دانمارک نامگذاری شده است. علاوه بر این، آن را با نام دیگری به نام آب مروارید تنگه دانمارکی نیز می شناسند.

بلندترین آبشار "پنهان" جهان، با جریانی برابر با 25 رودخانه آمازون + عکس

در 10 آوریل 2021، بر اساس نامزدی رکورد جهانی از سوی موسسه رکوردهای اروپایی (EURI) و تصمیم بر روی شماره WK/USA.INDIA/679/2021/No.135، اتحادیه رکوردهای جهانی (WorldKings) رسما آبشار دانمارک را اعلام کرد. عرض این آبشار حدود 200 متر است. آب آن 3505 متر از دریای گرینلند به دریای ایرمینگر می ریزد که 3 برابر آبشار فرشته است. به طور متوسط در هر ثانیه 5 میلیون متر مکعب آب جاری است که تقریباً 25 برابر جریان رودخانه آمازون است. از بیش از 100 سال پیش، دانشمندان آبشارهای عظیمی را در زیر برخی از اقیانوس ها کشف کرده اند. اما تا دهه 1960، زمانی که علم در حال شکوفایی بود، شروع به انجام مطالعات در مورد این پدیده عجیب کردند.

بلندترین آبشار "پنهان" جهان، با جریانی برابر با 25 رودخانه آمازون + عکس

در طول اندازه‌گیری جریان‌های دریایی در یک آبراه در سواحل گرینلند، تیمی از اقیانوس‌شناسان گرینلند به طور تصادفی به آبشار تنگه دانمارک که در زیر بستر دریا پنهان شده بود، برخورد کردند. در آن زمان، آنها در حال رها کردن کنتور فعلی روی بستر دریا بودند که متوجه شدند جریان نمایش داده شده بسیار آشفته است. آنها پس از محاسبه و مشاهده واقعیت متوجه شدند که جریان برق متلاطم در این مکان ناشی از آب دریا بوده است. از صخره های زیر دریا، آبشاری عظیم پیدا کردند.

متأسفانه از آنجایی که این آبشار در زیر سطح دریا پنهان شده است، در صورت عدم وجود دستگاه پشتیبانی، برای کسانی که عاشق سفر و کشف فرصت دیدن آبشار تنگه دانمارک با چشمان خود هستند، بسیار دشوار است. ویژگی خاص آبشار تنگه دانمارک شکل گیری آن است. این آبشار به دلیل تفاوت در تراکم بین آب های دریای گرینلند و دریای ایرمینگر ظاهر می شود. از آنجایی که مولکول های موجود در آب سرد نسبت به آب گرم کمتر فعال هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند، متراکم تر هستند. بنابراین، هنگامی که دو حجم آب به هم می رسند، قسمت سردتر و متراکم تر آب به سمت پایین در زیر آب گرم تر و چگال تر جریان می یابد.

بلندترین آبشار "پنهان" جهان، با جریانی برابر با 25 رودخانه آمازون + عکس

اگرچه آبشار تنگه دانمارک که در کف اقیانوس قرار دارد به نظر بی ربط به نظر می رسد، اما همچنان بی سر و صدا زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد. این آبشار زیرزمینی در حفظ شوری و آب و هوای اقیانوس نقش دارد. آنها همچنین بر زیست شناسی دریایی تأثیر دارند. به طور خاص، آبشار تنگه دانمارک جریان مداوم آب دریا با دمای پایین و با شوری بالا را در دریای قطب شمال به دریاهای گرم نزدیک به استوا ارتقا می‌دهد. تشکیل آبشارهای زیرزمینی در اقیانوس همچنین تعادل آب عمیق دریا را حفظ می کند و در عین حال بر تغییرات آب و هوا و رشد بیولوژیکی نیز تأثیر می گذارد. علاوه بر آبشار تنگه دانمارک، آبشارهای زیر آبی دیگری نیز در جهان وجود دارد که از جمله آنها می توان به آبشار فارو در ایسلند، آبشار دشت عمیق در برزیل، آبشار در مجمع الجزایر شتلند جنوبی اشاره کرد.

برچسب ها طبیعت , گشت و گذار , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی