loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

این جنگل فسیل شده 390 میلیون ساله نشان دهنده دوره ای است که حیات دریایی روی زمین در حال تنوع بود و اولین دوزیستان چهار پا راهی خشکی شدند. محققان در بریتانیا اخیراً به کشف تکان دهنده ای دست یافته اند

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

قدیمی ترین جنگل شناخته شده جهان در انگلیس کشف شد

این جنگل فسیل شده 390 میلیون ساله نشان دهنده دوره ای است که حیات دریایی روی زمین در حال تنوع بود و اولین دوزیستان چهار پا راهی خشکی شدند. محققان در بریتانیا اخیراً به کشف تکان دهنده ای دست یافته اند: یک جنگل فسیلی ماقبل تاریخ که قدمت آن به 390 میلیون سال قبل می رسد و آن را به قدیمی ترین جنگل شناخته شده در جهان تبدیل کرده است.

قدیمی ترین جنگل شناخته شده جهان در انگلیس کشف شد

یافته های آنها که در مجله انجمن زمین شناسی منتشر شد، نشان داد که این جنگل ماقبل تاریخ متعلق به دوره زمین شناسی به نام دوره دونین است که بین 419 تا 358 میلیون سال پیش رخ داده است.

این درختان کهن چه شکلی بودند؟

بقایای درخت در سازند ماسه‌سنگ جلاد در نزدیکی ماین‌هد، انگلستان، در امتداد سواحل دوون و غرب سامسرست یافت شد. در آنجا، محققان بقایای مختلف گیاهی، کنده‌ها و ریشه‌های نگهداری شده در ماسه‌سنگ را شناسایی کردند. درختان فسیل شده تا حدودی شبیه نخل به نظر می رسیدند، اما با تنه های نازک و مراکز توخالی. پروفسور نیل دیویس از دپارتمان علوم زمین دانشگاه کمبریج در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: «این یک جنگل بسیار عجیب و غریب بود – نه مانند جنگلی که امروز می بینید. هیچ گیاه زیر درختی وجود نداشت که بتوان از آن صحبت کرد و هنوز علف ظاهر نشده بود، اما شاخه های زیادی توسط این درختان متراکم رها شده بود که تأثیر زیادی بر منظره داشت.
تیم تحقیقاتی متشکل از محققان دانشگاه کمبریج و کاردیف بود که این گیاهان ماقبل تاریخ را به عنوان کالاموفیتون شناسایی کردند و گفتند که آنها چیزی شبیه "نمونه اولیه" درختان مدرن هستند. دیویس گفت: «دوره دوونی اساساً زندگی روی زمین را تغییر داد. همچنین نحوه تعامل آب و زمین با یکدیگر را تغییر داد، زیرا درختان و سایر گیاهان به تثبیت رسوب از طریق سیستم ریشه‌شان کمک کردند، اما اطلاعات کمی در مورد جنگل‌های اولیه وجود دارد.»

زندگی در دوره دونین

دوره دونین گاهی اوقات به عنوان "عصر ماهی ها" نیز شناخته می شود، زیرا تعدادی از موجودات متنوع و اغلب عجیب و غریب در طول این زمان در سراسر دریاهای زمین شنا می کردند. معروف است، این دوره ای بود که شاهد ظهور آمونیت های گلوله دار بود. در اواخر دوره دونین، اولین دوزیستان چهار پا ظاهر شدند - اولین نشانه های زندگی مهره داران در حال حرکت به خشکی.
قدیمی ترین جنگل شناخته شده جهان در انگلیس کشف شد
در آن زمان، آمریکای شمالی، گرینلند و اروپا یک خشکی واحد بودند که نیمکره شمالی را به عنوان ابرقاره ای به نام لوروسیا یا اورامریکا اشغال می کردند. تصور می شد که آب و هوای کلی، در سطح جهانی، نسبتاً گرم است و شواهد کمی از کلاهک های یخی وجود دارد. در حالی که حیوانات دریایی و اقیانوس‌ها بیشتر زندگی زمین را تشکیل می‌دادند، دوره دونین تغییر عمده‌ای را برای زندگی روی زمین رقم زد - و اولین ظهور گیاهان دانه‌دار را نشان داد.

زندگی گیاهی اولیه روی زمین

پیش از این، تصور می شد که قدیمی ترین جنگل روی زمین در معدن متروکه ای در نزدیکی قاهره، نیویورک باشد. در آن زمان، دکتر کریستوفر بری از کاردیف، که او نیز در مطالعه جدید شرکت داشت، گفت: "سایت قاهره بسیار خاص است." در آن مکان ریشه های درختان فسیل شده وجود دارد که قدمت آنها به 385 میلیون سال قبل می رسد. اما فسیل های تازه کشف شده در ماین هد حتی قدیمی تر هستند. دکتر بری درباره این کشف جدید گفت: «وقتی برای اولین بار تصاویری از تنه درختان را دیدم، بر اساس 30 سال مطالعه بر روی این نوع درخت در سراسر جهان، فوراً متوجه شدم که چه هستند. دیدن آنها اینقدر نزدیک به خانه شگفت انگیز بود. اما آشکارترین بینش از دیدن، برای اولین بار از این درختان در موقعیت‌هایی که رشد کرده‌اند ناشی می‌شود.»
در طول دوره دونین، این سایت یک دشت نیمه خشک با کانال های رودخانه کوچک از کوه های مجاور بود که از چشم انداز عبور می کردند. به جای جنگل های پر شاخ و برگ امروزی، این جنگل ماقبل تاریخ بیشتر شبیه بیابان های رسوبی بود.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی