loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

بزرگترین ستاره جهان باعث می شود خورشید ما لکه کوچکی به نظر برسد. بزرگترین ستاره جهان (که ما از آن می شناسیم)، UY Scuti یک ابرغول متغیر با شعاع حدود 1700 برابر بزرگتر از شعاع خورشید است. برای در نظر

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

بزرگ ترین ستاره کشف شده در عالم هستی تا کنون UY Scuti

بزرگترین ستاره جهان باعث می شود خورشید ما لکه کوچکی به نظر برسد. بزرگترین ستاره جهان (که ما از آن می شناسیم)، UY Scuti یک ابرغول متغیر با شعاع حدود 1700 برابر بزرگتر از شعاع خورشید است. برای در نظر گرفتن این موضوع، حجم تقریباً 5 میلیارد خورشید می تواند درون کره ای به اندازه UY Scuti قرار بگیرد. خورشید ما عظیم است - بیش از یک میلیون زمین می تواند در داخل آن قرار بگیرد. اما در مقیاس ستاره‌ای، تقریباً نیمی از ستارگانی که تاکنون مشاهده شده‌اند - به ویژه ستاره‌هایی مانند UY Scuti - می‌توانند آن را ببلعند.

چه کسی این ستاره را کشف کرد؟

در سال 1860، اخترشناسان آلمانی در رصدخانه بن، برای اولین بار UY Scuti را فهرست‌بندی کردند که در آن زمان آن را BD -12 5055 نامیدند. در طی رصد دوم، اخترشناسان متوجه شدند که در طی یک دوره 740 روزه روشن‌تر و کم‌نورتر می‌شود که منجر به طبقه‌بندی آن به عنوان یک ستاره متغیر شد.


مکان ستاره UY Scuti کجاست؟

این ستاره در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری، تقریباً 9500 سال نوری از زمین فاصله دارد. UY Scuti که در صورت فلکی Scutum قرار دارد، ستاره ای غول پیکر است. ابرغول ها - بزرگتر از ابرغول ها و غول ها - ستاره های کمیاب هستند که بسیار درخشان می درخشند. آنها بخش زیادی از جرم خود را از طریق بادهای ستاره ای در حال حرکت از دست می دهند.


اندازه یک ستاره را چگونه اندازه می گیرید؟

بزرگ ترین ستاره کشف شده در عالم هستی تا کنون UY Scuti

بزرگترین ستاره شناخته شده UY Scuti است که حدود 1700 برابر بزرگتر از خورشید است.


با این حال، تمام اندازه های ستاره ای تخمینی هستند. جیلیان اسکادر، اخترشناس دانشگاه ساسکس گفت: "عوارض ستاره ها این است که لبه های پراکنده دارند." "اکثر ستارگان سطح سفت و سختی ندارند که در آن گاز به پایان می رسد و خلاء شروع می شود، که می تواند به عنوان یک خط تقسیم خشن و نشانگر آسان انتهای ستاره باشد." در عوض، ستاره شناسان برای تعیین اندازه ستاره به فوتوسفر ستاره تکیه می کنند. فوتوسفر جایی است که ستاره در برابر نور شفاف می شود و ذرات نور یا فوتون ها می توانند از ستاره فرار کنند. اسکادر نوشت: "تا جایی که به یک اخترفیزیکدان مربوط می شود، این سطح ستاره است، زیرا این نقطه ای است که فوتون ها می توانند ستاره را ترک کنند." اگر UY Scuti جایگزین خورشید در مرکز منظومه شمسی شود، فوتوسفر آن درست فراتر از مدار مشتری گسترش می یابد. سحابی گازی پرتاب شده از ستاره بسیار فراتر از مدار پلوتون است، تا 400 برابر فاصله زمین و خورشید.


دیگر ستارگان غول پیکر را بشناسید:

بزرگ ترین ستاره کشف شده در عالم هستی تا کنون UY Scuti

شعاع بزرگ UY Scuti آن را به پرجرم ترین یا سنگین ترین ستاره تبدیل نمی کند. این افتخار به R136a1 می رسد که وزنی در حدود 300 برابر جرم خورشید دارد اما تنها حدود 30 شعاع خورشیدی دارد. UY Scuti، در مقایسه، تنها حدود 30 برابر جرم خورشید است، اما از نظر حجم بسیار بیشتر است. مقایسه اندازه هنوز هم پیچیده تر است زیرا UY Scuti راکد نمی ماند. اسکادر اشاره کرد که درخشندگی ستاره با تغییر شعاع متفاوت است. و اندازه گیری ما در حال حاضر دارای حاشیه خطا در حدود 192 شعاع خورشیدی است. تنوع یا حاشیه خطا هر کدام می تواند به ستاره های دیگر اجازه دهد تا UY Scuti را در مسابقه اندازه گیری شکست دهند. در واقع، حدود 30 ستاره وجود دارد که شعاع آنها به کوچکترین اندازه تخمینی UY Scuti نزدیک می شود یا از آن فراتر می رود، بنابراین غول بزرگ نباید خیلی ایمن روی تخت سلطنتی خود بنشیند. اگر اندازه آن دوباره ارزیابی شود، کدام ستاره جای UY Scuti را می گیرد؟ در اینجا چند مورد وجود دارد که می تواند تاج را از غولی که در حال حاضر 1700 برابر عرض خورشید اندازه گیری شده است، بگیرد:

1: زمانی تصور می شد که WOH G64 پهنای عظیم 3000 برابر خورشید را اندازه می گیرد. بر اساس مقاله ای که در سال 2009 در مجله Astronomical منتشر شد، اندازه گیری های جدیدتر آن را در حدود 1504 خورشید عرض می کند. این یک ستاره ابرغول قرمز در ابر ماژلانی بزرگ است که یک کهکشان اقماری راه شیری است. مانند UY Scuti، این ستاره نیز در میزان روشنایی متفاوت است.


2: Westerlund 1-26، که به گفته سازمان ناسا بیش از 1500 برابر عرض خورشید است.


بر اساس مقاله ای در سال 2012 ، Cygni اندازه اش 1639 برابر عرض خورشید اندازه گیری شده است.

بر اساس مقاله ای که در سال 2020 در مجله Astrophysics of Galaxies منتشر شد، KY Cygni نزدیک به 1033 برابر عرض خورشید است.

VY Canis Majoris اخیراً در مقاله ای در سال 2012 در مجله Solar and Stellar Astrophysics، حدود 1420 برابر عرض خورشید اندازه گیری شده است. این ستاره ابرغول سرخ زمانی بین 1800 تا 2200 برابر عرض خورشید تخمین زده می شد، اما اندازه گیری های جدید آن را به اندازه آن کاهش داد. با این حال، برخی منابع هنوز آن را به عنوان بزرگترین ستاره ذکر می کنند.
برچسب ها فضا , نجوم ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی