loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

این پلیوسور تقریباً به اندازه یک اتوبوس دو طبقه بود و آنقدر مهیب بود که دانشمندان آن را تی رکس دریاها می نامند.

کشف جمجمه هیولای دریایی در «ساحل ژوراسیک» انگلستان

این پلیوسور تقریباً به اندازه یک اتوبوس دو طبقه بود و آنقدر مهیب بود که دانشمندان آن را تی رکس دریاها می نامند. دیرینه شناسان به تازگی یک فسیل جمجمه عظیم را از صخره های خلیج کیمریج در انگلستان استخراج کردند. اکنون، محققان بر این باورند که ممکن است از یک گونه کاملاً جدید از هیولای دریایی ژوراسیک باشد.

سال گذشته، فیل جیکوبز، در حال قدم زدن در امتداد «ساحل ژوراسیک»، یک مکان میراث جهانی که 95 مایل طول خط ساحلی را در امتداد کانال انگلیسی پوشش می‌دهد، با یک فسیل عجیب برخورد کرد. جیکوبز بلافاصله دوست خود، دیرینه شناس استیو اچ، را از این کشف آگاه کرد. مشخص شد که جیکوبز به طور تصادفی با آرواره یک پلیوسور، خزنده هیولایی که نزدیک به 150 میلیون سال پیش بر دریاها تسلط داشت، برخورد کرده بود. به گفته دیوید آتنبرو، این موجودات غول‌پیکر می‌توانند 32 تا 39 فوت طول داشته باشند - «به اندازه یک اتوبوس دو طبقه».

اچ گفت: «امروزه چیزی قابل مقایسه با آن نیست. این خزنده گوشتخوار بزرگ و یکی از بزرگترین خزنده هایی است که تا به حال در دریا زندگی کرده است. حتی از تی رکس هم بزرگتر است، اینها بزرگتر و وحشی تر هستند.» فسیلی که جیکوبز پیدا کرد آنقدر سنگین بود که نمی‌توان آن را بلند کرد، بنابراین او و اچ با یک پهپاد بازگشتند تا آن را جابه‌جا کنند. تیمی متشکل از دیرینه شناسان و کوهنوردان بعداً برای حفاری محل گرد هم آمدند. در حالی که از لبه صخره در فاصله 36 فوتی از زمین بر روی طناب آویزان بودند، نه تنها فک، بلکه یک جمجمه تقریباً کامل پلیوزور را کشف کردند.


کشف جمجمه هیولای دریایی در «ساحل ژوراسیک» انگلستان

فسیل پلیوسور باید با دقت از کنار صخره‌ای در «ساحل ژوراسیک» انگلستان کاوش شود.

اچ می‌گوید: «بسیار هیجان‌انگیز بود، اما از نظر لجستیکی، مکان خوبی برای جمع‌آوری فسیل نبود. صخره‌ها فرو ریخته و ناامن هستند و به سرعت در حال فرسایش هستند. این منطقه بسیار خطرناک است - با ریزش سنگ های بزرگ و لبه های لغزنده - بنابراین ایمنی در درجه اول اهمیت قرار داشت. طول این جمجمه حیرت‌انگیز 6 فوت و 5 اینچ است و حدود 130 دندان تیغی دارد که هر کدام از آن‌ها در پشت برجستگی دارند تا به شکارش کمک کنند. دانشمندان می‌گویند این کشف یکی از کامل‌ترین جمجمه‌های پلیوسوری است که تاکنون پیدا شده است و حتی ممکن است نشان دهنده یک گونه کاملاً جدید باشد.

کشف جمجمه هیولای دریایی در «ساحل ژوراسیک» انگلستان

حدود 150 میلیون سال پیش پلیوسورها شکارچیان راس دریاهای ژوراسیک بودند. نیروی نیش این هیولای دریایی 33000 نیوتن تخمین زده می شود، بیش از دو برابر تمساح آب شور، که آرواره هایش با 16000 نیوتن از هر حیوان زنده ای قوی تر است. دکتر آندره رو از دانشگاه بریستول در مصاحبه ای گفت: «این حیوان به قدری عظیم بود که فکر می کنم می توانست به طور مؤثر هر چیزی را که به اندازه کافی ناگوار بود در فضای آن شکار کند». من شک ندارم که این چیزی شبیه تی رکس زیر آب بود.

جمجمه پلیوسور دارای پوزه ای بود که با فرورفتگی های کوچک خال خال شده بود. دانشمندان بر این باورند که این غدد زمانی محل غده‌هایی بودند که برای تشخیص تغییرات فشار آب ناشی از حرکات طعمه استفاده می‌شدند. این نمونه همچنین یک چشم سوم جداری بر روی سر خود داشت، مشابه آنچه در مارمولک‌ها، قورباغه‌ها و برخی ماهی‌های امروزی دیده می‌شود. این چشم حساس به نور بوده و به پلیوسور اجازه می‌دهد طعمه خود را در آب‌های تیره‌ای که خانه آن نامیده می‌شود ببیند.


این کشف در مستند جدید آتن‌برو و هیولای دریای غول‌پیکر، در روز سال نو نمایش داده می‌شود. این فیلم تیم تحقیقاتی را در طول این فرآیند حفاری فوق‌العاده دشوار و همچنین تحقیقات آنها در مورد زندگی این هیولای دریایی ژوراسیک دنبال می‌کند.
کشف جمجمه هیولای دریایی در «ساحل ژوراسیک» انگلستان
اچ معتقد است که بقیه بقایای پلیوسور هنوز می توانند در صخره های ساحل ژوراسیک دفن شده باشد. با گذشت زمان، از طریق فرآیند فرسایش، صخره ها ممکن است به طور طبیعی آنچه را که میلیون ها سال پیش در کف اقیانوس مدفون شده بود، آشکار کنند. 
در اوایل سال جاری، گونه جدیدی از فسیل‌های پلیوسور در موزه کانتی ابینگدون در بریتانیا کشف شد، جایی که استخوان‌های "بزرگ" پنهان در انبار پیدا شدند.
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی