loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

گلوله‌های مافوق صوت زخم‌هایی به بزرگی دهانه‌ها بر جای می‌گذارند، اما مانند گلوله‌های سنتی به صورت جامد در پوست و گوشت نفوذ نمی‌کنند. این نتیجه یک مطالعه روی حیوانات نظا

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

گلوله های مافوق صوت

گلوله‌های مافوق صوت زخم‌هایی به بزرگی دهانه‌ها بر جای می‌گذارند، اما مانند گلوله‌های سنتی به صورت جامد در پوست و گوشت نفوذ نمی‌کنند. این نتیجه یک مطالعه روی حیوانات نظامی در چین است. محققان یک مرکز پزشکی نظامی در کلانشهر جنوب غربی شهر چونگ کینگ (چین) برای ارزیابی اثرات بالقوه این بیماری، گلوله های فولادی 5 میلی متری پرسرعت را به سمت گرازهای جوان شلیک کردند. تسلیحات مافوق صوت یک منطقه شدید تحقیقات نظامی هستند، به طوری که پیمانکار دفاعی روسی Lobaev Arms در سال 2019 گفت که در حال توسعه یک تفنگ مافوق صوت است که می تواند گلوله ها را تا نزدیک 6 ماخ (2058 متر در ثانیه) شتاب دهد. پرتابه های آزمایش چونگ کینگ به ران هر خوک شلیک شد و به سرعت 4000 متر در ثانیه یعنی بیش از 11 برابر سرعت صوت رسید.

بر اساس مقاله ای که در 22 آگوست توسط محققان در Acta Armamentarii، مجله رسمی که توسط انجمن مواد چین اداره می شود، منتشر شد، شلیک ها فورا خوک ها را کشتند. در اثر اصابت گلوله به تمام بدن صدمات جدی وارد شد. به گفته تیم تحقیقاتی به سرپرستی وانگ جیان مین، ضایعات در مقیاس بزرگ با اندام های متعدد در زمان آسیب دیده می شوند، عمدتاً شکستگی ها و خونریزی در روده ها، مثانه، ریه ها و مغز. در بخش ارزیابی اثرات بیولوژیکی سلاح مرکز پزشکی نیروهای ویژه ارتش در چونگ کینگ خوک ها در عرض 6 ساعت پس از آزمایش مردند. نتایج کالبد شکافی نشان داد که گلوله با سرعت 1000 تا 3000 متر بر ثانیه به داخل ران نفوذ کرده است. وانگ جیانمین و همکارانش می‌گویند: «اما با سرعت ۴۰۰۰ متر در ثانیه، گلوله به قسمت‌های عقبی نفوذ نکرد و یک حفره بزرگ زخمی در محل برخورد ایجاد شد».

اکثر اسلحه ها دارای سرعت گلوله (سرعت گلوله هنگام خروج از لوله) زیر 1200 متر در ثانیه یا تقریباً سه برابر سرعت صوت هستند. به گفته وانگ جیانمین، در این موارد، گلوله به عنوان یک ماده جامد به پوست و گوشت نفوذ می کند. اما در سرعت های بسیار بالا، دمای گلوله می تواند نزدیک به نقطه ذوب باشد. به نظر می‌رسد که گلوله هنگام تماس با پوست حیوان مشتعل می‌شود، و این نشان می‌دهد که خود توپ فولادی هنگام برخورد، ذوب شدن و شکسته شدن در دمای بالا تحت نیروی بسیار زیادی قرار گرفته است. در این مقاله آمده است که این حفره یک حفره بزرگ زخمی شبیه یک دهانه نیمکره ای شکل می دهد که با مقدار زیادی پاشش بافت همراه است. محققان می گویند در این شرایط، گلوله و گوشت به مایعات و گازها تبدیل می شوند، بنابراین فیزیک برخورد باید به عنوان مکانیک سیال توصیف شود.

محققان در چونگ کینگ می‌گویند آزمایش‌های حیوانی بیشتری با هدف قرار دادن سر، سینه، شکم و سایر قسمت‌های بدن با ساختار پیچیده‌تر انجام خواهد شد. به گفته محققان، اهداف ساخته شده از صابون می توانند برخی از اثرات مشابه، شبیه سازی حرکت و انتقال انرژی گلوله ها در بافت نرم را ایجاد کنند. با این حال، آنها می گویند که برای درک خواص کشنده گلوله ها با اهداف بیولوژیکی، مطالعات حیوانی مورد نیاز است. سلاح های مافوق صوت یکی از مرزهای علوم نظامی محسوب می شود. به عنوان مثال، تفنگ تک تیرانداز Lobaev Arms می تواند هدفی را در فاصله 1 کیلومتری در نیم ثانیه مورد اصابت قرار دهد و نیاز به تنظیم باد، گرانش و حرکت را از بین ببرد.

هیچ گزارش آشکاری مبنی بر توسعه تسلیحات مافوق صوت چین وجود ندارد، اما ارتش چین پروژه های بسیاری را در مورد سلاح هایی که می توانند پرتابه های کوچک را با سرعت بالاتر از 5 ماخ (1715 متر در ثانیه) شلیک کنند، تامین مالی کرده است. ). به عنوان مثال، نیروی دریایی چین در حال بررسی است که آیا این گلوله های مافوق صوت می تواند به عنوان بخشی از سیستم دفاعی کشتی برای رهگیری پهپادها، موشک ها یا اژدرهای دشمن استفاده شود یا خیر.  با این حال، به گفته یک فیزیکدان انفجار، توسعه سلاح های مافوق صوت با چالش های زیادی مواجه است. به گفته این خانه، اکثر پودرهای اسلحه موجود نمی توانند انرژی کافی برای سوق دادن گلوله به چنین سرعت بالایی تولید کنند، و طبق گفته خانه، اسلحه باید کاملاً با مواد فوق سخت دوباره طراحی شود تا در برابر نیروی انفجار مقاومت کند.

محقق این مطالعه به دلیل حساسیت فناوری درخواست ناشناس ماندن کرد. محقق می گوید که اگر گلوله در هوا ذوب شود و شکل آن تغییر کند، مشخص نیست که چقدر مسافت طی خواهد کرد. وی افزود: مسائل دیگری مانند تحرک و سر و صدا نیز می تواند بر ارزش واقعی چنین سلاحی در نبرد تأثیر بگذارد. چین و ایالات متحده دو کشوری هستند که در حال توسعه تپانچه‌هایی هستند که می‌توانند با استفاده از نیروی محرکه الکترومغناطیسی، پرتابه‌های مافوق صوت را در فاصله 200 کیلومتری پرتاب کنند، اما کاهش اندازه، سایش و مصرف انرژی این سیستم‌ها هنوز یک چالش است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی