آمار
مطالب اصلی سایتعلمی

گرداب چیست و چگونه پدید می آید؟

گرداب

گرداب‌ها در طول تاریخ انسان‌ها را مجذوب خود کرده‌اند و وجود آن‌ها گاهی به هیولاهای دریایی اسطوره‌ای نسبت داده می‌شود که قصد نابودی ما را دارند. با این حال، مطالعه چگونگی جریان آب و درک فیزیک پشت تلاطم، به ما کمک کرده است تا یاد بگیریم که گرداب ها چگونه تشکیل می شوند و چگونه از آنها نجات پیدا کنیم و زنده بمانیم. از پدیده‌های طبیعی در اقیانوس‌های جهان گرفته تا نمونه‌های ساخته‌شده توسط انسان، همه این شگفتی‌های چرخان گرداب‌های خطرناکی نیستند و در واقع همه آن‌ها جزو گرداب‌ها طبقه‌بندی نمی‌شوند.

گرداب ها چگونه تشکیل می شوند؟

بریتانیکا گرداب ها را «جریان های اقیانوسی چرخشی» می نامد، اما گرداب ها چگونه تشکیل می شوند؟ علم پشت تشکیل آنها به تفصیل در شاخه فیزیک معروف به مکانیک سیالات است که حرکت مایعات و گازها را توضیح می دهد. در اقیانوس ها و دیگر آب ها، گرداب ها با برخورد دو جریان به یکدیگر شکل می گیرند. همانطور که نشریه Live Science توضیح می دهد، تعامل بین دو جریان نسبتاً عجیب است: از آنجایی که هیچ کدام نمی توانند در همان جهت حرکت کنند و از جریان مخالف عبور کنند، جریان های مختلف باید در اطراف یکدیگر گردش کنند.

اندازه گرداب به سرعت جریان هایی که آن را تشکیل داده اند بستگی دارد. هنگامی که یک گرداب یک جریان رو به پایین در مرکز خود ایجاد می کند و اجسام را به عمق زیر سطح می کشد، به عنوان گرداب شناخته می شود. این می تواند هر چیزی را که در بستر دریا غوطه ور می کند به دام بیاندازد، تنها در صورتی که دوباره بتواند شناور شود و به سطح بازگردد، آن را بیرون می اندازد. شما اغلب این نوع خطرناک گرداب ها را خواهید دید که به آنها "گرداب" گفته می شود.

گرداب‌ها همچنین زمانی تشکیل می‌شوند که جریانی به مانعی برخورد می‌کند، بنابراین اغلب زمانی که آب از میان تنگه‌های باریک اقیانوس هجوم می‌آورد یا به دلیل آشفتگی در بستر دریا دیده می‌شود. یکی از قوی‌ترین سیستم‌های گردابی در جهان، Moskstraumen در سواحل نروژ، به دلیل جریان‌های سریعی که از کانالی باریک و فوق‌العاده عمیق عبور می‌کنند، وجود دارد. این جایی است که ظاهراً کراکن افسانه های باستانی دریانوردان را ربوده است. Corryvreckan، در سواحل غربی اسکاتلند، در تنگه باریکی شکل می‌گیرد که جزر و مد از بستر دریای هرمی شکل غیرمعمولی عبور می‌کند.


نقاط داغ گرداب در سراسر جهان

گرداب ها در سرتاسر جهان یافت می شوند و احتمالاً بسیار نزدیک تر از آنچه فکر می کنید. هر بار که حمام یا سینک را خالی می‌کنید، گرداب‌هایی که همراه با آب ناپدید شده در زهکشی هستند، سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل گرداب‌ها می‌دهند. شما همچنین می توانید نسخه های ساخته شده توسط انسان را پیدا کنید. هر جا که فعالیت های انسانی باعث خروج آب شود، این احتمال وجود دارد که گردابی ظاهر شود. به همین دلیل، همیشه در نزدیکی پایه سد و اطراف هر گونه خروجی زهکشی آب مراقب باشید.

در دنیای طبیعی، قوی ترین گرداب ها در سواحل نروژ یافت می شوند. در نزدیکی دایره قطب شمال می توانید قوی ترین گرداب جهان را پیدا کنید: در خلیج «کری رکن» با هر جزر و مد شکل می گیرد، بنابراین بازدیدکنندگان می توانند شکل گرداب را چهار بار در روز در کانال باریک تماشا کنند. سرعت جریان در اینجا به 25 مایل در ساعت (40 کیلومتر در ساعت) می رسد و کشتی ها تنها در زمان سستی گرداب خطرناک از منطقه عبور می کنند.

رای مقایسه، Moskstraumen (سیستمی از گرداب‌های جزر و مدی که در مجمع‌الجزایر لوفوتن در شهرستان نوردلند، نروژ تشکیل می‌شود.) به سرعت 20 مایل در ساعت (32 کیلومتر در ساعت) می رسد، در حالی که کری رکن، تنها با سرعت 11 مایل در ساعت (18 کیلومتر در ساعت) مچرخد. با این حال، کری رکن هنوز توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا به عنوان "بسیار خطرناک" طبقه بندی می شود، زیرا امواج در این منطقه می توانند تا ارتفاع 30 فوت (9 متر) برسند. همچنین ممکن است بلندترین گرداب جهان باشد، با غرشی که در فاصله 10 مایلی (16 کیلومتری) قابل شنیدن است. این گرداب می‌تواند اجسام را قبل از به بیرون تف کردن، تا 862 فوت (262 متر) زیر سطح پایین بکشد. به لطف اثر کوریولیس، متوجه خواهید شد که گرداب‌ها در نیمکره جنوبی در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند، در حالی که در نیمکره شمالی در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخند. این به دلیل تأثیرات چرخش سیاره است.


گرداب

آیا گرداب های خطرناک یک نگرانی هستند؟

بله، گرداب ها می توانند خطرناک باشند، اما برخلاف برخی تصویرهای اغراق آمیز در منابع مختلف، بعید است که کشتی های بزرگ را غرق کنند. با این حال، صنایع دستی کوچکتر و شناگران باید توجه داشته باشند. خطر اصلی گرفتار شدن در جریان قوی و مکیده شدن با گرداب ها به زیر سطح است. می‌توانید گرداب‌ها را در بیشتر موارد از خشکی - یا حتی در وان حمام، با خیال راحت مشاهده کنید. اگر می خواهید نگاه دقیق تری داشته باشید، می توانید باغ های قلعه آلنویک در شمال انگلستان را بررسی کنید. باغ مار نه تنها یک گرداب بلکه نمونه‌های دیگری از دینامیک سیال را به شکل مجسمه‌های هنرمند ویلیام پای نشان می‌دهد.


چگونه می توانید از گیر افتادن در یک گرداب خطرناک زنده بمانید؟

اجتناب از آنها به طور کلی یکی از گزینه‌ها است، اما اگر در نزدیکی آن‌ها کایاک سواری می‌کنید، به یاد داشته باشید که از تجهیزات محافظ شخصی، از جمله کلاه ایمنی و کمک شناور استفاده کنید تا به شما کمک کند تا به سطح برگردید. اگر قایق شما در گرداب گیر افتاد، از حرکات پارویی قوی برای رهایی از جریان استفاده کنید. شناگران باید بیرون گرداب را هدف قرار دهند تا به آب آرام تری برسند، اما کایاک یا تخته پارویی خود را رها نکنید، زیرا می تواند کمک خوبی برای شناوری باشد.

0 امتیاز توسط 0 نفر ثبت شده.

0 دیدگاه

ثبت دیدگاه

منتظر نظرات شما در مورد این پست هستیم :)
کد امنیتی رفرش