loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

اگر فردی هستید که عاشق خوردن مرغ کبابی، ماهی قزل آلا کبابی هستید، اما عجله دارید یا وقتی گرسنه هستید، پختن آن در مایکروویو فقط چند دقیقه طول می کشد، اما آیا این کار بی خطر است؟ مایکروویو این امکان ر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

چرا پختن غذا در مایکروویو سریع است، اما به اندازه فر امن نیست؟

اگر فردی هستید که عاشق خوردن مرغ کبابی، ماهی قزل آلا کبابی هستید، اما عجله دارید یا وقتی گرسنه هستید، پختن آن در مایکروویو فقط چند دقیقه طول می کشد، اما آیا این کار بی خطر است؟ مایکروویو این امکان را برای ما فراهم کرده است که غذا را فقط در چند دقیقه بپزیم، در حالی که استفاده از اجاق ده ها دقیقه طول می کشد. به گفته یک دانشمند مواد غذایی، این دو نوع اجاق از روش های گرمایش کاملاً متفاوتی استفاده می کنند. کوره ها بر روی رسانایی کار می کنند، جایی که سیم پیچ ها مستقیماً هوای فر را گرم می کنند. گرمای موجود در هوا به غذاهای شما منتقل می شود تا زمانی که به دمای یکسان برسند یک فرآیند پخت خوشمزه اما کند.

از طرف دیگر امواج مایکروویو نوعی تشعشع الکترومغناطیسی به نام مایکروویو را از طریق محفظه پخت و پز می فرستند. این امواج به جای گرم کردن هوا در مایکروویو، از فلز درونی جهش می کنند و مستقیماً با مولکول های موجود در غذا تماس پیدا می کنند. Aswathi Soni، دانشمند مواد غذایی در موسسه AgResearch مستقر در نیوزیلند، می گوید که غذا با توجه به خواص دی الکتریک آن، بارهای موجود در یک مولکول، چقدر سریع گرم می شود و تعیین می کند که چگونه تحت فرکانس های الکترومغناطیسی رفتار می کند. مولکول های آب بیشترین حساسیت را نسبت به امواج الکترومغناطیسی دارند زیرا دارای دوقطبی مجزا، یک انتهای مثبت و منفی هستند. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، زمانی که مولکول های آب در معرض امواج مایکروویو قرار می گیرند، به هم می ریزند و شروع به ارتعاش می کنند و در نتیجه انرژی حرارتی ایجاد می شود که بخش هایی از غذا را خیلی سریع می پزد.

یکی دیگر از تفاوت های فر و مایکروویو این است که فر به طور یکنواخت گرم می شود. کل فر در همان دما است و این حرارت به طور یکنواخت به کل ظرف یا قسمتی از غذای در حال پخت منتقل می شود. در مورد اجاق مایکروویو، امواج الکترومغناطیسی منعکس شده در اطراف داخل فر به طور ناهموار با غذا برخورد می کنند. این باعث ایجاد نقاط گرم و سرد می شود. صفحه گردان در مایکروویو باعث می شود که مایکروویو به طور مساوی روی غذا توزیع شود. با این حال، مایکروویو هنوز غذا را به طور ناهموار می پزد.

این به این دلیل اتفاق می‌افتد که امواج الکترومغناطیسی به سرعت بیرون غذا را به هم می‌زنند و گرم می‌کنند، اما برای انتقال گرما از ذرات هم زده به عمق غذا کافی نیست. سونی، دانشمند مواد غذایی، گفت که دانشمندان مواد غذایی پخت و پز را تنها زمانی کامل می دانند که داخل غذا کاملاً پخته شده باشد. مایکروویوها غذا را خیلی سریع گرم می کنند و برای غذاهای کاملاً پخته شده مناسب هستند. گرم کردن یکنواخت فر در حذف عوامل بیماری زا از گوشت خام قابل اطمینان تر است. اکسپرت سونی نتیجه می گیرد: اجاق گاز و فر امن ترین گزینه برای غذاهای نپخته هستند.

برچسب ها سلامت ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی