آمار
مطالب اصلی سایتتاریخی

دو تا از اولین رایانه های شخصی جهان را ببینید + عکس

دو تا از اولین رایانه های شخصی جهان را ببینید + عکس

دو میکروکامپیوتر Q1 در دسامبر 2023 کشف شدند و از دهه 1970 دیگر دیده نشده بودند. نظافتچیان خانه انواع چیزهای باورنکردنی را پیدا می کنند - اشیاء فراموش شده، میراث خانوادگی گم شده و گاه به گاه نقاشی های گرانبها. در پایان سال گذشته، نظافتچی‌های خانه در بریتانیا با کشف دو میکروکامپیوتر Q1 به نوع دیگری گنج پیدا کردند. این دستگاه‌ها در نگاه امروزی ما به طرز باورنکردنی قدیمی به نظر می‌رسند، اما اولین گام مهم در خبر دادن در عصر فناوری بعدی بودند.

کشف کامپیوترهای فراموش شده

نظافتچی‌های خانه با شرکت بریتانیایی Just Clear در 18 دسامبر 2023 روی یک ملک کار می‌کردند که با یک جفت ماشین حجیم مواجه شدند که زیر جعبه‌ها مدفون شده بودند. ماشین‌ها شبیه کامپیوتر بودند، با صفحه‌کلید و صفحه‌ای بلند افقی. اما به گفته برندان اوشی، بنیانگذار Just Clear، نظافتچی ها مطمئن نبودند دقیقا چه چیزی پیدا کرده اند. 

دو تا از اولین رایانه های شخصی جهان را ببینید + عکس

میکروکامپیوتر Q1 برای اولین بار در دسامبر 1972 توسط شرکت Q1 معرفی شد، اگرچه که Q1 Lite و Microlite کمی دیرتر در اواسط دهه 1970 عرضه شدند. میکروکامپیوترهای Q1 لحظه مهمی را در تکامل کامپیوترهای شخصی رقم زدند. آنها نه تنها به عنوان یک پیشرو برای رایانه های شخصی امروزی دیده می شوند، بلکه اولین دستگاه هایی بودند که از یک واحد پردازش مرکزی یا CPU پشتیبانی می کردند: Intel 8008 (بر خلاف ریزپردازنده های چند تراشه ای مانند پیشینیان خود).

این تراشه تنها چند ماه قبل از خود میکروکامپیوترهای Q1، در آوریل 1972 توسط شرکت اینتل معرفی شد. با "سرعت ساعت" 200 کیلوهرتز، Intel 8008 انقلابی تلقی می شد. با این حال، تراشه‌های امروزی بسیار قوی‌تر هستند که بر حسب گیگاهرتز (میلیاردها چرخه در ثانیه) اندازه‌گیری می‌شوند. مشتری Q1 ناسا بود و Q1 Lites در تمام یازده پایگاه ناسا در سال 1974 نصب شد. من گمان می کنم که دارندگان Q1 در دهه 70 از Q1 خود برای بسیاری از کارهای مشابهی که ما از رایانه شخصی خود در دفتر استفاده می کنیم استفاده می کردند.

یکی از خطوط تبلیغاتی «ماشین اداری نهایی» بود. یک بروشور تبلیغاتی در سال 1977 حتی پست الکترونیکی را به عنوان استفاده از دستگاه پیشنهاد می کند! "اما حتی در دوران اوج خود، آنها نسبتاً کمیاب بودند. احتمالاً به دلیل گران بودن آنها، و در سال 1979 به قیمت 20 هزار دلار فروخته می شدند. در آن زمان، میکرو رایانه های دیگری وجود داشتند که بسیار مقرون به صرفه تر بودند." به این ترتیب، میکروکامپیوترهای Q1 یک کشف مجدد قابل توجه هستند. آنها نه تنها نشان می دهند که فناوری چقدر سریع می تواند تغییر کند، بلکه مصنوع مهمی از تکامل رایانه ها هستند.

«بدون پیشگامان اولیه، از جمله Q1، ما دستگاه‌هایی را که امروز بدیهی می‌دانیم، که خود را در زندگی روزمره جاسازی کرده‌اند، نخواهیم داشت.» ما از رایانه مدرن برای کار، بازی، برقراری ارتباط با خانواده و دوستان، تماشای تلویزیون، خریدهایمان استفاده می کنیم. رایانه واقعاً به یک دستگاه مهم تبدیل شده است»

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش