loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

 

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

فلاش های رادیویی مرموز، در فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین

 این پدیده بسیار متفاوت از یافته های FRB در سال های اخیر است. انفجارهای رادیویی یا FRB ها، امواج رادیویی هستند که در 1/1000 ثانیه در فضا منتشر می شوند. انفجارهای رادیویی منفرد معمولاً یک موج ساطع می کنند و تکرار نمی شوند. با این حال، یک FRB تکراری بارها نوسان می کند، با امواج رادیویی کوتاه و حامل انرژی زیادی. ستاره شناسان توانسته اند برخی از فوران های رادیویی را در کهکشان ما را ردیابی کنند، اما هنوز علت واقعی این تپش ها را مشخص نکرده اند. کسب اطلاعات بیشتر در مورد منبع این تشعشعات رادیویی روشن و شدید می تواند به دانشمندان کمک کند تا بفهمند چه چیزی باعث آنها می شود.

"هرگز خاموش نمیشود"

اخترشناسان این رویداد را که FRB 190520 نامیده می‌شود، زمانی که یک انفجار رادیویی را در سال 2019 مشاهده کردند، کشف کردند. تیم از یک تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم 500 m (یا FAST) در چین استفاده کرد و انفجار را در داده‌های نوامبر 2019 تلسکوپ شناسایی کرد. همانطور که آنها به رصد ادامه دادند، ستاره شناسان متوجه چیزی غیرعادی شدند: FRB 190520 امواج رادیویی منظم و تکراری را منتشر می کرد.

در سال 2020، این تیم قبل از استفاده از تلسکوپ سوبارو در هاوایی، از تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ کارل جی جانسکی (VLA) بنیاد ملی علوم برای تعیین منبع انفجار استفاده کرد. مشاهدات سوبارو در نور مرئی حاکی از آن است که این انفجار از حاشیه یک کهکشان کوتوله دور افتاده رخ داده است. مشاهدات VLA همچنین نشان داد که انفجار به طور مداوم امواج رادیویی ساطع می کند و با هر موج ضعیف می شود. این پدیده بسیار شبیه به یک فلاش رادیویی تکراری است که در سال 2016 به عنوان FRB 121102 مشاهده شد.

همچنین تصور می شود که از یک کهکشان کوتوله کوچک در فاصله بیش از 3 میلیارد سال نوری از ما سرچشمه گرفته باشد. سپس این کشف به عنوان یک پیشرفت در نجوم در نظر گرفته شد، زیرا این اولین باری بود که ستاره شناسان توانستند در مورد فواصل و محیط های چنین رویدادهای اسرارآمیزی بیاموزند. در حال حاضر، کمتر از 5 درصد از صدها انفجار رادیویی به عنوان انواع "تکرار کننده" شناسایی شده اند و تنها تعداد کمی از آنها فعال هستند. دی لی، نویسنده مطالعه و رئیس بخش رادیویی رصدخانه ملی نجوم، گفت: اما FRB 190520 تنها موردی است که به طور مداوم فعال است، به این معنی که از زمان کشف آن هرگز "خاموش" نشده است. در همین حال، FRB 121102، "اولین فلاش رادیویی تکراری شناخته شده ممکن است پس از چندین ماه از بین رفته باشد."

سوالات جدید

آخرین کشف سؤالات بیشتری را برای دانشمندان ایجاد می کند. آنها این سوال را مطرح کردند که آیا دو نوع FRB وجود دارد یا خیر. یک نوع تکرار شونده چه تفاوتی با نوع غیر تکراری دارد؟ کشتیج آگاروال یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: آیا انتشار مداوم رادیویی یک پدیده رایج است؟

فلاش های رادیویی مرموز، در فاصله 3 میلیارد سال نوری از زمین

پیش از این، دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده بودند که FRB ها از بقایای متراکم باقی مانده از انفجارهای ابرنواختری به وجود می آیند. این بقایای ستاره های نوترونی یا ستارگان مغناطیسی هستند - نوعی ستاره نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قوی. کیسی لاو، یکی از نویسندگان مطالعه و دانشمند نجوم رادیویی در مؤسسه فناوری کالیفرنیا، گفت: FRB 190520 یک انفجار "نوزاد" است، زیرا ماده اطراف آن بسیار متراکم است. همانطور که این مقدار ماده در طول زمان پراکنده می شود، امواج FRB 190520 ممکن است کاهش یابد. از زمان کشف FRB 190520، آقای لی امیدوار است که انفجارهای رادیویی بیشتری را در آینده شناسایی کند. او گفت: «تصویری ثابت از منشا و تکامل FRB ها احتمالاً در چند سال آینده ظاهر خواهد شد.

برچسب ها فضا , کیهان , نجوم , ناسا , یوفو ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی