loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

باستان شناسان در چین به تازگی دو فسیل به خوبی حفظ شده از یک گونه دایناسور جدید را کشف کرده اند.

گونه جدیدی از دایناسور 125 میلیون ساله به طور کامل در "پمپئی کرتاسه" حفظ شده است

باستان شناسان در چین به تازگی دو فسیل به خوبی حفظ شده از یک گونه دایناسور جدید را کشف کرده اند که به مدت 125 میلیون سال در اثر فوران آتشفشانی ماقبل تاریخ در زیر زمین محبوس شده بودند. محققان بر این باورند که دایناسورها که در لانه های عمیق زیرزمینی زندگی می کردند و لانه آنها احتمالاً زمانی که توسط گدازه و خاکستر در زیر زمین مهر و موم شدند به آرامگاه آنها تبدیل شد. آنها را به درستی Changmiania liaoningensis یا خواب ابدی از لیائونینگ نامیدند.

این نمونه ها در استان لیانونینگ امروزی در بسترهای لوجیاتون، که قدیمی ترین لایه های سازند زمین شناسی ییسیان چین هستند، پیدا شدند. پاسکال گودفروت دیرینه شناس از موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک گفت: این حیوانات در حالی که هنوز زنده بودند یا درست پس از مرگشان به سرعت توسط رسوبات ریز پوشانده شدند. بنابراین ما معتقدیم که هر دو نمونه چانگمیانیا در 125 میلیون سال پیش زمانی که در ته لانه‌های خود استراحت می‌کردند توسط فوران آتشفشانی به دام افتادند.

گونه جدیدی از دایناسور 125 میلیون ساله به طور کامل در "پمپئی کرتاسه" حفظ شده است

یکی از دو فسیل کاملاً حفظ شده، با تصویر شبیه سازی شده در بالا.


 اورنیتوپادها دایناسورهای گیاهخواری هستند که می توانند روی دو پا راه بروند. این موجودات دارای دم، پوزه های بیل مانند، حدود چهار فوت طول و پاهای بسیار قدرتمند بودند که نشان می دهد آنها به سرعت می دویدند و راست راه می رفتند. تصور می‌شود که این گونه جدید احتمالاً شبیه به ایگوانودون‌های برنیسارت بود که گیاه‌خواران غول‌پیکر با شست‌های نوک‌دار و همچنین دایناسورهای منقار اردکی بودند. گودفروت اضافه کرد که آنها احتمالاً مربوط به دوره کرتاسه هستند که بین 145.5 تا 65.5 میلیون سال پیش بوده است.

با این حال، ویژگی‌های خاصی از اسکلت نشان می‌دهد که چانگمیانیا می‌تواند لانه‌هایی را حفر کند، درست مانند خرگوش‌های امروزی. گردن و ساعد آن بسیار کوتاه اما محکم است، تیغه های شانه آن مشخصه مهره داران حفر کننده است و بالای پوزه اش به شکل بیل است. بر اساس این مطالعه، اعتقاد بر این است که این پرنده‌پایان ماقبل تاریخ هنگام کشته شدن در حال استراحت بودند. هر دو نمونه در حالت‌های کاملاً واقعی در حالت مستعد و آرام ظاهر می‌شوند. خود محل حفاری هیچ اثری از هوازدگی یا لاشخور شدن توسط حیوانات دیگر را نشان نداد.

جالب اینجاست که اعتقاد بر این است که دایناسورهای در حال نقب مانند قربانیان پمپئی که در اثر فوران کوه وزوویوس کشته شدند، از بین رفته اند. مرگ آنها وحشتناک و ناخوشایند بود، زیرا ابرهای خاکستر فوراً هر چیزی را که در جنگل ماقبل تاریخ لیائونینگ زندگی می کرد پوشانده بود. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، ساکنان پمپئی که در نزدیک‌ترین نقطه به کوه وزوویوس زندگی می‌کردند، احتمالاً در اثر جوشش خون و انفجار جمجمه‌هایشان پس از فوران، جان خود را از دست داده‌اند. با این حال، خاکستر در حال سقوط در پمپئی، مانند مورد این دایناسورها، هر چیزی را که پوشش داده بود حفظ کرد. در سال های اخیر، دانشمندان حتی یک اسب بکر در پمپئی پیدا کرده اند.

این تازه ترین اکتشافات مربوط به دایناسورها در سال جاری است. در ماه مه 2020 دانشمندان گونه جدیدی از دایناسورها را با جمجمه ای به شکل ستاره کشف کردند که نام آن را به نام دیوید بووی استلازاروس یا مارمولک ستاره ای گذاشتند. و در ژوئن 2020 دانشمندان با موفقیت شکم مومیایی شده یک نودوسور 110 میلیون ساله را تشریح کردند و آخرین وعده غذایی آن را تعیین کردند. علاوه بر این، این اولین بار نیست که باستان شناسان فسیل های دایناسورهای هیجان انگیزی را در منطقه لیائونینگ کشف می کنند. برعکس، بسترهای لوجیاتون صدها فسیل از دایناسورهای پردار را برای بیش از یک نسل به دست آورده است. 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی