loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

سوسک ها به لطف ساختار بدنی خاص و غذاهای متنوع خود از بسیاری از بلایا و شرایط سخت جان سالم به در برده اند که سایر موجودات را به انقراض کشانده است. 66 میلیون سال پیش، زمانی که شهاب سنگ Chicxulub از فض

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

چرا وقتی شهاب سنگ دایناسورها را از بین برد، سوسک ها زنده ماندند؟

سوسک ها به لطف ساختار بدنی خاص و غذاهای متنوع خود از بسیاری از بلایا و شرایط سخت جان سالم به در برده اند که سایر موجودات را به انقراض کشانده است. 66 میلیون سال پیش، زمانی که شهاب سنگ Chicxulub از فضا به زمین برخورد کرد، سوسک ها نیز در این سیاره آبی حضور داشتند. این برخورد باعث زمین لرزه بزرگی شد و دانشمندان بر این باورند که فوران های آتشفشانی در هزاران کیلومتر دورتر نیز ایجاد شده است. حدود سه چهارم گیاهان و جانوران جهان، از جمله دایناسورها، به جز چند گونه که اجداد پرندگان امروزی هستند، نابود شدند.

چگونه سوسک هایی به طول تنها چند سانتی متر می توانند زنده بمانند وقتی که بسیاری از موجودات قدرتمند منقرض می شوند؟ برایان لاوت، محقق فوق دکتری در دانشگاه ویرجینیای غربی، می‌گوید که به این دلیل است که آنها برای مقابله با یک فاجعه سیارکی مجهز هستند. بدن سوسک ها بسیار صاف است و این اتفاقی نیست. حشرات با بدن مسطح می توانند در فضاهای تنگ تری فشرده شوند و به آنها اجازه می دهد تقریباً در هر جایی پنهان شوند. این توانایی ممکن است به آنها کمک کرده باشد که از برخورد شهاب سنگ Chicxulub جان سالم به در ببرند. هنگامی که شهاب سنگ سقوط کرد، دمای سطح زمین به شدت افزایش یافت. بسیاری از حیوانات جایی برای پنهان شدن ندارند، اما سوسک ها می توانند در شکاف های کوچک و به دور از گرمای شدید پنهان شوند.

برخورد شهاب سنگ نیز باعث ایجاد یک سری برخوردها شد. مقدار زیادی گرد و غبار بالا آمد و باعث تاریک شدن آسمان شد. وقتی خورشید پنهان می شود، دما کاهش می یابد و جهان سرد می شود. با نور کم خورشید، گیاهان زنده‌مانده برای رشد تلاش می‌کنند و بسیاری از موجودات دیگر که به آنها وابسته هستند گرسنگی می‌کشند. برخلاف بسیاری از حشرات که ترجیح می دهند گیاهان خاصی را بخورند، سوسک ها همه چیزخوار هستند. آنها بیشتر غذاهای با منشاء گیاهی و حیوانی، حتی مواد زائد را می خورند. کام های متنوع به سوسک ها کمک می کند تا در دوران سخت پس از انقراض Chicxulub و سایر بلایای طبیعی زنده بمانند.

چرا وقتی شهاب سنگ دایناسورها را از بین برد، سوسک ها زنده ماندند؟

نکته مفید دیگر این است که سوسک ها در "جعبه های محافظ" کوچک تخم می گذارند. این محافظ تخم مرغ شکل شبیه نخود خشک است و به آن oothecae می گویند. Oothecae سخت هستند و به محافظت از تخم های داخل در برابر ضربه های فیزیکی و سایر تهدیدات مانند سیل یا خشکسالی کمک می کنند. سوسک‌های مدرن موجودات کوچکی هستند که می‌توانند تقریباً در هر نقطه از خشکی زندگی کنند، از مناطق گرمسیری گرفته تا برخی از سردترین نقاط جهان. دانشمندان تخمین می زنند که بیش از 4000 گونه سوسک وجود دارد. تعداد کمی از این گونه ها زندگی با انسان را ترجیح می دهند و از حشرات مضر محسوب می شوند.

هنگامی که سوسک ها در ساختمان ظاهر می شوند، حذف کامل آنها دشوار است. هنگامی که تعداد زیادی سوسک در مکان های غیربهداشتی وجود داشته باشد، می تواند باعث گسترش بیماری شود. بزرگترین تهدید آنها برای سلامت انسان آلرژن هایی است که ترشح می کنند. این مواد می توانند برخی افراد را دچار حملات آسم و واکنش های آلرژیک کنند. کنترل سوسک‌های آلوده دشوار است زیرا در برابر بسیاری از حشره‌کش‌های شیمیایی مقاوم هستند و توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند که زمانی به اجدادشان کمک می‌کرد تا از دایناسورها بیشتر زنده بمانند. با این حال، سوسک ها ارزش علمی نیز دارند. کارشناسان سوسک ها را مطالعه می کنند تا حرکات و ترکیب بدن آنها را درک کنند و ایده هایی برای ساخت ربات های بهتر دریافت کنند.

برچسب ها علمی , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی