loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

بر اساس یک مطالعه جدید، تکه‌های مرموز شیشه‌های پیچ خورده که در صحرای آتاکامای شیلی پراکنده شده‌اند، ممکن است از دنباله‌داری بزرگی که حدود 12000 سال پیش در جو زمین منفجر شده است،

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

شیشه های مرموز در صحرای شیلی + عکس

بر اساس یک مطالعه جدید، تکه‌های مرموز شیشه‌های پیچ خورده که در صحرای آتاکامای شیلی پراکنده شده‌اند، ممکن است از دنباله‌داری بزرگی که حدود 12000 سال پیش در جو زمین منفجر شده است، سرچشمه گرفته باشند.

انفجار باستانی - که ممکن است چندین انفجار پشت سر هم بوده باشد - بادهای شدیدی مانند گردباد و گرمای سوزان ایجاد می کرد که شن های بیابان را می سوزاند و به شیشه سیلیکات تبدیل می کرد یا به جامدی که حاوی سیلیکون و اکسیژن است. ساختار خاص اگرچه محققان برای اولین بار حدود یک دهه پیش این ذخایر شیشه ای را کشف کردند، منشا آنها یک راز باقی مانده بود. طبق بیانیه دانشگاه براون، شیشه‌های سیلیکونی، برخی سبز تیره و برخی سیاه، در تکه‌های متمرکز در یک راهرو به طول 47 مایل (75 کیلومتر) در صحرای آتاکاما یافت می‌شوند. لیوان‌های منفرد "پیچ خورده و تا شده" هستند و تا 20 اینچ (50 سانتی‌متر) کشیده شده‌اند - کمی بزرگ‌تر از یک جعبه پیتزا.

محققانی که برای اولین بار این شیشه ها را کشف کردند، این فرضیه را مطرح کردند که آنها از یک بولید یا گلوله های آتشینی که در جو منفجر می شوند، آمده اند. اما گروهی دیگر بعداً به این نتیجه رسیدند که این شیشه‌ها نتیجه آتش‌سوزی شدید چمن‌ها بوده است. بر اساس این بیانیه، در آن زمان، این منطقه یک بیابان نبود، دارای خاک شنی بود، اما درختان و علف نیز داشت.

شیشه های مرموز در صحرای شیلی + عکس

محققان همچنین مواد معدنی را در شیشه‌ها کشف کردند که قبلاً فقط در شهاب‌سنگ‌ها و سایر سنگ‌های منشأ گرفته از فضا یافت شده بود. برخی از مواد معدنی، مانند کوبانیت و ترویلیت، مشابه مواد معدنی کشف شده در نمونه‌های دنباله‌داری به نام Wild 2 بودند که توسط ماموریت Stardust ناسا جمع‌آوری شده بود. علاوه بر این، اشکال عجیب و پیچ خورده عینک ها نیز به گرما و بادهای شدیدی اشاره دارد که در اثر چنین انفجار دنباله دار ایجاد می شود. محققان به این نتیجه رسیدند که این شیشه ها احتمالاً نتیجه یک دنباله دار شبیه به Wild 2 هستند. پیت شولتز، نویسنده اصلی، استاد بازنشسته دپارتمان زمین، محیط زیست و محیط زیست دانشگاه براون، می گوید: «این اولین باری است که ما شواهد واضحی از عینک های روی زمین داریم که توسط تشعشعات حرارتی و بادهای ناشی از انفجار گلوله آتشین درست بالای سطح ایجاد شده اند. علوم سیاره ای، در این بیانیه گفته شده است. "برای داشتن چنین تأثیر چشمگیری در چنین منطقه بزرگی، این یک انفجار واقعاً عظیم بود. بسیاری از ما گلوله های آتشین پررنگی را دیده ایم که در سراسر آسمان پخش می شوند، اما در مقایسه با این، این انفجارهای کوچک هستند."

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی