loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

شاید تعجب کنید که بدانید همه چیز از شکلات، بستنی وانیلی، آسپرین گرفته تا خمیر دندان، عطر، لوازم آرایشی و بسیاری دیگر از محصولات خانگی حاوی مواد نفتی هستند. نفت، سوخت فسیلی همه جا حاضر نه تنها سوخت ا

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

شاید تعجب کنید که بدانید همه چیز از شکلات، بستنی وانیلی، آسپرین گرفته تا خمیر دندان، عطر، لوازم آرایشی و بسیاری دیگر از محصولات خانگی حاوی مواد نفتی هستند. نفت، سوخت فسیلی همه جا حاضر نه تنها سوخت اصلی حمل و نقل، پخت و پز و گرمایش را فراهم می کند، بلکه در بسیاری از محصولاتی که هر روز استفاده می شود، نقش شگفت انگیزی دارد. پتروشیمی های مشتق شده از نفت و گاز طبیعی در بیش از 6000 محصول رایج از غذاها گرفته تا محصولات مراقبت از زیبایی استفاده می شود. در اینجا 10 محصول با حضور نفت وجود دارد که ممکن است شما را شگفت زده کند.

1: شکلات

روکش شکلات حاوی موم پارافین مواد غذایی است که از نفت گرفته شده است. روکش های شکلات گاهی حاوی موم پارافین مخصوص مواد غذایی است که از نفت، زغال سنگ یا روغن شیل به دست می آید. موم پارافین وقتی با شکلات مخلوط می‌شود، می‌تواند درخشندگی براقی ایجاد کند، زیرا سخت می‌شود و به دلیل نقطه ذوب پایین شکلات به جامد ماندن شکلات در دماهای بالاتر کمک می‌کند. موم پارافین درجه مواد غذایی همچنین از چسبیدن شکلات به قالب جلوگیری می کند و حذف محصول نهایی دست نخورده را آسان تر می کند. زمانی که موم خورده می‌شود، در بدن هضم نشده باقی می‌ماند، اما این بدان معنا نیست که ناامن است. یک مطالعه در سال 2023 توسط سازمان ایمنی غذای اروپا هیچ نگرانی ایمنی مربوط به محصولات موم پارافین درجه مواد غذایی را نشان نداد.


10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

2: بستنی وانیلی

طعم دهنده وانیلین در بستنی وانیلی از نفت گرفته شده است. روغن های مصنوعی مشتق شده از نفت اغلب در طعم دهنده های غذایی مانند وانیل، بادام و لیمو استفاده می شود. این ترکیبات مصنوعی را می توان به گونه ای طراحی کرد که طعم های خاص را تکرار کند و طعمی ثابت را ارائه دهد که به غذاها عطری جذاب می دهد. آنها ارزان و همه کاره هستند و می توانند در طعم های مختلف برای رفع نیازهای مصرف کننده ایجاد شوند. به عنوان مثال، بنزالدئید (طعم بادام) و وانیلین (طعم وانیل) هر دو از نفت مشتق شده اند.


10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

3: خمیر دندان

خمیر دندان ممکن است حاوی مشتقات روغنی مانند پلی اتیلن گلیکول باشد که برای طعم دهنده، خواص ضد باکتریایی و بافت به آن اضافه می شود. علاوه بر این، برخی از تولیدکنندگان از مشتقات نفتی به نام پولوکسامر 407 برای کمک به حل شدن خمیر دندان در آب و همچنین ساخارین سدیم، شیرین کننده مصنوعی مبتنی بر نفت که به از بین بردن پلاک کمک می کند، استفاده می کنند.


10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

4: عطر و لوازم آرایشی

هنگامی که عطر را به مچ دست خود می زنید، به احتمال زیاد از بقایای حیوانات و گیاهان کوچک (پلانکتون) استفاده می کنید که 10 تا 600 میلیون سال پیش در کف دریاهای باستانی مرده اند، نه از اسانس های 100% طبیعی خالص. بسیاری از عطرها از روغن های پایه نفتی به جای اسانس های طبیعی برای ایجاد رایحه استفاده می کنند.

به عنوان مثال، Iso E Super دارای رایحه چوبی کهربا است، در حالی که Hedione رایحه یاس را ارائه می دهد. گالاکسولید، روغن مصنوعی دیگر دارای بوی مشک است. همه آنها دارای اثر طولانی مدت ماندگاری عطر هستند و توانایی ماندگاری طولانی تری نسبت به اسانس های طبیعی دارند. علاوه بر این، اکثر محصولات زیبایی فعلی مانند رژ لب، خط چشم و غیره نیز از مواد نفتی مانند کریلات، قطران زغال سنگ و پروپیلن گلیکول ساخته می شوند.


10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

5: رنگ

افزودن پلیمرهای پلاستیکی به رنگ‌ها، آنها را در برابر آب مقاوم‌تر و بادوام‌تر می‌کند - و پلاستیک از روغن ساخته می‌شود. رنگ های رزینی می توانند به خوبی به سطوح بچسبند و کمتر از سایر رنگ های طبیعی ترک بخورند، بنابراین معمولاً برای رنگ آمیزی سطوح فولادی استفاده می شوند. روغن های مصنوعی همچنین می توانند طیف وسیع تری از رنگ ها را ایجاد کنند، اما با افزایش سن یا خشک شدن رنگ، از بین می رود. برخی از رنگ ها در واقع با بیش از 1/3 محتوای پلاستیک ساخته می شوند. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، حجم ذرات میکروپلاستیک رنگ روی سطوح فولادی که هر ساله وارد اقیانوس می‌شوند، می‌تواند به ۱.۵ تا ۲.۲۵ میلیون تن برسد که معادل ۱۵۰ تا ۲۲۵ میلیارد بطری است.


10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

6: آسپرین

در دهه های اخیر ثابت شده است که آسپرین یکی از مطمئن ترین و مطمئن ترین داروها است. این دارو در درمان سردرد، تب موثر است و به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سکته کمک می کند. اسید استیل سالیسیلیک موجود در آسپرین نیز به کاهش درد کمک می کند. بیشتر آسپرین از بنزن - هیدروکربنی استخراج شده از نفت تولید می شود. همچنین بسیاری از انواع دیگر قرص ها با پوشش پلاستیکی برای جلوگیری از چسبیدن قرص ها به یکدیگر و بلع آن ها راحت تر وجود دارد. ترکیبات مصنوعی همچنین از تجزیه مواد فعال جلوگیری می کنند تا محصول ماندگاری بیشتری داشته باشد.


7: ملین ها

ملین ها از پلی اتیلن گلیکول ساخته می شوند، یک فرآورده نفتی که در خمیر دندان نیز یافت می شود. پلی اتیلن گلیکول آب را به داخل روده بزرگ می کشد و مدفوع را نرم تر می کند و حرکات روده را آسان تر می کند. به گفته هاروارد هلث، برخی از ملین ها حاوی روغن معدنی هستند که می توان آن را از نفت استخراج کرد و پوششی لغزنده در روده ها ایجاد می کند.

10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

8: وازلین

وازلین که به عنوان ژله نفتی نیز شناخته می شود، مشتقاتی از نفت خام است که در طی تقطیر نفت خام سنگین به دست می آید و سپس طی مراحل زیادی تصفیه می شود. وازلین دارای خواص چرب، لغزنده، نرم و بی بو است، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد، اهداف مختلف، به ویژه محافظت از پوست و مرطوب کننده را انجام می دهد. در صنایع آرایشی و بهداشتی از وازلین برای تولید کرم های دور چشم، کرم های پوست، رژ لب و لوسیون بدن استفاده می شود. در صنعت داروسازی، وازلین عمدتاً برای تولید پمادهایی برای درمان سوختگی، خشکی پوست، اندام های ترک خورده، لب های ترک خورده و پاشنه های ترک خورده استفاده می شود.

10 محصولی که روزانه استفاده میکنید و حاوی مواد نفتی هستند

9: کرم اصلاح

کرم اصلاح حاوی روغن به شکل ایزوپنتان است که از روغن خام به دست می آید. ایزوپنتان به تجزیه سبوم یا سبوم پوست انسان کمک می کند و باعث می شود موها بلند شوند و تراشیدن آن را آسان تر می کند. علاوه بر این، محصولات اصلاح اغلب از پلی اتیلن گلیکول استفاده می کنند که در ملین ها و روان کننده های جنسی نیز استفاده می شود. انعطاف پذیر و پایدار است و یک سد محافظ روی پوست ایجاد می کند تا اصطکاک و تحریک را کاهش دهد.

10: اسانس های آروماتراپی هوا را خوشبو می کنند

خوشبو کننده‌های هوا مانند خوشبوکننده‌ها و روغن‌های ضروری اغلب حاوی روغن‌هایی هستند که از نفت به دست می‌آیند تا بوی مطبوعی ایجاد کنند که ماندگاری بیشتری دارد و از روغن‌های طبیعی پایدارتر است. این روغن‌های مصنوعی برای تقلید از عطرهای رایج طراحی شده‌اند و می‌توان آن‌ها را طوری فرمول‌بندی کرد که به تدریج در طول زمان آزاد شوند و ماندگاری عطر را حفظ کنند.

برچسب ها دانستنی های عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی