آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

چرا باتری های لیتیوم یونی به راحتی آتش می گیرند و منفجر می شوند؟

چرا باتری های لیتیوم یونی به راحتی آتش می گیرند و منفجر می شوند؟

تحت شرایط خاص، باتری های لیتیوم یونی می توانند به طور مداوم و غیرقابل کنترل گرم شوند و منجر به آتش سوزی و انفجار شوند. به گفته آزمایشگاه ملی لارنس برکلی (آزمایشگاه برکلی) در دانشگاه کالیفرنیا، ایالات متحده، در باتری های لیتیوم یونی، حرکت الکترون ها و یون های لیتیوم عامل اصلی است که به تولید برق کمک می کند. با این حال، فرآیند شارژ و تخلیه باتری اغلب شامل مقدار کمی گرما می شود. در شرایط ایده آل، گرما می تواند از باتری خارج شود.

 یون‌های لیتیوم می‌توانند چندین برابر بیشتر از سرعتی که می‌توانند از آن خارج شوند، گرما تولید کنند. این باعث گرم شدن باتری می شود و می تواند منجر به یک واکنش زنجیره ای شود که به عنوان فرار حرارتی شناخته می شود. هنگامی که این پدیده رخ می دهد، سلول های لیتیوم یون درون باتری وارد حالت گرمایش مداوم و غیرقابل کنترل می شوند. این دلیل اصلی داغ شدن بیش از حد باتری است که منجر به آتش سوزی و انفجار می شود. نه تنها این، محققان آزمایشگاه برکلی همچنین خاطرنشان کردند که وجود جریان های محلی در داخل باتری در حالت استراحت پس از شارژ سریع نیز می تواند یکی از دلایل پدیده تخلیه باشد.  بدون توقف در اینجا، طراحی باتری ها نیز نقش تعیین کننده ای در توانایی تضمین ایمنی در برابر حوادث منجر به آتش سوزی و انفجار ایفا می کند.

چرا باتری های لیتیوم یونی به راحتی آتش می گیرند و منفجر می شوند؟

به طور معمول، به دلیل اینکه باید در یک فضای جمع و جور قرار بگیرد، اجزای اصلی باتری اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تا حد امکان کوچک و سبک باشند. با این حال، این همچنین باعث می شود که اجزای باتری دارای دیواره های نازکی باشند که کاملا شکننده هستند و مقاومت ضعیفی در برابر ضربه دارند. اگر باتری در اثر ضربه فیزیکی سوراخ یا تغییر شکل داده باشد، ممکن است جرقه ایجاد شود و باعث آتش سوزی شود. این وضعیت را می‌توان در باتری‌هایی که پردازش ضعیف، ناتمام و منشأ نامشخص دارند، مشاهده کرد. استنلی ویتینگهام، که به عنوان پدر باتری های لیتیوم یونی شناخته می شود، زمانی به طور خاص به کاربران در مورد اثرات مضر استفاده از باتری های بی کیفیت هشدار داد.

چرا باتری های لیتیوم یونی به راحتی آتش می گیرند و منفجر می شوند؟

وی گفت: مسئله ایمنی در استفاده از باتری های لیتیوم یونی از آنجا ناشی می شود که بسیاری از انواع باتری ها با هزینه کم تولید می شوند، بنابراین ایمنی بالا نیست که می تواند منجر به آتش سوزی و انفجار در حین استفاده شود. ویتینگهام گفت برای اطمینان از ایمنی، ما باید با خرید باتری‌هایمان در آدرس‌های معتبر مطمئن شویم که دارای گواهینامه ایمنی هستند. علاوه بر این، کارشناسان توصیه می کنند که برای مشاغلی که تعداد زیادی از محصولات حاوی باتری های لیتیوم یونی را مدیریت می کنند، درک خطرات و نحوه جلوگیری از وقوع آتش سوزی مهم است. یکی از آنها این است که مطمئن شوید مکانی که باتری را در آن نگهداری می کنید در معرض نور مستقیم خورشید، نزدیک اجسامی که مقدار زیادی گرما از خود ساطع می کنند و از وسایل قابل اشتعال و گرما زا مانند پتو، بالش و ملحفه دور باشد.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش