loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

در برداشت های ما از مستندهای حیات وحش یا فیلم های ترسناک، کروکودیل ها همیشه حیوانی خونسرد و بی رحم هستند، آنها حاضرند هر موجودی را فقط برای رفع گرسنگی یا لذت های تشنه به خون بکشند. اما در مقایسه با

کروکودیل باستانی که حتی از دایناسر خطرناک تر است

در برداشت های ما از مستندهای حیات وحش یا فیلم های ترسناک، کروکودیل ها همیشه حیوانی خونسرد و بی رحم هستند، آنها حاضرند هر موجودی را فقط برای رفع گرسنگی یا لذت های تشنه به خون بکشند. اما در مقایسه با اجداد خود، اما تمساح زمانی در زمین ماقبل تاریخ زندگی می کرد، آنها فقط به عنوان "نوادگان ناپاک" طبقه بندی می شوند. و تمساح زمینی که در زمان دایناسورها بر ماداگاسکار تسلط داشت را می توان واقعاً یک ماشین تخریب با بدنی عظیم و پاهای بلند در نظر گرفت تا بتوانند با سرعت بسیار بالا برای شکار طعمه بدوند. 

استخوان فک بزرگ و عمیق با دندان‌های اره‌ای بزرگ شبیه به دندان‌های دایناسور ظالم از نظر شکل و اندازه همراه است که نشان می‌دهد حیوانات هم بافت سختی مانند استخوان‌ها و تاندون‌ها را می‌خورند. نام کامل این کروکودیل ۷ متری Razanandrongobe sakalavae (Razana) است. که به معنی "جد خزنده غول پیکر از منطقه ساکالاوا" است. در 4 ژوئیه 2017، دیرینه شناسان ایتالیایی و فرانسه به طور مشترک یک مطالعه جدید در دیرینه شناسی منتشر کردند و یک کروکودیل زمینی غول پیکر را که در دوره ژوراسیک زندگی می کرد، معرفی کردند. اندازه دندان‌های آن‌ها شبیه به تیرانوسوروس رکس است که این تمساح را به یکی از بدنام «قاتل دایناسورها» دوره ژوراسیک تبدیل می‌کند!

کروکودیل باستانی که حتی از دایناسر خطرناک تر است

اولین فسیل‌هایی که اندازه دندان‌های آن‌ها را پیدا کردند شبیه تیرانوسوروس رکس بود. در سال 2001 و 2003، دیرینه شناسان چندین تکه از استخوان فک این کروکودیل و همچنین دندان های فسیلی دست نخورده آنها را در حوضه ماهاجانگا - منطقه ای در ساحل شمال غربی ماداگاسکار - پیدا کردند. 

در سال 2006، دیرینه شناسان از ایتالیا و فرانسه، کروکودیل غول پیکر را Razanandrongobe، که به عنوان Razana نیز شناخته می شود، بر اساس نمونه های فسیلی که قبلا جمع آوری شده بود، نامگذاری کردند. خزندگان آرکوسوری در دوره ژوراسیک میانه در ماداگاسکار گوشت خام می خورند. از آنجایی که مشخص شد فسیل‌ها بسیار محدود هستند، دیرینه‌شناسان معتقد بودند که ویژگی‌هایی شبیه به دایناسورهای درنده را از طریق دندان‌های تیز و بزرگ خود نشان می‌دهند - این ثابت می‌کند که آنها یک شکارچی بسیار خشن هستند و کمتر از دایناسور ظالم T-Rex نیستند.

کروکودیل باستانی که حتی از دایناسر خطرناک تر است

کریستیانو دال ساسو، محقق موزه تاریخ طبیعی میلان، می‌گوید: «مانند دیگر غول‌های کروکودیل دوره کرتاسه، رازانا می‌تواند حتی دایناسورهای جانوری را شکست دهد و در صدر زنجیره غذایی قرار گیرد.» در اوایل تابستان 2012، همچنین در حوضه ماهاجانگا، فسیل های زیادی متعلق به این کروکودیل غول پیکر ماقبل تاریخ نیز پیدا شد. فسیل ها تقریباً از کل فک قدامی جلو و نیش چپ تشکیل شده است. علاوه بر فسیل‌های کشف‌شده، باستان‌شناسان قطعات استخوان فسیل‌شده متعددی را نیز از سایر بخش‌های این گونه پیدا کرده‌اند.

بر اساس فسیل های کشف شده، تخمین زده می شود که طول بدن ساکالاوا Razanandrongobe از 7 تا 10 متر و وزن آن بیش از 1 تن است که آنها را نماینده می کند. دارای بالاترین قدمت و بزرگترین اندازه در گروه نوتوسوچیا است. ترکیبی از ویژگی‌های تشریحی به تیم کمک کرد تا فسیل‌های متعلق به گروه کروکودیل منقرض شده را که در گروه ژوراسیک Notosuchia زندگی می‌کنند، که نزدیک به baurusuchid و sebecid در آمریکای جنوبی هستند، شناسایی کنند.

کروکودیل باستانی که حتی از دایناسر خطرناک تر است

آنها شکارچیان درنده ای هستند که بر روی زمین زندگی می کنند، دارای جمجمه های عمیق و اندام های قوی هستند که برخلاف کروکودیل های امروزی می توانند به صورت عمودی بایستند. در مقایسه با تمساح‌های امروزی، این کروکودیل ماقبل تاریخ دارای سر بزرگ و بلندی است که سوراخ‌های بینی آن رو به جلو است، نه اینکه مانند یک تمساح مدرن به سمت بالا برود. آنها دارای دهان های بزرگ با دندان هایی به طول 15 سانتی متر و همچنین دارای ساختار دندانی دندانه دار هستند. و شکل و ساختار چنین دندان‌هایی کاملاً شبیه به ساختار دندان‌های تیرانوسوروس رکس است، بنابراین دیرینه‌شناسان فکر می‌کنند که این دندان‌ها که نیروی نیش قوی دارند، می‌توانند گوشت و استخوان را گاز بگیرند و هر لقمه‌ای از این گونه می‌تواند به نیش کشنده تبدیل شود.

کروکودیل باستانی که حتی از دایناسر خطرناک تر است

علاوه بر این، این کروکودیل باستانی دارای بدنه ای به بزرگی کامیون های امروزی است و به دنبال آن دمی باریک اما بسیار قوی دارد و بدن آن توسط لایه ای از زره پوشیده شده است.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی