loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری های بدخیم زنان در جهان و در ویتنام است. در ویتنام، چیزی که با جهان متفاوت است این است که میزان بروز آن کمتر است.

علائم غیر طبیعی هشدار دهنده سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری های بدخیم زنان در جهان و در ویتنام است. در ویتنام، چیزی که با جهان متفاوت است این است که میزان بروز آن کمتر است. به گفته دانشیار، دکتر لی هونگ کوانگ، رئیس بخش جراحی سینه، گفت که در مقایسه با مناطق اروپایی و آمریکایی، بالاترین میزان زنان مبتلا به سرطان سینه در سنین 55-60 سال و بالاتر است. اما در کشور ما بسیاری از پزشکان با افراد 40 ساله ملاقات می کنند.

حتی در طول دوران حرفه ای خود با مواردی از افراد بالای 20 سال مواجه شده ایم که سرطان سینه داشته اند. در ویتنام، طبق آمار ثبت جهانی سرطان (GLOBOCAN 2020)، سرطان سینه با 21555 مورد جدید شایع ترین سرطان است که تقریباً 25.8 درصد از کل موارد سرطان را تشکیل می دهد.

علائم هشدار دهنده

دانشیار، دکتر لی هونگ کوانگ گفت که سرطان سینه اغلب با علامت یک توده در غده پستانی ظاهر می شود. به طور معمول، توده هایی که به تازگی ظاهر شده اند باعث درد نمی شوند. تومورها اغلب بی سر و صدا رشد می کنند، به تدریج در طول زمان افزایش می یابند تا زمانی که قبل از اینکه بیمار نگران شود و نزد پزشک برود، به اندازه معینی می رسند. علاوه بر این، آنها همچنین با ظهور غدد لنفاوی در ناحیه زیر بغل، زخم‌های نوک پستان و ترشحات ظاهر می‌شوند. امروزه با گسترش برنامه های غربالگری و تشخیص زودهنگام، بسیاری از موارد سرطان سینه را می توان زودتر از زمان ظهور تومورها تشخیص داد. زنان بالای 40 سال می توانند با شرکت در برنامه های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان، توجه بیشتری به سلامت خود داشته باشند و به افزایش میزان درمان و همچنین کیفیت درمان کمک کنند. 

به گفته این متخصص، نوجوانان ممکن است شروع به ایجاد فیبروآدنوم کنند. برای سرطان سینه معمولاً این بیماری در سنین 40 تا 55 سالگی شیوع بالایی دارد. علل و عوامل خطر سرطان سینه نیز بسیار متنوع است. سن: با افزایش سن، روند ترمیم جهش ها و آسیب ها ضعیف تر می شود و باعث سرطان می شود. ژنتیک: اگر خانواده مادر، خواهر یا عمه ای داشته باشد که سرطان سینه داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در زن بسیار بالاست. غدد درون ریز: زنانی که ازدواج می کنند، دیر زایمان می کنند یا اصلاً زایمان نمی کنند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه هستند. علاوه بر این، عوامل خطر دیگری مانند سبک زندگی اروپایی و عدم فعالیت بدنی نیز برای افزایش میزان سرطان سینه شناخته شده است. زنان پس از یائسگی و مصرف داروهای جایگزین هورمونی برای مدت طولانی نیز باید به اقداماتی برای تشخیص زودهنگام سرطان توجه کنند. به گفته دانشیار، دکتر لی هونگ کوانگ، در حال حاضر، در ویتنام، توصیه می کنیم که زنان 40 ساله و بالاتر غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه را انجام دهند. موارد پرخطر از خانواده باید حتی زودتر به طور فعال غربالگری شوند.

علائم غیر طبیعی هشدار دهنده سرطان سینه

درمان سرطان سینه نوعی درمان سرطان چند روشی است، پزشکان به طرز ماهرانه ای اقدامات جراحی، پرتو درمانی و درمان سیستمیک  را ترکیب می کنند. تصمیم برای استفاده از کدام اقدامات و زمان توسط تیمی از متخصصان و بر اساس وضعیت خاص هر بیمار تصمیم گیری می شود. در مورد جراحی سرطان سینه، در دهه‌های گذشته که بیماران در مراحل پایانی قرار داشتند و علم هنوز توسعه نیافته بود، اکثر آنها باید سینه‌های خود را خارج می‌کردند. با این حال، اخیراً که علم پیشرفت های بیشتری در درمان سرطان سینه داشته است، بیماران در مراحل اولیه می توانند غدد پستانی خود را حفظ کنند. آنها هنوز هم می توانند سرطان را درمان کنند و غدد پستانی بیمار را حفظ کنند.

این بسیار مهم است، زیرا در جامعه مدرن، به ویژه زنانی که جوان هستند و یا دارای زندگی اجتماعی هستند، نیاز به ارتباطات و فعالیت های متنوع دارند، حفظ فرم بدن بسیار مهم است. بر روانشناسی بیمار تاثیر می گذارد. حفظ کیفیت زندگی بیمار نیز بسیار مهم است. علاوه بر اقدامات جراحی محافظه کارانه، برای موارد سرطان سینه که اندیکاسیون های حفاظتی ندارند یا ماستکتومی انجام داده اند، پزشکان نیز جراحی بازسازی سینه را برای زنان انجام می دهند. این نیز حوزه ای از جراحی است که در زمان های اخیر شاهد پیشرفت های زیادی بوده است. جراحی ترمیمی به زنان کمک زیادی می کند و باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش کیفیت زندگی می شود.

برچسب ها سلامت ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی