آمار
مطالب اصلی سایتتاریخی

اولین انتقال خون در جهان چه موقع اتفاق افتاد؟

اولین انتقال خون در جهان چه موقع اتفاق افتاد؟

آزمایشات موفقیت آمیز انتقال خون در قرن نوزدهم آغاز شد و در قرن بیستم شکوفا شد. داستان تولد خون شناسی انتقال خون با آزمایش های هیجان انگیزی همراه است که باعث مرگ افراد زیادی شده است.

ایده های جسورانه و آزمایش های مرگبار

ایده انتقال خون برای اولین بار در اواسط قرن هفدهم توسط پزشکان مشهور این دوره ظاهر شد و توسط فردی به نام استفانو اینفسورا ثبت شد. طبق اسناد، در سال 1492، زمانی که شخصیت بزرگی بیمار شد و به کما رفت، پزشکان از خون سه پسر برای دادن خوراکی به پاپ استفاده کردند. در آن زمان مردم به طور کامل فرآیند گردش خون و اصل انتقال خون را درک نمی کردند، بلکه فقط خون را عامل مهمی برای تغذیه بدن انسان می دانستند. پسرانی که برای خونگیری انتخاب شدند، تنها 10 سال سن داشتند، پس از اینکه مقدار قابل توجهی خون برای خدمت به پاپ گرفته شد، به دلیل از دست دادن خون مردند.

در سال 1660، پس از کشف گردش خون در بدن توسط ویلیام هاروی، جراحان لندن، انگلیس و فرانسه شروع به انجام آزمایشاتی در مورد انتقال خون از گوساله و گوسفند کردند. یا انتقال خون از سگ به گاو، یا از بز به اسب. اما قابل توجه ترین آزمایش، انتقال خون آزمایشی از گوسفند به انسان بود. فردی که برای شرکت در این آزمایش برای دریافت خون از گوسفند انتخاب شد، مردی انگلیسی به نام آرتور کوگا بود. به گفته دانشمندان آن زمان، آزمایش موفقیت آمیز بود، زیرا حداقل بیمار آرتور کوگا مدتی قبل از مرگ بهبود یافت.


پس از آزمایش متهورانه و مرگ کوگا، در سال 1667، بدون اینکه امید خود را از دست بدهند، جراحان انگلستان و همکار فرانسوی آنها دکتر ژان باپتیست دنیس به آزمایش ادامه دادند. تجربه دیگر دکتر دنیس آزمایش انتقال خون از یک بره به یک پسر 16 ساله بسیار بیمار و آزمایش انتقال خون از گوساله به بیماری به نام آنتوان موروی را انجام داد. در نتیجه همه بیمارانش فوت کردند. برای مدت طولانی از زمانی که آزمایشات انتقال خون در انسان شکست خورده بود، انجام آزمایش خطرناک دیگری در انتقال خون تقریبا غیرممکن بود.

موفقیت بعد از 150 سال انتظار

اولین موفقیت بر روی انسان در دهه اول قرن نوزدهم به دست آمد. در آن زمان علم هنوز گروه های خونی را کشف نکرده بود. شخص شجاعی که این آزمایش را با موفقیت انجام داد، متخصص زنان و زایمان جیمز بلوندل بریتانیایی است. در سال 1818، دکتر بلوندل از شوهر زنی باردار که به دلیل خونریزی خون از دست داده بود، خونگیری را برای انتقال به همسرش انجام داد و به موفقیت غیرمنتظره ای دست یافت. پس از آن موفقیت، بین سال های 1825 تا 1830، دکتر بلوندل 10 بار تزریق خون انجام داد. از هر 10 تزریق خون، 5 مورد اثرات شفابخش غیرمنتظره ای برای بیماران داشته است. دکتر بلوندل همچنین دستگاه انتقال خون را اختراع کرد که تا به امروز رایج است.

اولین انتقال خون در جهان چه موقع اتفاق افتاد؟

دکتر بلوندل از شوهر زنی باردار که به دلیل خونریزی از دست داده بود خون گیری کرد تا به همسرش بدهد و به موفقیت غیرمنتظره ای دست یافت.


بعد از موفقیت دکتر بلوندل، رشته هماتولوژی و انتقال خون واقعا پیشرفت کرده و به موفقیت های پی درپی دست یافته است. در سال 1840 در کالج پزشکی جورج - لندن - انگلستان، دانشجویی به نام ساموئل آرمسترانگ لین با کمک دکتر بلوندل برای نجات جان یک بیمار مبتلا به هموفیلی اقدام به انتقال خون کرد. . با این حال، میزان موفقیت در انتقال خون بسیار پایین است و به شانس زیادی بستگی دارد. تنها در سال 1901 بود که دانشمند اتریشی کارل لندشتاینر گروه های خونی را کشف کرد. کشف گروه‌های خونی یک کشف مهم علم محسوب می‌شود، زیرا به دانشمندان کمک کرده تا کارهایی را که طی دو قرن تلاش می‌کردند انجام دهند و راه را برای توسعه باز کرد.

در این مرحله مردم متوجه شدند که: در واقع شکست آزمایش های قبلی به این دلیل بود که خون تزریق شده به بدن بیمار به دلیل گروه خونی اشتباه دریافت و دفع نشده بود. و گرفتن گروه خونی مناسب در انتقال خون بسیار مهم است. انتقال خون بسیار ایمن تر شده است و خطر مرگ در انتقال خون تقریباً صفر است. برای این کشف مهم، کارل لندشتاینر در سال 1930 جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش