loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

کریستین اسمارت در 25 می 1996 توسط همکلاسی خود پل فلورس در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا به قتل رسید. او تقریباً سه دهه آزادانه راه میرفت - تا اینکه یک پادکست به حل این پرونده کمک کرد.کریستین اس

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!

کریستین اسمارت در 25 می 1996 توسط همکلاسی خود پل فلورس در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا به قتل رسید. او تقریباً سه دهه آزادانه راه میرفت - تا اینکه یک پادکست به حل این پرونده کمک کرد.کریستین اسمارت در 25 می 1996، در حالی که به خوابگاه خود در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا در سن لوئیس اوبیسپو، کالیفرنیا پس از یک مهمانی خارج از دانشگاه می رفت ناپدید شد. هیچ کس دیگر این جوان 19 ساله را ندید - و شش سال بعد، در سال 2002، او به طور قانونی مرده اعلام شد.برای دهه‌ها، به نظر می‌رسید که هیچ‌کس نمی‌داند چه اتفاقی برای کریستین اسمارت افتاده است. پلیس یک "مضنون" به نام پل فلورس، همکلاسی اسمارت داشت که شبی که اسمارت ناپدید شد به خانه اش رفت - و آخرین فردی که او را زنده دید. اما فلورس بر بی گناهی خود تاکید کرد و پلیس نتوانست مدارک محکم کافی علیه او جمع آوری کند.

سپس، در سال ۲۰۱۹، یک روزنامه‌نگار مستقل نوظهور به نام کریس لمبرت پادکست Your Own Backyard را ایجاد کرد که ناپدید شدن اسمارت را پوشش می‌داد و علاقه دوباره به این پرونده را برانگیخت و به افشای اطلاعات جدید کمک کرد. این تحولات تحقیقات بیشتری را در مورد قتل اسمارت انجام داد، که شواهد کافی برای نامگذاری رسمی پل فلورس به عنوان قاتل او ارائه کرد. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد پرونده بدانید.

قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!

کریستین دنیز اسمارت در 20 فوریه 1977 در آگسبورگ، باواریا، آلمان غربی، در خانواده ای به نام استن و دنیز اسمارت متولد شد که هر دو به فرزندان سربازان آمریکایی در خارج از کشور آموزش می دادند. اسمارت بعداً به استاکتون، کالیفرنیا نقل مکان کردند، جایی که فرزندانشان به مدرسه رفتند.در سال 1995، کریستین اسمارت از دبیرستان در استاکتون فارغ التحصیل شد و در دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا در سن لوئیس اوبیسپو، کالیفرنیا ثبت نام کرد. سپس، در 25 می 1996، اسمارت - که اکنون یک دانشجوی سال اول 19 ساله است - در یک مهمانی خارج از دانشگاه شرکت کرد. حوالی ساعت 2 بامداد رفت، اما تنها نرفت. سه دانشجوی دیگر کال پلی از جمله پل فلورس همراه او بودند. فلورس بدون اینکه اسمارت بداند، شهرت منفی در میان زنان در کال پلی به دست آورده بود. بر اساس گزارش لس آنجلس تایمز در سال 2006، او به دلیل رفتارش در مهمانی‌ها به او لقب «چستر آزار دهنده» داده بودند.

به گفته فلورس، پس از جدا شدن او و اسمارت از سایر دانشجویانی که مهمانی را ترک کرده بودند، او و اسمارت به سمت خوابگاهش در سالن سانتا لوسیا رفتند. او ادعا کرد که اسمارت سپس به تنهایی به اتاقش در سالن مویر رفت. کریستین اسمارت بعد از آن شب دیگر هرگز دیده نشد. دو روز بعد، همسایه اسمارت در خوابگاهش با پلیس دانشگاه و والدین اسمارت تماس گرفت، زیرا اسمارت ظاهراً در هوا ناپدید شده بود. تنها به دلیل اصرار این دانشجو بود که پلیس دانشگاه تحقیقاتی را آغاز کرد، زیرا آنها در ابتدا تصور می کردند اسمارت به طور داوطلبانه برای مدت کوتاهی ناپدید شده است و به زودی به محوطه دانشگاه بازخواهد گشت.به گفته خانواده اش، گزارش حادثه ای از سوی پلیس دانشگاه در آن زمان نیز به نظر می رسید اسمارت را به دلیل نوشیدن الکل در مهمانی خارج از دانشگاه، کمی قبل از ناپدید شدنش، به شدت مورد قضاوت قرار می داد. در این گزارش آمده بود: اسمارت هیچ دوست صمیمی در Cal Poly ندارد. اسمارت شب جمعه تحت تاثیر الکل به نظر می رسید. اسمارت در مهمانی با چند مرد مختلف صحبت می کرد و با آنها معاشرت می کرد. اسمارت به روش خودش زندگی می کند و با رفتارهای معمول نوجوانان مطابقت ندارد. این مشاهدات به هیچ وجه به این معنا نیست که رفتار او باعث ناپدید شدن او شده است، اما تصویری از رفتار او در شب ناپدید شدن ارائه می دهد.

با وجود شروع آهسته تحقیقات، پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی افراد گمشده در مکان‌های عمومی و در کنار جاده‌های منطقه ظاهر می‌شوند و برای اطلاعاتی که می‌تواند به یافتن کریستین اسمارت کمک کند، جوایزی ارائه می‌دهد.به زودی، دو بازپرس از دفتر دادستان منطقه فراخوانده شدند تا به پلیس در رسیدگی به این پرونده کمک کنند و آنها به سرعت فلورس را مورد بررسی قرار دادند. هنگامی که با او مصاحبه کردند، متوجه تناقضات متعددی در داستان او شدند، که مهمترین آنها داستان او در مورد چگونگی سیاه شدن چشم او بود. فلورس در نهایت به عنوان "مضنون" شناخته شد، اما او هرگونه دخالت در ناپدید شدن اسمارت را انکار کرد. و با وجود رفتار مشکوک او، پلیس تلاش کرد تا او را به طور قطعی با جنایت مرتبط کند.
قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!
در ژوئن 1996، اداره کلانتر شهرستان سن لوئیس اوبیسپو، پرونده کریستین اسمارت را به عهده گرفت. وقتی سگ‌های جسد یاب را برای جستجوی خوابگاه‌های کال پلی وارد کردند، سه نفر از آنها به اتاق فلورس واکنش نشان دادند. سپس، در پاییز سال 1996، زنی به نام مری لاسیتر خانه‌ای را اجاره می‌کرد که متعلق به سوزان، مادر پل فلورس، در آرویو گراند، کالیفرنیا بود. در طول اقامتش، او گوشواره یک زن مجرد را در خیابان پیدا کرد که به نظر می رسید با گردنبندی که اسمارت در یکی از بیلبوردهایی که از نوجوانان گم شده دیده بود، مطابقت دارد. لاسیتر گوشواره را به پلیس تحویل داد - اما آنها قبل از اینکه بتوانند آن را به عنوان مدرک علامت گذاری کنند آن را گم کردند.خانه سوزان فلورس به طور طبیعی کانون گمانه زنی های گسترده شد، اگرچه پلیس تنها بعداً در تحقیقات آن را جستجو کرد.  حیاط خلوت چندین بار مورد بازرسی قرار گرفت، اما هیچ مدرک دیگری در آنجا یافت نشد.در نهایت شواهد بیولوژیکی جسد اسمارت را در ملک دیگری پیدا کرد - اما این بیش از دو دهه پس از اولین تحقیقات بود. با ناتوانی پلیس در ایجاد یک پرونده قوی در اوایل، فلورس در ابتدا دستگیر یا متهم نشد. سپس، در سال 1997، خانواده اسمارت شکایتی به ارزش 40 میلیون دلار علیه پل فلورس، که هنوز شخص اصلی مورد علاقه این پرونده بود، تنظیم کردند.
قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!
تصویر بالا پل فلورس (راست) با وکیلش در سال 2006.
فلورس در طول طرحی در اواخر همان سال برای دعوای مدنی، 27 بار به توصیه وکیل خود متمم پنجم را مورد استناد قرار داد. تنها پاسخی که او ارائه کرد نام، تاریخ تولد و شماره تامین اجتماعی او بود. از سوی دیگر، او به سؤالاتی در مورد اینکه آیا در ماه می 1996 دانشجوی کال پلی بود، نام پدرش یا حتی در محل کارش در Garland's Hamburgers همبرگر می پخت، پاسخ نمی داد.این تاکتیک ظاهرا کارساز بود و پلیس خیلی زود اعتراف کرد که بدون هیچ اطلاعات جدیدی از فلورس، تحقیقات متوقف شده است. اد ویلیامز، کلانتر وقت سن لوئیس اوبیسپو، گفت: «ما به پل فلورس نیاز داریم تا به ما بگوید چه اتفاقی برای کریستین اسمارت افتاده است. «واقعیت این است که ما کارآگاهان بسیار واجد شرایطی داریم که بیش از صد مصاحبه انجام داده‌اند و همه چیز به آقای فلورس منتهی می‌شود. مظنون دیگری وجود ندارد. بنابراین اگر چیزی از آقای فلورس وجود نداشته باشد، نمی‌بینم که ما این پرونده را تکمیل کنیم.» به گزارش نیویورک تایمز، در سال 2002، شش سال پس از ناپدید شدن، کریستین اسمارت به طور غیابی مرده اعلام شد و فلورس هنوز یک مرد آزاد بود. برای چندین سال، این پرونده در بن بست باقی می ماند و به نظر می رسید که خانواده اسمارت به اجرای عدالت برای دخترشان نزدیک نشده بود.
قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!
تصویر بالا خانواده کریستین اسمارت
اما همه چیز در سال 2011 زمانی که سن لوئیس اوبیسپو یک کلانتر جدید پیدا کرد شروع شد. زمانی که کلانتر ایان پارکینسون این کار را به عهده گرفت، به خانواده اسمارت قول داد که حل پرونده کریستین اسمارت اولویت اصلی خواهد بود.و به قولش وفا کرد. آنها 258 مدرک جمع آوری کردند. با همه اینها، آنها هنوز فقط یک مظنون داشتند: پل فلورس. با این حال، پرونده علیه فلورس فاقد شواهد بود. اما در سال 2019، تحقیقات از یک منبع بعید کمک بسیار مورد نیاز را دریافت کرد: پادکستی با تمرکز بر ناپدید شدن اسمارت توسط روزنامه‌نگار مستقل، کریس لمبرت. لمبرت که زمانی که کریستین اسمارت در سال 1996 ناپدید شد تنها هشت سال داشت و هیچ ارتباط اولیه ای با خانواده اش نداشت، به جرقه موجی از اطلاعات جدید در مورد پرونده کمک کرد که منجر به دستگیری فلورس شود.
قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!
تصویر بالا کریس لمبرت، پادکستری که پرونده کریستین اسمارت را بررسی کرد و کمک کرد تا بار دیگر مورد توجه ملی قرار گیرد.
کریس لمبرت حدود نیم ساعت از پردیس Cal Poly زندگی می‌کرد و هیچ آموزش رسمی به‌عنوان روزنامه‌نگار یا مستندساز نداشت، با این حال پرونده کریستین اسمارت بی‌پایان او را مجذوب خود کرد.ک روز، او به دوستش لینکی به داستان لس آنجلس تایمز در مورد اسمارت ایمیل کرد و به شوخی گفت که او می خواهد این پرونده را حل کند. او همچنین به یکی از دوستان نویسنده‌اش درباره علاقه‌اش به ناپدید شدن اسمارت گفت، و دوستش به او گفت که او داستان اسمارت را از سال‌های قبل به یاد دارد. همان دوست بعداً با اطلاعات بیشتر به لمبرت ایمیل زد: «باورم نمی‌شود که به شما نگفتم. من با پسری که آن شب او را به خانه رساند به مدرسه رفتم. با او به دبیرستان رفتم. همه ما او را پل ترسناک صدا می‌کردیم.» این الهام بخش او شد تا در سال 2019 یک پادکست در مورد این پرونده ایجاد کند و به سرعت به یک موفقیت تبدیل شد و در روزی که قسمت اول پست شد، نزدیک به 75000 استریم به دست آورد. با انتشار اخبار در مورد پادکست، افراد بیشتری با لمبرت تماس گرفتند و اطلاعات جدیدی در مورد اسمارت و فلورس دریافت کردند. چندین نفر ادعا کردند که فلورس را دیدند که از چندین زن مست شده سوء استفاده می کرد و حتی برخی فلورس را به تجاوز جنسی متهم کردند.
لمبرت همچنین با اداره کلانتری سان لوئیس اوبیسپو شروع به همکاری کرد و منابع را به اشتراک گذاشت و به پلیس اجازه داد تا قبل از انجام مصاحبه با آنها مصاحبه کند. هنگامی که سرانجام پل فلورس به دلیل قتل کریستین اسمارت در آوریل 2021 دستگیر شد، بسیاری از مردم - از جمله پلیس و خانواده اسمارت - به پادکست لمبرت به عنوان نیروی محرکه تحقیقات نگاه کردند. (پدر پل، روبن نیز دستگیر شد و پس از قتل به عنوان شریک متهم شد، زیرا گمان می‌رفت که به پسرش کمک کرده است جسد اسمارت را پنهان کند.)

قاتل این دختر 27 سال طول کشید تا پیدا شد!

عکس‌هایی از پل و روبن فلورس.

کلانتر پارکینسون در مورد تأثیر پادکست بر تحقیقات گفت: «کریس توانست بخشی از پازل را به همراه اعضای فداکار کلانتری که در این پرونده در طول سال‌ها کار کردند و دفتر دادستان منطقه که با موفقیت این پرونده را پیگیری کرد، پر کند.لمبرت در طول محاکمه قتل در سال 2022 حضور داشت که با مجرم شناخته شدن پل فلورس، که در آن زمان 45 سال داشت، در قتل درجه اول کریستین اسمارت به پایان رسید. او بعداً به خاطر این جنایت به ۲۵ سال تا حبس ابد محکوم شد. (پدر پل، روبن فلورس، توسط یک هیئت منصفه جداگانه از اتهام کمکی تبرئه شد.) لمبرت گفت: "موج شروع به برخورد با من کرد و من فقط شروع کردم به گریه کردن." من به این فکر می‌کردم که از کجا شروع شد، داشتم به رابطه‌ام با خانواده اسمارت فکر می‌کردم.» لمبرت مدت کوتاهی پس از شروع پادکست، دنیز اسمارت را ملاقات کرده بود و تمایل خود را برای به اشتراک گذاشتن داستان دخترش ابراز کرد - داستان واقعی، نه داستانی که مانند گزارش‌های اولیه، اسمارت را برای مهمانی شبی که ناپدید شد، قضاوت می‌کرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی