آمار
مطالب اصلی سایتطبیعت

عجیب ترین صحرای جهان با دریاچه ماهی و میگو

عجیب ترین صحرای جهان با دریاچه ماهی و میگو

در ذهن انسان، بیابان همیشه زمینی بایر و متروک است، همه جا ماسه طلایی است، جایی که زندگی نیست. اما این بیابان خاص اینطور نیست. آن صحرا نه تنها دریاچه دارد، بلکه ماهی و میگو نیز در آن زندگی می کنند، چشم انداز فوق العاده زیبایی دارد. هر کس نامی از صحرا ببرد، می‌گوید که صحرا مکانی متروک است، همه جا ماسه‌های طلایی و به شدت گرم است. اما هیچ چیز بدون استثنا نیست، بیابان هم همینطور. صحرای Lençóis Maranhenses به عنوان زیباترین کویر جهان شناخته می شود. در عین حال، گفته می شود که عجیب ترین بیابان جهان است. چون نیمی از آن دریا و نیمی از آن کویر است و برداشت ذاتی مردم از بیابان را در هم می شکند.

این بیابان در ایالت Maranhão در منطقه شمال شرقی برزیل در واقع یک پارک ملی زیبا است که مساحتی در حدود 1000 کیلومتر مربع را پوشش می دهد. هر سال، اینجا هنوز مقدار مشخصی باران می بارد. بنابراین، در واقع یک کویر محسوب نمی شود، اما مردم محلی هنوز عادت دارند که آن را به این نام بخوانند. صحرای Lençóis Maranhenses جادویی ترین مکان در نظر گرفته می شود. در فصل بارانی، از ژانویه تا ژوئن هر سال، این مکان مانند یک بهشت رویایی است. پس از بارندگی هزاران دریاچه بزرگ و کوچک ظاهر می شوند که در میان تپه های شنی ریز پنهان شده اند، آب دریاچه آنقدر شفاف است که کف آن دیده می شود.

اینجا محل فیلمبرداری سیاره وورمیر در فیلم معروف «انتقام جویان» نیز هست. صحرای Lençóis Maranhenses یک بیابان بسیار عجیب است. دریا در بیابان نهفته است یا به عبارتی هزاران دریاچه بزرگ و کوچک بیابان را تقسیم کرده اند و شبیه مرواریدهای سبزی هستند که در میان کویر وسیع قرار گرفته اند. از این رو این بیابان را با نام دیگری «کویر هزار دریاچه» نیز می نامند. وقتی خورشید طلوع می کند، هزاران دریاچه شفاف با تپه های شنی سفید ترکیب می شوند و یک نقاشی رنگ روغن زیبا خلق می کنند. کسانی که اینجا بوده‌اند می‌دانند که در ساعات مختلف روز، کویر زیبایی‌های متفاوتی دارد، با تپه‌های شنی به اندازه نوار، تپه‌های هلالی شکل که باد می‌وزاند و تحت تأثیر باد قرار می‌گیرد.

عجیب ترین صحرای جهان با دریاچه ماهی و میگو

دینامیک جریان های اقیانوسی می تواند تا 40 متر ارتفاع داشته باشد. علاوه بر این، چشم انداز صحرای Lençóis Maranhenses سالی یک بار تغییر می کند. وقتی فصل بارندگی در ژوئن به پایان می رسد، کویر وارد فصل خشک می شود، آب دریاچه شروع به تبخیر می کند و سطح آب می تواند در عرض یک ماه به طور متوسط یک متر کاهش یابد. در فصل خشک، از ژوئیه تا دسامبر، باد شمال شرقی به طور مداوم می وزد، تپه های شنی را در عمق حدود 48 کیلومتری به داخل زمین می راند و تپه های ماسه ای سر به فلک کشیده ایجاد می کند.

تفاوت بین صحرای Lençóis Maranhenses و دیگر بیابان‌های معمولی در این است که باران توده‌های آبی شفافی را بین تپه‌ها تشکیل می‌دهد. پارک ملی Lençóis Maranhenses علیرغم ظاهر بیابانی مانند خود، سالانه 1600 میلی لیتر بارندگی دارد، یعنی 300 برابر بیشتر از صحرا. به دلیل بارندگی فراوان در اینجا، تشکیل دریاچه های آب شیرین در میان تپه های شنی کاملاً رایج است. وقتی فصل بارانی به پایان می رسد، هزاران دریاچه بزرگ و کوچک ظاهر می شوند که در میان تپه های شنی ریز پنهان شده اند. به طور خاص، دریاچه سبز یکی از معروف ترین مکان های پارک است. این دریاچه هزاران ماهی کوچک دارد و بازدیدکنندگان می توانند در آن شنا کنند.

عجیب ترین صحرای جهان با دریاچه ماهی و میگو

در طول فصل خشک، دریاچه ها ممکن است کمی تبخیر شوند یا کاملاً خشک شوند، اما در فصل بارانی، دریاچه ها همیشه محل زندگی گونه های زیادی از ماهی ها، لاک پشت ها و صدف ها می شوند. و این شگفت انگیزترین چیز است، هنگامی که دریاچه پر از آب است، حیوانات دوباره ظاهر می شوند که گویی قبلاً هرگز ناپدید نشده اند. 
0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش