آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

آیا چپ دست بودن خطرناک است؟

آیا چپ دست بودن خطرناک است؟

مغز متشکل از نیمکره راست و چپ است. و مردم راست دست و چپ دست هستند. چگونه این مورد خود را در فعالیت های انسانی نشان می دهد و آیا چپ دست بودن خطرناک است؟ ظاهراً از راست دست بودن خطرناکتر است. به هر حال، این نتیجه گیری دکتر دایانا هالپری و روانشناس استنلی کورن است. به گفته آنها، در جنوب کالیفرنیا، میانگین امید به زندگی برای افراد راست دست 75 سال و برای افرادی که ترجیح می دهند کارهای دشوار را با دست چپ انجام دهند تنها 66 سال است. چپ دست ها 10 تا 20 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند (داده های هفته نامه آمریکایی تایم و مجله آلمانی استرن). این نیم میلیارد مجبورند در دنیایی زندگی کنند که عملاً با نیازهای آنها سازگار نیست.

رانندگی با یک ماشین یا یک صفحه کلید آکاردئونی - در واقع، همه چیز برای افرادی طراحی شده است که نیاز اصلی برای آنها دست راست است. چپ دست ها می توانند به خاطر بسپارند احتمالاً دلیل آن در ویژگی های روان و آناتومی انسان است. نیمکره چپ مغز، "کنترل" دست راست، به طور همزمان "مسئول" خلاقیت فنی یک فرد است. اعتقاد بر این است که دانش دقیق در اینجا متمرکز شده است، محاسبات ریاضی در حال انجام است، پروژه های فنی در حال بلوغ هستند.

حامی دست چپ نیمکره راست مغز، کانون احساسات و انجمن ها، مرکز خلاقیت هنری در نظر گرفته می شود. شاید به همین دلیل است که نسبت چپ دست ها در بین افراد برجسته بسیار زیاد است: اسکندر کبیر، ژولیوس سزار، ناپلئون، لئوناردو داوینچی، میکل آنژ، رافائل، آلبرت انیشتین، پابلو پیکاسو، مرلین مونرو، چارلی چاپلین، مارتینا ناوراتیلووا، پل. مک کارتنی، رینگو استار، جرالد فورد و غیره. تبعیض های اخلاقی مشابهی در زبان فرانسوی ثبت شده است: Gaucher نه تنها یک فرد چپ دست، بلکه یک فرد بی تدبیر، احمق است. «زوردو» اسپانیایی نیز «تیپ مشکوک» است که ادعا می کند راست مهارت است و کسی که در سمت چپ است دست و پا چلفتی است.

استنلی کورن، روانشناس از ونکوور، کانادا، توجه را به این واقعیت جلب کرد که درصد افراد چپ دست در جمعیت با افزایش سن کاهش می یابد. بنابراین، در بین بیست ساله ها تقریباً 13٪ چپ دست هستند، اما در بین افراد هشتاد ساله کمتر از یک درصد. و این در مورد بازآموزی نیست: فقط چند نفر چپ دست می توانند یاد بگیرند که همه چیز را با دست راست خود انجام دهند. کورن پس از تجزیه و تحلیل آمار تصادفات برای دو هزار جوان در طول چهار سال دریافت که چپ دست ها 20 درصد بیشتر از راست دست ها در ورزش آسیب می بینند، همانطور که اغلب آنها در محل کار تصادف می کنند و 40 درصد بیشتر در هنگام کار.

آنها 54 درصد بیشتر از راست دست‌ها احتمال دارد که با ابزار به خود آسیب برسانند. با این حال، این روانشناس معتقد است که چپ دست ها مهارت کمتری از راست دست ها ندارند، آنها در دنیایی که همه چیز برای دست راست اقتباس شده است، به سادگی ناراحت هستند.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش