آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

زمین با ذوب شدن یخ های قطبی کندتر می چرخد

زمین با ذوب شدن یخ های قطبی کندتر می چرخد

محققان پیش‌بینی می‌کنند که در چند سال آینده، هر فردی در این دنیا ۱ ثانیه از زمان روزانه خود را از دست خواهد داد. این دقیقاً همان چیزی است که وقتی یخ های قطبی به دلیل تغییرات آب و هوایی شتاب می گیرد، سرعت چرخش زمین را سریعتر می کند و محور زمین را تغییر می دهد.

ساعت ها و دقیقه هایی که طول روز ما را تعیین می کنند با چرخش زمین تعیین می شوند. اما این چرخش ثابت نیست، بسته به آنچه روی سطح و در هسته مذاب زمین اتفاق می افتد، می تواند کم و بیش تغییر کند. تا به حال، مردم متوجه تغییر زمانی نشده‌اند که زمین سریع‌تر یا کندتر می‌چرخد، زیرا دانشمندان روشی را برای همگام‌سازی زمانی که زمین یک چرخش کامل می‌کند با چرخش دیگر ابداع کرده‌اند. زمان جهانی هماهنگ (UTC) - یک استاندارد بین المللی برای تاریخ و زمان اتمی. این روش ساعت را بر اساس ثانیه های کبیسه تنظیم می کند. اگر زمین کندتر از زمان استاندارد بچرخد، دانشمندان زمان UTC را یک ثانیه کبیسه مثبت تنظیم می کنند و یک ثانیه به زمان روز اضافه می کنند.

از دهه 1970 تا کنون، 27 ثانیه کبیسه اضافه شده است. با این حال، پس از یک دوره چرخش آهسته، چرخش زمین در حال حاضر به دلیل تغییرات در سطح آن شتاب می گیرد. برای اولین بار، دانشمندان به جای اضافه کردن آن مانند قبل، باید یک ثانیه را کم کنند. پاتریزیا تاولا، یکی از اعضای دفتر بین‌المللی اوزان و اندازه‌ها در فرانسه، در مقاله‌ای به همراه این مطالعه نوشت: «یک ثانیه کبیسه منفی هرگز اضافه یا آزمایش نشده است، بنابراین مشکلاتی که می‌تواند ایجاد کند، همین‌طور است. بی سابقه است. طبق گفته موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده (NIST)، افزودن یا کم کردن ثانیه های کبیسه دارای مزایا و معایبی است. آنها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که مشاهدات نجومی با زمان روی ساعت هماهنگ می شوند، اما ثانیه های کبیسه نیز می تواند برای برخی از برنامه ها و نرم افزارهای مخابراتی که در چند ثانیه کار می کنند، مشکل ایجاد کند.

در جولای 2022، مجموعه‌ای از غول‌های فناوری مانند متا، مایکروسافت، گوگل و آمازون کمپینی را راه‌اندازی کردند تا اضافه شدن ثانیه‌های کبیسه به UTC را برای همسویی با چرخش زمین حذف کنند. به جای اینکه ساعت 23:59:59 (23 ساعت و 59 دقیقه و 59 ثانیه) را در نیمه شب به 0:0:0 نشان دهد، ساعت 23:59:60 را نشان داد. این مشکلاتی را برای رایانه‌ها ایجاد می‌کند که برای برنامه‌ریزی رویدادها و ثبت توالی فعالیت‌ها به شبکه‌ای از سرورهای زمان‌دار متکی هستند. در سال 2012، پس از یک ثانیه که به UTC اضافه شد، یک سری از سایت ها مانند موزیلا، ردیت، لینکدین دچار قطعی شدند.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش