loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

اخترشناسان به تازگی سیاره ای را کشف کرده اند که مداری بدون مشابه دارد و به جای سیارات دیگر، مانند یک دنباله دار در اطراف ستاره مرکزی حرکت می کند.

سیاره غول پیکر با مدارهای عجیب + عکس

اخترشناسان به تازگی سیاره ای را کشف کرده اند که مداری بدون مشابه دارد و به جای سیارات دیگر، مانند یک دنباله دار در اطراف ستاره مرکزی حرکت می کند. HR 5183 b یک غول گازی با جرم 3 برابر مشتری است که به دور ستاره ای خورشید مانند به نام HR 5183 در فاصله 103 سال نوری از زمین می چرخد. مدار بیضی شکل رایج در بیشتر سیارات را ندارد. در عوض، HR 5183 b در یک مدار بیضی شکل طولانی حرکت می کند.

این اولین بار است که دانشمندان زمین سیاره ای با چنین مداری پیدا می کنند. اگر HR 5183 b عضوی از منظومه شمسی بود، نسبت به مشتری به خورشید نزدیک‌تر بود و از نپتون دورتر عقب‌نشینی می‌کرد. به گفته سارا بلانت، نویسنده پژوهشی از دانشگاه هاروارد (ایالات متحده آمریکا)، از آنجایی که بسیار عجیب و غریب حرکت می کرد، HR 5183 b حدود 74 سال طول کشید تا مدار ستاره مرکزی را کامل کند و معادل 30 واحد نجومی را طی کند. می توان گفت اخترشناسان بسیار خوش شانس بودند که توانستند این سیاره خاص را کشف کنند. دنباله دارها با نزدیک شدن به اجرام بزرگتر در منظومه شمسی می توانند مدارهای کروی خود را تغییر دهند و محققان فکر می کنند همین اتفاق برای HR 5183-b نیز رخ می دهد. می تواند به سیاره دیگری با اندازه مشابه نزدیک شود و زمانی که دو سیاره به اندازه کافی نزدیک شوند، برهمکنش گرانشی می تواند HR 5183-b را به یک مدار غیرعادی سوق دهد.

برچسب ها فضا , کیهان , نجوم , ناسا ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی