loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

حتماً در طول بازی بازیکنان باشگاه فوتبال مورد علاقه تان را دیده اید که در حال جویدن آدامس هستند. شاید فکر می کنید این فقط سرگرمی آنهاست.

چرا ورزشکاران در طول مسابقه اغلب آدامس می جوند؟

حتماً در طول بازی بازیکنان باشگاه فوتبال مورد علاقه تان را دیده اید که در حال جویدن آدامس هستند. شاید فکر می کنید این فقط سرگرمی آنهاست. حتی ممکن است فکر کنید که جویدن آدامس هنگام دویدن در زمین خطرات بزرگی مانند خفگی دارد. پس چرا بازیکنان چنین ریسکی می کنند؟ تعداد کمی از مردم فکر می کردند که جویدن آدامس بر شناخت تأثیر می گذارد، با این حال مطالعات متعدد ارتباطی بین جویدن و عملکرد مغز پیدا کرده اند. وقتی چیزی را می جویم، گیرنده های دهان طعم را حس می کنند و فشار ناشی از حرکت فک سیگنال هایی را به مغز می فرستد. سیگنال‌های سیستم عصبی به مغز می‌رود تا به ذهن کمک کند در حالت هوشیارتر بماند. به همین دلیل است که توانایی تمرکز بهبود می یابد.

علاوه بر این، افزایش فعالیت مغز به این معنی است که انرژی بیشتری برای آن متابولیسم های ذهنی فراهم می شود، بنابراین جریان خون به مغز نیز هنگام جویدن افزایش می یابد. تقاضای بیشتر خون از مغز باعث می شود که قلب تندتر بزند. به طور خلاصه، جویدن به فعال شدن گیرنده‌هایی در لثه‌ها کمک می‌کند که اطلاعات را به مغز ارسال می‌کنند و به عنوان یک پاداش قلب بهتر کار می‌کند و به ماهیچه‌ها اجازه می‌دهد خون بیشتری دریافت کنند. جویدن آدامس سفت تر باعث تمرکز بهتر نسبت به آدامس نرم می شود. به طور مشابه، جویدن آدامس طعم دار برای عملکرد شناختی نیز بهتر است، زیرا گیرنده های بیشتری را در دهان نسبت به جویدن آدامس بدون طعم فعال می کند. به همین دلیل است که بسیاری از بازیکنان حرفه ای فوتبال و بسکتبالیست ها آدامس می جوند.

آنها سریعتر فکر می کنند، اقدامات و رفلکس های خود را سرعت می بخشند. جویدن آدامس همچنین باعث کاهش استرس و اضطراب می شود و به بهبود تمرکز کمک می کند. فعالیت مغز ناشی از جویدن آدامس در قشر جلوی مغز رخ می دهد، ناحیه ای از مغز که درست در پشت پیشانی ما قرار دارد. هنگامی که این ناحیه از مغز تحریک می شود، سلول های عصبی ما را وادار می کند تا سروتونین را آزاد کنند انتقال دهنده عصبی که به آرامش ذهن کمک می کند. اگر در طول امتحان یا انجام یک چالش مهم احساس عصبانیت می کنید، سعی کنید در حین انجام تست آدامس بجوید. با سطح استرس کمتر و تمرکز بهتر، ورزشکاران در اواسط مسابقه توانایی تصمیم گیری بهتری خواهند داشت. آنها می توانند پاس های دقیق تری ایجاد کنند یا در زمان های لازم منطقی ترین حرکت را انجام دهند. جویدن آدامس همچنین به آنها کمک می کند تا سطح اضطراب خود را در مسابقات بزرگی مانند فینال یا مسابقه تعیین عنوان مدیریت کنند.

چرا ورزشکاران در طول مسابقه اغلب آدامس می جوند؟

اکثر ورزشکاران در طول مسابقات خود دائماً در حرکت هستند. تخمین زده می شود که بازیکنان فوتبال در هر بازی حدود 6-7 مایل می دوند. بنابراین اگر مرتب آب ننوشند دهان آنها کاملا خشک می شود زیرا حرکت مداوم باعث کم آبی ورزشکاران می شود. حتی مسابقات شدید روزانه یا جلسات تمرینی نیز می تواند باعث خشکی دهان شما به دلیل کم آبی شود. هنگامی که آدامس می جوید، دهان شما به طور مداوم بزاق تولید می کند. این پاسخ طبیعی بدن است، زیرا بزاق حاوی آنزیم هایی است که به تجزیه غذا کمک می کند. بزاق 99 درصد آب است، بنابراین به مرطوب نگه داشتن دهان کمک می کند و از خشکی دهان جلوگیری می کند. این همچنین به بازیکنان کمک می کند تشنگی خود را در زمین کنترل کنند. ورزشکاران برای ایجاد مزیت های رقابتی آدامس می جوند. با یک مسابقه سطح بالا و یک سفر طولانی، مطمئناً تفاوت های کوچک جلوه های بزرگی ایجاد می کند که به آنها کمک می کند تا راه طولانی را طی کنند.

اما از نظر علمی، جویدن آدامس نمی تواند تمرکز شما را دو برابر کند، فقط کمی بدن شما را تقویت می کند. علاوه بر این، اگر عادت به جویدن آدامس دارید، هنگام ورزش یا ورزش نیز باید مراقب باشید. در ورزش هایی مانند فوتبال یا راگبی، ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور شوید آدامس را قورت دهید که باعث خفگی می شود. برای کاهش خطر خفگی، فقط یک آب نبات را بجوید. علاوه بر آدامس، تقویت‌کننده دیگری که ورزشکاران نیز از آن استفاده می‌کنند، کافئین است.

ورزشکاران از ترکیبات ویژه قهوه برای افزایش استقامت، هوشیاری و ضربان قلب خود استفاده می کنند. به طور معمول، ورزشکاران قبل از مسابقه یک نوشیدنی غنی از کافئین می نوشند یا یک قرص کافئین می خورند، اما آدامس های حاوی کافئین به ورزشکاران فواید جویدن و کافئین را می دهد. تصور می شود که این نوشیدنی سالم تر از نوشیدنی های انرژی زا است و به این دلیل که بدن به راحتی کافئین را از آدامس جذب می کند. با این حال، شما فقط باید مقدار متوسطی از آدامس را قبل از تمرین یا در طول یک بازی بزرگ استفاده کنید. جویدن بیش از حد آدامس می تواند باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود زیرا قند استفاده شده در آدامس می تواند اثر ملین داشته باشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی