loading...

واندرز فارسی | جهان عجایب

نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند فواید خاصی مانند کاهش خستگی و بهبود عملکرد داشته باشند، اما در صورت مصرف بیش از حد باعث مشکلات سلامتی منفی زیادی می‌شوند. در طول قرن های 20 و 21، ب

به واندرز فارسی خوش آمدید.

به واندرز فارسی جهان عجایب خوش آمدید

به سایت واندرز فارسی با انبوهی از عجایب جهان در موضوعات مختلف خوش آمدید.

کپی از مطالب تنها با لینک دادن به سایت ما در اخر هر مطلبی که کپی شده مجاز است.

حقیقت خطرناک در مورد مصرف بیش از حد نوشیدنی انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند فواید خاصی مانند کاهش خستگی و بهبود عملکرد داشته باشند، اما در صورت مصرف بیش از حد باعث مشکلات سلامتی منفی زیادی می‌شوند. در طول قرن های 20 و 21، بازار نوشیدنی های انرژی زا منفجر شد و به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شد. نوشیدنی های انرژی زا در حال حاضر در بیش از 140 کشور در سراسر جهان فروخته می شود و نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از کودکان، نوجوانان و جوانان است. با شعار جذاب و وعده انرژی فوری، به راحتی می توان از خطرات سلامتی ناشی از نوشیدنی های انرژی زا چشم پوشی کرد.

نوشیدنی انرژی زا چیست؟

نوشیدنی های انرژی زا نوشیدنی هایی هستند که حاوی محرک هایی هستند که اغلب شامل کافئین می شود. آنها اغلب به عنوان یک محرک ذهنی، افزایش انرژی، هوشیاری و عملکرد معرفی می شوند. بر اساس اندازه، به دو نوع نوشیدنی انرژی زا تقسیم می شوند. یک بطری که از نظر حجم شبیه به نوشابه های معمولی است، یک بطری 16 اونس (حدود 473 میلی لیتر) است. دیگری با حجم کمتر، بطری 2 اونس (حدود 59 میلی لیتر) است. ماده اصلی و مهم نوشیدنی های انرژی زا معمولا کافئین است. کافئین محرکی است که ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد. غلظت کافئین در بطری نوشیدنی انرژی زا با حجم 236-354 میلی لیتر حدود 72 تا 150 میلی گرم است. در همین حال، نوشابه های گازدار که معمولا می نوشیم، حدود 9.6 تا 10.71 میلی گرم کافئین در 100 میلی لیتر دارند.

سایر مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا ممکن است شامل گوارانا، عصاره چای سبز و اینوزیتول باشد که همگی حاوی کافئین هستند. علاوه بر این، آنها همچنین حاوی جینسینگ، جینسینگ قرمز، تورین (یک اسید آمینه با اثر تحریک کننده)، سایر ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند.


اثرات نوشیدنی های انرژی زا بر سلامتی

در برخی از مطالعات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا استقامت بدنی را بهبود می‌بخشند، اما شواهد کمی مبنی بر تأثیر بر قدرت عضلانی وجود دارد. نوشیدنی های انرژی زا به افزایش هوشیاری و بهبود زمان واکنش کمک می کنند، اما می توانند ثبات دست را نیز کاهش دهند. به گفته بسیاری از تولیدکنندگان، نوشیدنی‌های انرژی‌زا فوایدی مانند طراوت فوری، تجدید انرژی برای بدن، مبارزه با خواب‌آلودگی، هوشیاری ذهنی، افزایش تمرکز، ایجاد هیجان بعد از نوشیدن و افزایش متابولیسم انرژی را به همراه دارند.

علاوه بر این، برخی از اثرات مضر نوشیدنی های انرژی زا مانند:

پوسیدگی دندان: مطالعه ای که در مجله General Dentistry منتشر شد نشان داد که میزان بالای قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا بیشتر از سایر نوشیدنی ها باعث فرسایش مینای دندان می شود.

نوشابه به طور موقت یا دائم اعتیاد آور و باید به طور مداوم مصرف شوند: می دانیم که در ترکیب اصلی نوشیدنی های انرژی زا در بازار امروز، اغلب کافئین وجود دارد. افرادی که تازه به نوشیدن نوشابه می پردازند یا در هنگام نوشیدن نوشابه های انرژی زا به کافئین حساس هستند ممکن است دچار مسمومیت شوند.

علائمی مانند احساس تهوع، تحریک پذیری، سبکی سر، استفراغ، تپش قلب، افزایش فشار خون و غیره. بسیاری از مصرف کنندگان به نوشیدنی های انرژی زا عادت دارند، در ابتدا 1-2 قوطی در روز می نوشند تا احساس تشنگی و بیداری کنند. اما پس از آن، اگر ننوشند، احساس سبکی در دهان خود دارند و منجر به نوشیدن بیشتر نوشابه های انرژی زا می شوند.

چاقی، فشار خون: نوشیدنی های انرژی زا علاوه بر کافئین، حاوی قند نیز به عنوان ماده اصلی هستند. طبق آمار اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد آمریکا (SAMHSA)، یک قوطی 250 میلی لیتری نوشیدنی انرژی زا می تواند حاوی 27.5 گرم قند باشد.

 ترش: اگر از مشکلات معده رنج می برید، باید قبل از مصرف آن را مد نظر قرار دهید زیرا نوشابه های انرژی زا اسید زیادی دارند. پس از اتمام، آنها می توانند به شما احساس گرما در روده، رفلاکس اسید و سوزش سر دل دائمی بدهند.


چه کسانی نباید نوشابه های انرژی زا بنوشند؟

پزشکان و متخصصان تغذیه تایید می‌کنند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند بر هر کسی که از آن استفاده می‌کنند، به ویژه کودکان و نوجوانان تأثیر بگذارد. کودکان 12 تا 18 ساله نباید بیش از 100 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند. بنابراین، کودکان و نوجوانان نباید از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنند، مگر اینکه با نظارت دقیق والدین خود انجام شوند. بزرگسالانی که نوشیدنی های انرژی زا را انتخاب می کنند باید برچسب آن را برای محتوای کافئین بررسی کنند. شما نباید بیش از 200 میلی گرم کافئین در یک زمان مصرف کنید.

حقیقت خطرناک در مورد مصرف بیش از حد نوشیدنی انرژی زا

افراد مست نباید نوشیدنی های انرژی زا بنوشند یا آنها را با سایر نوشیدنی های محرک (آبجو، الکل) ترکیب کنند. ورزشکارانی که نوشیدنی های انرژی زا مصرف می کنند می توانند تمرکز ذهنی، هوشیاری و استقامت را تا حد زیادی از طریق اثرات کافئین بهبود بخشند. با این حال، سایر مواد موجود در نوشابه های انرژی زا به تحقیقات بیشتری برای اثبات ایمنی و تأثیر آنها بر عملکرد نیاز دارند.

بنابراین ورزشکاران نباید در حین یا بعد از فعالیت بدنی از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنند. افراد مبتلا به دیابت یا بیماری کلیوی نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند. سطوح بالای کافئین در درازمدت بیش از حد توصیه شده می تواند شما را در معرض خطر عوارض قرار دهد. زنان باردار، کودکان خردسال و افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری های مزمن نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند. در نهایت، افرادی که به کافئین حساسیت دارند، نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند، زیرا حاوی مقادیر زیادی از این محرک هستند.


آیا استفاده طولانی مدت اعتیادآور است؟

نوشیدنی های انرژی زا ممکن است فواید خاصی مانند کاهش خستگی و بهبود عملکرد داشته باشند، اما در صورت مصرف بیش از حد می توانند با مشکلات سلامتی همراه باشند. آنها حتی می توانند منجر به اعتیاد شوند. برخی از علائم اعتیاد به نوشیدنی های انرژی زا عبارتند از: ولع شدید برای نوشیدنی های انرژی زا. ایجاد تصاویر ذهنی (مانند لذت) هنگام نوشیدن نوشیدنی های انرژی زا. من نمی توانم مقدار نوشیدنی های انرژی زا را کنترل کنم.

گاهی اوقات، ساده ترین راه برای مبارزه با اعتیاد به نوشیدنی انرژی زا جایگزینی آن با نوشیدنی مشابه دیگری است. برخی از گزینه‌های سالم‌تر که حاوی کافئین، شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیستند یا بسیار کم هستند و می‌توانند جایگزین نوشیدنی‌های انرژی‌زا شوند عبارتند از: قهوه بدون کافئین، چای سبز، آبمیوه، آب گازدار بدون شکر، چای گیاهی، چای تخمیر شده… 

برچسب ها سلامت ,
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
از اعماق اقیانوس ها تا دورترین نقاط فضا ، مطالب جالب و شگفت انگیز همینجاست.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • کدهای اختصاصی