loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

ارزش کل زباله های الکترونیکی قابل بازیافت بالغ بر 62 میلیارد دلار است که در حال فراموشی است.

گنج 62 میلیارد دلاری اگر مورد بهره برداری قرار نگیرد به بشریت آسیب می رساند

ارزش کل زباله های الکترونیکی قابل بازیافت بالغ بر 62 میلیارد دلار است که در حال فراموشی است و در عین حال خطر آلودگی و تشدید مشکلات بهداشتی را در سطح جهان به همراه دارد. گزارشی که اخیراً توسط سازمان ملل منتشر شده است نشان می دهد که تنها در سال 2022، انسان ها بیش از 68 میلیون تن زباله الکترونیکی تولید کرده اند که برای پر کردن یک ردیف کامیون های 40 تنی در مسافتی معادل طول زباله های الکترونیکی کافی است (40075 کیلومتر). این تعداد همچنان در حال افزایش است و طبق پیش بینی های سازمان ملل، سالانه نزدیک به 3 میلیون تن زباله الکترونیکی در محیط زیست رها می شود. با این حال، برعکس، فعالیت های بازیافت زباله های الکترونیکی روند کاهشی دارد.

در سال 2022، تنها حدود 22.3 درصد از حجم کل زباله های الکترونیکی جمع آوری و بازیافت شد. تا سال 2030، سازمان ملل پیش بینی می کند که این نرخ به 20 درصد کاهش یابد در حالی که میزان زباله تولیدی 33 درصد افزایش خواهد یافت که معادل 82 میلیون تن در سال است. دلیل آن مصرف بیشتر، چرخه عمر کوتاه تر محصول است در حالی که تعداد اجزای قابل بازیابی و پردازش محدودتر است. بیشتر زباله ها اقلام یا تجهیزات کوچکی هستند که پس از غیرقابل ترمیم شدن یا رها شدن به دلیل کهنگی، بسیاری از آنها همچنان به صورت کنترل نشده به سراسر جهان منتقل می شوند و عمدتاً از کشورهای با درآمد بالا به کشورهای کم درآمد یا متوسط منتقل می شوند.

 آنها از سال 2008 که مسیر بازیافت قطعات کامپیوتری را در دنور (ایالات متحده آمریکا) تا محل دفن زباله سمی در چین دنبال کردند، مشکل فوق را ردیابی کردند. بر اساس برآوردهای سازمان ملل، سالانه بیش از 550000 تن زباله الکترونیکی از کشوری به کشور دیگر منتقل می شود، اما ردیابی بسیار دشوار است، زیرا بیشتر محموله ها به صورت غیرقانونی صادر می شوند. 

بر اساس کنوانسیون بازل 1989، اکثر کشورها به مقررات مربوط به حمل و نقل فرامرزی و دفع زباله های خطرناک، از جمله الزام هر کشوری برای داشتن سیاست زباله خاص خود، ملزم هستند. اما از 193 کشور مورد تجزیه و تحلیل، تنها 81 کشور دارای سیاست، قوانین یا مقررات در مورد زباله های الکترونیکی هستند. خسارت اقتصادی بسیار زیاد است. گزارش سازمان ملل متحد هزینه خالص اقتصادی زباله های الکترونیکی را تا 37 میلیارد دلار تخمین زده است. اگر صنعت الکترونیک مدیریت و سیاست گذاری را به طور قابل توجهی بهبود نبخشد، انتظار می رود این رقم تا پایان دهه به 40 میلیارد دلار افزایش یابد. ارزش کل زباله های الکترونیکی قابل بازیافت گنجینه ای بالغ بر 62 میلیارد دلار است که در حال فراموشی است و در عین حال خطر آلودگی و تشدید مشکلات بهداشتی را در سطح جهان به همراه دارد.

سازمان ملل هشدار می دهد که زباله های الکترونیکی یا هر محصول دور ریختنی که دارای دوشاخه برق است یا از باتری استفاده می کند، حاوی مواد سمی است که برای سلامتی انسان خطرناک است. همچنین به طور مستقیم بر محیط زیست تأثیر می گذارد، حتی از استخراج اولیه مواد خام به عنوان مثال، برای ایجاد 1 کیلوگرم طلا که برای تولید بردهای مدار چاپی در قطعات الکترونیکی استفاده می شود، مردم باید حداکثر 3000 تن سنگ معدنی استخراج کنند. به نوبه خود، استخراج این منابع از زباله های الکترونیکی مشابه می تواند میلیون ها تن انتشار CO 2 را در جو کاهش دهد. مردم همچنین می توانند مواد شیمیایی منتشر شده در محیط را هنگام بازیابی و پردازش انواع خاصی از زباله های الکترونیکی مانند یخچال، فریزر یا تهویه مطبوع محدود کنند. اگر این مواد شیمیایی بدون کنترل آزاد شوند، می توانند با مولکول های دیگر واکنش نشان دهند تا لایه اوزون را نازک کنند و سطح اشعه ماوراء بنفش را در سطح زمین افزایش دهند و عواقب زیادی برای سلامتی به دنبال داشته باشند.

و باعث تغییرات آب و هوایی می شود. سازمان ملل متحد تاکید می کند که توجه و اقدام فوری برای رسیدگی به نگرانی فزاینده زباله های الکترونیکی مورد نیاز است. اگرچه شکاف بین مقدار زباله الکترونیکی و تلاش‌های بازیافت بیشتر می‌شود، اما در صورت اعمال سیاست‌های مناسب، مانند افزایش سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت، این نسبت همچنان می‌تواند بهبود یابد. طبقه، ترویج نیاز به تعمیر و استفاده مجدد از دستگاه های الکترونیکی؛ در عین حال، ایجاد ظرفیت و پیشنهاد اقدامات برای جلوگیری از واردات غیرقانونی حمل و نقل زباله الکترونیکی.

برچسب ها تکنولوژی , عجیب ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی